hean Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Å redusere trafikken og å redusere trafikkveksten er forskjellige kriterier. Men jeg er ikke i tvil om at prisingen i mange av bomringene er for lav. Hvis det er for å redusere trafikken er jeg enig... hvis det er for å få finansiert veier er jeg ikke enig. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Hvis det er for å redusere trafikken er jeg enig... hvis det er for å få finansiert veier er jeg ikke enig. Bomringer rundt byer har først og fremst til formål å begrense trafikkbelastningen. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Bomringer rundt byer har først og fremst til formål å begrense trafikkbelastningen. Det kan vel ikke stemme? Jeg har ihvertfall inntrykk av at de fleste bomringer etableres med det målet for øyet å hanke inn penger til veiprosjekter. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Det er forskjell på bomringer og bompengeinnkreving Det første er en spesifikk angivelse, mens det andre er et generelt begrep brukt om alle typer bompengeprosjekter. Men primærhensikten er nok uansett å straffe bilistene for at de er så frekke å ønske muligheten til å forflytte seg effektivt. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Det kan vel ikke stemme? Jeg har ihvertfall inntrykk av at de fleste bomringer etableres med det målet for øyet å hanke inn penger til veiprosjekter. EU regulativer krever at pengene fra bomveier går til finansiering av den aktuelle veien, og inntekter fra bomringer går til samferdselsformål (Men ikke nødvendigvis vei) Dette er ikke til hinder for at selve hensikten med en bomring er å begrense trafikken. Men primærhensikten er nok uansett å straffe bilistene for at de er så frekke å ønske muligheten til å forflytte seg effektivt. Hvor effektivt er det egentlig å stå i kø? Vi vet alt at man kan ikke bygge seg ut av køene, det eneste som nytter er å fremtvinge en reduksjon i bilbruken. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Hvor effektivt er det egentlig å stå i kø? Vi vet alt at man kan ikke bygge seg ut av køene, det eneste som nytter er å fremtvinge en reduksjon i bilbruken. Jeg vet ihvertfall at det er MYE mer effektivt å kjøre bil enn alle andre alternativ i min jobb. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Jeg vet ihvertfall at det er MYE mer effektivt å kjøre bil enn alle andre alternativ i min jobb. Da bør du jo også være interessert i at bompenger/veiprising blir til dels mye høyere, siden det vil si at du jobber enda mere effektivt når det blir liten trafikk på veiene. Endret 26. september 2013 av kjetilkl 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Da bør du jo også være interessert i at bompenger/veiprising blir til dels mye høyere, siden det vil si at du jobber enda mere effektivt når det blir liten trafikk på veiene. Nei, det gjør jeg ikke.... Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Jeg vet ihvertfall at det er MYE mer effektivt å kjøre bil enn alle andre alternativ i min jobb. Se linkene jeg la inn tidligere i denne tråden for å se hvordan hver enkelts rasjonelle valg fører til systemisk kollaps med mindre fellesgoder blir priset riktig eller adgangen regulert på annet vis. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 EU regulativer krever at pengene fra bomveier går til finansiering av den aktuelle veien, og inntekter fra bomringer går til samferdselsformål (Men ikke nødvendigvis vei) Dette er ikke til hinder for at selve hensikten med en bomring er å begrense trafikken. Hvor effektivt er det egentlig å stå i kø? Vi vet alt at man kan ikke bygge seg ut av køene, det eneste som nytter er å fremtvinge en reduksjon i bilbruken. De EU-regulativene er vel blant de få vi ikke følger.. De samme direktivene sa vel rent konkret at man ikke kunne innføre bompenger for å finansiere en vei ved å kreve inn penger på sideveien.. Det er vel disse reglene som er årsak til at bommen på Svinesund står på norsk side.. ? Nå er det ikke slik at det er kø over alt i Norge heller, men jaggu har vi bompenger selv der det ikke er køproblemer.. Eksempelvis kan jeg frakte meg selv på strekningen Oslo-Trondheim raskere enn noen kollektivtransportløsninger kan (ja, fly medregnet!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå