Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gearkassen har låst seg på Mercedes T 220CDI 2000 mod


-alias-

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en bil som i overskriften hvor gearkassen (automat) har låst seg i laveste gear. Det skjedde først en gang, og jeg stoppet bilen og også motoren. Etter noen sekunder startet jeg igjen og da var alt i orden igjen. Så gikk det 2 uker og den startet å fuske igjen, og er nå låst i laveste gear.

 

Den kan settes i Park, Nøytral og fungerer i revers. Jeg mistenker at det kan skyldes for lite olje i kassen?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Peilepinne er ikke så vanlig på halvnye og nye biler.

 

Jeg ville uansett kontaktet Bergsauto.no

Tlf 22642410

 

Men det er helt riktig at for lite olje på en del kasser kan forårsake slike symptomer.. Da mangler man i tilfelle MYE olje.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Takk til begge.

Jeg ringte en mekaniker som burde kunne dette, og han sier grunnen til at den til slutt låser seg i ett gear er for at ikke jeg skal gjøre skade på kassen ved å fortsette å kjøre, så dette er normalt i den grad man kan si det. Meningen er at man så kjører "sakte" til et autorisert Mercedes verksted som har utstyr for å koble seg på datahjernen og kjøre diagnostikk, og feilen skal så visstnok kunne leses rett av.

Lenke til kommentar

Det spørs jo hvor lite da, hvis mengden olje er redusert med foreks 10 - 20% så vil den vel kanskje fungere til en viss grad, men ikke optimalt. Slik den er nå låst til laveste gear fungerer den normalt der. Den har relativt den samme akselrasjonen og også trekkkraften, så jeg tror kanskje det er mer komplisert enn som så. Har ihvertfall satt den i ro til over helga hvor jeg skal se om jeg får time for diagnostisering, så tar jeg det derfra når jeg vet mer.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Det ble likevel ikke Teknisk Buereu, men Nord Diesel AS jeg valgte. Mest grunnet at førstnevnte har noen helt horrible timepriser og er kjent for å gjøre ting ut over det som er avtalt eller nødvendig.

 

Nord Diesel AS hadde samme utstyr som TB og fant en rekke feilkoder (stort sett de samme), resatte systemet og bilen fungerer nå tilsynelatende normalt igjen. Meningen var å også skifte oljen på kassen, men de mente at oljen var helt fin så jeg slapp den kostnaden. Kodene viste i hovedsak gearskift ved for høy hastighet og ting som ikke pekte mot at det var noe alvorlig eller varig feil med gearkassen.

 

Dette er en gammel bil som jeg ikke vil koste for mye på, men den er helt kanon å kjøre så jeg forsøker å ha den så lenge som mulig. Jeg snakket med en mekaniker igjen, som betrodde meg at ved å gjøre bilen strømløs over omkring 30 minutter ville aktive feilkoder slettes, noe som er godt å vite hvis dette skjer en gang til.

 

Saken er dermed løst, og jeg skriver i hovedsak dette for å om mulig hjelpe andre som opplever samme problemstilling som meg. Takk til de som svarte!

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...