kjetilkl Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Betyr det at du beholder rabatten til tross for at du ikke har brikka i vinduet? Mistenker vel også at hvis du har Autopassavtale og du fjerner brikka i vinduet over lengre tid så vil vel bomselskapet kontakte deg. Det holder å ha avtale, det er nemlig mange biler som har ruter der man ikke klarer å lese brikken gjennom ruta (min inkludert) - men du får rabatten uansett. Alle biler som ikke har brikke sjekkes derfor manuelt. - Slik sett så er det ikke noe mindre arbeid for de hvis du har avtale, enn om du har avtale, så har du avtale men ikke brikke så får de merarbeid og du får rabatt - uten at jeg skjønner helt poenget med å påføre de mer kostnader - det er tross alt vi som betaler det til slutt uansett. Det er kun biler uten autopass det tas bilde av, har bilen autopass tar man ikke bilde i det hele tatt.. Da holder det nemlig med avlesning av brikken. Bilde brukes altså kun i tilfelle bilen ikke har brikke. Jeg ville nok tro at de tar bilde av (filmer) alle - dette for å sjekke at brikke sitter på rett bil, og dokumentasjon ved evt. tvister. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 Men hvorfor må alt være svart/hvitt.... Hvorfor ikke? Vi kan vel bare gløtte over til vårt naboland Sverige som utmerket godt klarer å bygge ut veinettet uten bompengefinansiering. Norge dro totalt inn 7,6 milliarder i 2012 i bompenger, mao er det ikke astronomiske beløp vi snakker om her (mindre enn hva Jensemann sløste bort på månelandingen). Verdens rikeste land burde kunne tatt dette med statlige midler. Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Hvorfor ikke? Vi kan vel bare gløtte over til vårt naboland Sverige som utmerket godt klarer å bygge ut veinettet uten bompengefinansiering. Norge dro totalt inn 7,6 milliarder i 2012 i bompenger, mao er det ikke astronomiske beløp vi snakker om her (mindre enn hva Jensemann sløste bort på månelandingen). Verdens rikeste land burde kunne tatt dette med statlige midler. Sier ikke det er bedre enn at Norge er fri for bomringer men sjanser er MYE større for en for eksempel makspris enn at bomringen forsvinner. Makspris er vel bedre enn ingenting vel? Man må også tenke på at hvis alle bomringene forsvinner er det en stor inntektskilde mindre og tro det eller ei... den må tjenes inn på en annen måte. Vi går allerede i underskudd og 7,6 milliarder er faktisk mer enn 7 promille av ett årlig statsbudsjett, det er MYE penger. Endret 24. september 2013 av Nasciboy 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Vi går allerede i underskudd .. På hvilken måte går Norge i underskudd? Oljefondet økte med drøye 500 milliarder i 2012. Endret 24. september 2013 av Bond007 Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 På hvilken måte går Norge i underskudd? Oljefondet økte med drøye 500 milliarder i 2012. Jeg ser selvsagt på økonomien utenom oljefondet... det vil uansett bli brukt opp med tiden og oljen vil ta slutt, derfor må Norge tilpasse seg en økonomi uten olje. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Jeg ville nok tro at de tar bilde av (filmer) alle - dette for å sjekke at brikke sitter på rett bil, og dokumentasjon ved evt. tvister. Tru kan du gjøre i.. Det er en mekanisme i Autopass-brikkene som gjør at flytting fra en sokkel til en annen gjør at en mikrobryter reagerer og derfor sørger for at neste passering utløser fotografering av bilen. Dette gjelder også ved første gangs bruk av en ny brikke. Min brikke har i mange år vært løs, de eneste gangene jeg faktisk har brukt den har vært ved kjøring i andre biler enn den jeg har registrert brikken på. Jeg har selvsagt ikke limt fast brikken. Sier ikke det er bedre enn at Norge er fri for bomringer men sjanser er MYE større for en for eksempel makspris enn at bomringen forsvinner. Makspris er vel bedre enn ingenting vel? Man må også tenke på at hvis alle bomringene forsvinner er det en stor inntektskilde mindre og tro det eller ei... den må tjenes inn på en annen måte. Vi går allerede i underskudd og 7,6 milliarder er faktisk mer enn 7 promille av ett årlig statsbudsjett, det er MYE penger. Hvor mye av de 7,6 milliardene går til andre formål enn betaling av veien? Ganske mye går gjerne til renter (som kunne vært unngått ved å betale kontant!), administrasjon (som vi slipper om vi ikke har bomsleskaper), og andre tulleutgifter. Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Tru kan du gjøre i.. Det er en mekanisme i Autopass-brikkene som gjør at flytting fra en sokkel til en annen gjør at en mikrobryter reagerer og derfor sørger for at neste passering utløser fotografering av bilen. Dette gjelder også ved første gangs bruk av en ny brikke. Min brikke har i mange år vært løs, de eneste gangene jeg faktisk har brukt den har vært ved kjøring i andre biler enn den jeg har registrert brikken på. Jeg har selvsagt ikke limt fast brikken. Hvor mye av de 7,6 milliardene går til andre formål enn betaling av veien? Ganske mye går gjerne til renter (som kunne vært unngått ved å betale kontant!), administrasjon (som vi slipper om vi ikke har bomsleskaper), og andre tulleutgifter. Nei, for det er tapte inntekter man kunne fått ved å invistere pengene... inntektene på 7,6 milliarder vil jeg tro er inntekter etter tulleutgiftene er trukket i fra men vet ikke det sikkert. Endret 24. september 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Nei, for det er tapte inntekter man kunne fått ved å invistere pengene... inntektene på 7,6 milliarder vil jeg tro er inntekter etter tulleutgiftene er trukket i fra men vet ikke det sikkert. Ja, og hvis vi hadde investert tungt i infrastruktur i 1998 ville vi hatt en avkastning på ca 3 ganger innskuddet i dag.. I stedet har vi altså lånt penger og betalt lånerente på de.. Smart? Og tru kan du gjøre i kirka. Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Ja, og hvis vi hadde investert tungt i infrastruktur i 1998 ville vi hatt en avkastning på ca 3 ganger innskuddet i dag.. I stedet har vi altså lånt penger og betalt lånerente på de.. Smart? Og tru kan du gjøre i kirka. Er ikke enig i at vi ikke kan bruke mer på infrastruktur... det er ikke det vi diskuterer her, du drar bare inn flere momenter hele tiden og bare antar jeg er uenig med deg. Norge AS drar inn maaaaange milliarder hvert år på vei og som alle vet brukes de (eller årsavgiften da) på masse annet enn vei. Får vi ikke inn de pengene må de tas fra en annen plass... det er ganske enkelt!! Og tru kan du gjøre i kirka. Før vi får inn noe bevis gjør vel ikke du noe annet enn å tru heller!! Men det klarer ikke du å se... 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Vet du egentlig hva omsetning betyr? Vet du forskjellen på netto og brutto? Fjellinjen hadde alene 2,3 milliarder i omsetning i fjor. De hadde et overskudd på 1,9 milliarder, og hadde 133 millioner kroner i finanskostnader.. Kongsvingervegen hadde ca 68 millioner i omsetning og 11 millioner i finanskostnader. E6 Gardermoen til Kolomoen hadde 319millioner i omsetning og 106 millioner i finanskostnader.. Fine tall? Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Vet du egentlig hva omsetning betyr? Vet du forskjellen på netto og brutto? Fjellinjen hadde alene 2,3 milliarder i omsetning i fjor. De hadde et overskudd på 1,9 milliarder, og hadde 133 millioner kroner i finanskostnader.. Kongsvingervegen hadde ca 68 millioner i omsetning og 11 millioner i finanskostnader. E6 Gardermoen til Kolomoen hadde 319millioner i omsetning og 106 millioner i finanskostnader.. Fine tall? Trekker du inn enda mer nå som er ganske OT, hvor skal det ende. Vet trolig mer enn deg om regnskap så du trenger ikke begynne med en nedlatende holdning, forventer litt mer av deg enn det!! 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Trekker du inn enda mer nå som er ganske OT, hvor skal det ende. Vet trolig mer enn deg om regnskap så du trenger ikke begynne med en nedlatende holdning, forventer litt mer av deg enn det!! Du mener det er OT? Det er det så absolutt ikke, det er en helt normal og forventet warping av emnet. Det er helt klart at om man får inn en hundrings er dette penger man får inn for å betale sine utgifter med. Altså fikk staten inn latterlig mange milliarder i bompenger, for så å bruke en latterlig stor andel av de på administrasjon, renter og andre kostnader man burde kunne unngått. Det er grunner til at du titt og ofte møtes med en nedlatende holdning av både meg og andre, det kan nok hende du bør gå litt i deg selv. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Tru kan du gjøre i.. Det er en mekanisme i Autopass-brikkene som gjør at flytting fra en sokkel til en annen gjør at en mikrobryter reagerer og derfor sørger for at neste passering utløser fotografering av bilen. Dette gjelder også ved første gangs bruk av en ny brikke. Min brikke har i mange år vært løs, de eneste gangene jeg faktisk har brukt den har vært ved kjøring i andre biler enn den jeg har registrert brikken på. Ja men det er da irrelevant? - Uansett - hvis de ikke filmer alle så tar de bilde av flere enn de som ikke har brikke til stikkprøvekontroller. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Du mener det er OT? Det er det så absolutt ikke, det er en helt normal og forventet warping av emnet. Det er helt klart at om man får inn en hundrings er dette penger man får inn for å betale sine utgifter med. Altså fikk staten inn latterlig mange milliarder i bompenger, for så å bruke en latterlig stor andel av de på administrasjon, renter og andre kostnader man burde kunne unngått. Det er grunner til at du titt og ofte møtes med en nedlatende holdning av både meg og andre, det kan nok hende du bør gå litt i deg selv. Ja, det er jeg som bør gå i meg selv så klart og ikke de med nedlatende holdninger. Man skal kunne diskutere på ett forum, man skal kunne ha forskjellige meninger, man trenger ikke være enig, man trenger ikke å bli enig og når folk blir nedlatende og useriøse er det vel fordi folk ikke har mer å si... da er det kanskje best å ikke si noe. Endret 24. september 2013 av Nasciboy 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Man må også tenke på at hvis alle bomringene forsvinner er det en stor inntektskilde mindre og tro det eller ei... den må tjenes inn på en annen måte. Vi går allerede i underskudd og 7,6 milliarder er faktisk mer enn 7 promille av ett årlig statsbudsjett, det er MYE penger. Viktigere enn de direkte inntektene er det at bompenger reduserer unødig kjøring, og dermed reduserer hvor mye overflødig infrastruktur man ender med å måtte bygge og vedlikeholde. Antagelsen om at veier skal være gratis er en antagelse om at planøkonomi fungerer. Resultatet av gratis veier er endeløse køer. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Viktigere enn de direkte inntektene er det at bompenger reduserer unødig kjøring, og dermed reduserer hvor mye overflødig infrastruktur man ender med å måtte bygge og vedlikeholde. Antagelsen om at veier skal være gratis er en antagelse om at planøkonomi fungerer. Resultatet av gratis veier er endeløse køer. Av det jeg leser har ikke bommene redusert trafikken noe bortsett fra i Trondheim... grunnen til redusert trafikk i Trondheim tror jeg ikke kun er bompenger men bompenger i kombinasjon med tilrettelegging for sykkellister. 10% i en eneste by er ikke mye... Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Av det jeg leser har ikke bommene redusert trafikken noe bortsett fra i Trondheim... grunnen til redusert trafikk i Trondheim tror jeg ikke kun er bompenger men bompenger i kombinasjon med tilrettelegging for sykkellister. 10% i en eneste by er ikke mye... Redusert sammenlignet med hva? Gitt at aktiviteten i samfunnet er økende er den forventede effekten at trafikkveksten blir lavere med bommer enn uten. Du har nok imidlertid rett i at for noen veibommer er prisen for lav til å ha tilstrekkelig effekt. Endret 24. september 2013 av sverreb 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Apropos men ot - gud hvor mange ganger jeg har sittet i bilen inn mot oslo og ønsket at det koster en hundrelapp i bompenger å passere der. - Betaler gjerne heller det enn å sitte 1.5t i kø Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Redusert sammenlignet med hva? Gitt at aktiviteten i samfunnet er økende er den forventede effekten at trafikkveksten blir lavere med bommer enn uten. Du har nok imidlertid rett i at for noen veibommer er prisen for lav til å ha tilstrekkelig effekt. Ikke vet jeg, det er ihvertfall det de sier her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Bare-n-by-har-redusert-trafikken-7023230.html#.UkHQUEDh5B0 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Ikke vet jeg, det er ihvertfall det de sier her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Bare-n-by-har-redusert-trafikken-7023230.html#.UkHQUEDh5B0 Å redusere trafikken og å redusere trafikkveksten er forskjellige kriterier. Men jeg er ikke i tvil om at prisingen i mange av bomringene er for lav. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå