Sheldon C Skrevet 23. september 2013 Forfatter Del Skrevet 23. september 2013 Manuell fakturering... hehe. Tviler på det er noe manuelt som helst fra kamera leser av skiltnummeret ditt til det registreres i en database å faktureres. Selv om det ikke er automatisk trekk fra kontoen din skjer nok alt automatisk like vel. Forskjellen er vel at du betaler fult for passeringen din og blir belastet ett fakturagebyr i illegg. Tror nok du tar feil der. Uten Autopassavtale må skiltene leses manuelt og faktura må sendes ut via posten med jevne mellomrom. Her er det betydelige merkostnader. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 23. september 2013 Forfatter Del Skrevet 23. september 2013 La oss si det på en annen måte.... hadde alle gjort som deg hadde nok bomselskapene tjent enda mer!! I så tilfelle bør det være i bompengeselskapenes intersse at flest mulig sier opp sin Autopassavtale. Tror du virkelig det er tilfelle? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 23. september 2013 Forfatter Del Skrevet 23. september 2013 (endret) . Forskjellen er vel at du betaler fult for passeringen din og blir belastet ett fakturagebyr i illegg. Har virkelig bompengeselskapene anledning til å kreve fakturagebyr? De har jo relativt nylig fjernet muligheten for å betale for passering ved bommene, da er det totalt urimelig at det skal tilkomme et faktureringsgebyr på regningen i posten. Oppdatering: Fant svaret selv på vegvesen.no. Du tok feil "De fleste bomstasjoner i Norge er automatiske der man ikke skal stoppe og betale – bare kjøre rett gjennom. For trafikanter uten AutoPASS-brikke, blir det tatt bilde av kjøretøyets kjennemerk. Dette blir kontrollert mot motorvognregisteret, og bileier får tilsendt faktura, uten ekstra gebyr. Dette gjelder også for utenlandske kjøretøy." Endret 23. september 2013 av Bond007 Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Kjære agent dobbelnull sju. "Krigsføringen" din er av en slik type som kun fungerer, dersom mange gjør det kollektivt. Som du ser i tråden her, så er det ikke så mange som melder sin interesse for å handle kollektivt med deg i dette. Du ender rett og slett bare opp som en av de mange raringer som absolutt skal betale full pris, når rabattordningen er tilstede. Du kan ta de pengene aksjonen din koster deg ekstra, og fyre med de i vedovnen din, hvis du har en. Det koster det samme, forandrer bompengetilbudet akkurat like mye, men gir i det minste litt varme hjemme i hulen din. 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 (endret) Statens vegvesen benytter et kamerasystem for gjenkjenning av bilskilt/kjennemerker i kontrollsammenheng. Systemet benytter foto- og datateknologi for å avlese bilens registreringsnummer og gir kontrolløren signal dersom kjøretøy har bruksforbud. http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Utekontroll Endret 23. september 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 (endret) Med andre ord så tror jeg ikke det sitter folk å leser skilt på direkten for å deretter trykke på rett knapp for at bileieren skal få rett farge på lyset. Men ok... de tar heldigvis ikke gebyr men det betyr faktisk ikke at de ikke kan ta det hvis de vil. Hvis jeg da forstår deg riktig så betaler du enda mer enn nødvendig i protest fordi de reduserte rabattene litt... i tillegg får du enda mer jobb. Tommelen opp for deg!!! Endret 23. september 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Vel, statens vegvesens utekontroll og bomstasjonene er forskjellige ting.. Etter hva jeg har forstått må bildene kontrolleres manuelt (men leses av automatisk) før det faktureres.. Det vil si at sannsynligvis er den mest effektive måten å påføre de ekstrautgifter på rett og slett å ikke ha bombrikka i bilen selv om man har gyldig avtale.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Vel, statens vegvesens utekontroll og bomstasjonene er forskjellige ting.. Etter hva jeg har forstått må bildene kontrolleres manuelt (men leses av automatisk) før det faktureres.. Det vil si at sannsynligvis er den mest effektive måten å påføre de ekstrautgifter på rett og slett å ikke ha bombrikka i bilen selv om man har gyldig avtale.. Ok... så klart er det statens vegvesen og ikke bomstasjonene, hadde det litt travelt der. Som jeg vet har det vært en sak på TV2 for lenge siden der en mann ble krevd for passeringer han ikke hadde foretatt. Problemet var at det var en av skruene som gjorde at en 0 ble lest som en 8.... det var lenge siden men det er mulig de har endret rutinene, ihvertfall når noe klager. Men helt ærlig så tviler jeg på at dem korrekturleser tusenvis av skilt daglig.... i ferietiden vil vel det si hundretusenvis.... Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 23. september 2013 Forfatter Del Skrevet 23. september 2013 Med andre ord så tror jeg ikke det sitter folk å leser skilt på direkten for å deretter trykke på rett knapp for at bileieren skal få rett farge på lyset. Du blander kortene her. Lysene i bomstasjonen gir tilbakemelding på status på brikken, den leser ikke bilskiltet. Men ok... de tar heldigvis ikke gebyr men det betyr faktisk ikke at de ikke kan ta det hvis de vil. Ok...sikker på at de har anledning til å ta gebyr? Jeg vet sannelig ikke, men mistenker at de hadde gjort det hvis de hadde lov? Hvis jeg da forstår deg riktig så betaler du enda mer enn nødvendig i protest fordi de reduserte rabattene litt... i tillegg får du enda mer jobb. Nei, det er gal fremstilling. Jeg velger å kansellere min Autopassavtale i protest for at det skal påløpe bomselskapene merarbeid og mere utgifter med å kreve inn pengene. Som jeg har nevnt tidligere er jeg villig til å ta ekstrakostnaden med dette. Dog har jeg stilt spørsmål om det faktisk blir ekstrakostnader på meg, det gjenstår å se. Tommelen opp for deg!!! Du har virkelig bestemt deg for å latterliggjøre meg, heldigvis tar jeg meg ikke nær av det. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 23. september 2013 Forfatter Del Skrevet 23. september 2013 Det vil si at sannsynligvis er den mest effektive måten å påføre de ekstrautgifter på rett og slett å ikke ha bombrikka i bilen selv om man har gyldig avtale.. Betyr det at du beholder rabatten til tross for at du ikke har brikka i vinduet? Mistenker vel også at hvis du har Autopassavtale og du fjerner brikka i vinduet over lengre tid så vil vel bomselskapet kontakte deg. Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Skal du virkelig ta bomselskapene så er vel dette løsningen http://ap.mnocdn.no/incoming/article7023607.ece/ALTERNATES/w780c169/djjdjdjdjjdd.jpg?updated=201020121949 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Den åpenbare responsen på om mange gjør slikt som dette er å heve prisene for å kompensere for økte kostnader. (Om de er generøse så kanskje de øker rabattene for de som bruker brikke slik at de ikke blir rammet, men ikke regn med det) 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Men helt ærlig så tviler jeg på at dem korrekturleser tusenvis av skilt daglig.... i ferietiden vil vel det si hundretusenvis.... Det er kun biler uten autopass det tas bilde av, har bilen autopass tar man ikke bilde i det hele tatt.. Da holder det nemlig med avlesning av brikken. Bilde brukes altså kun i tilfelle bilen ikke har brikke. Betyr det at du beholder rabatten til tross for at du ikke har brikka i vinduet? Mistenker vel også at hvis du har Autopassavtale og du fjerner brikka i vinduet over lengre tid så vil vel bomselskapet kontakte deg. Jeg har kjørt uten brikke i Oslo siden de gikk over til de nye brikkene for en del år siden.. (10 år?) Rabatten har jeg alltid fått.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Det er kun biler uten autopass det tas bilde av, har bilen autopass tar man ikke bilde i det hele tatt.. Da holder det nemlig med avlesning av brikken. Bilde brukes altså kun i tilfelle bilen ikke har brikke. Jeg har kjørt uten brikke i Oslo siden de gikk over til de nye brikkene for en del år siden.. (10 år?) Rabatten har jeg alltid fått.. Nettopp og det er så klart situasjonen trådstarter startet med jeg diskuterer, altså at han sier opp avtalen og mottar faktura i posten. Daglig er det vel 1000-vis av passeringer uten avtale og hundretusenvis av passeringer i fellesferien vil jeg tro, ihvertfall nært... uten avtale vel å merke. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Husk nå at det er forskjellige bomsleskaper.. Eksempelvis har Fjellinjen ansvaret i Oslo, mens diverse andre selskaper har ansvaret i andre bomanlegg. Hundretusener uten avtale pr. dag? Neppe. Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 (endret) Husk nå at det er forskjellige bomsleskaper.. Eksempelvis har Fjellinjen ansvaret i Oslo, mens diverse andre selskaper har ansvaret i andre bomanlegg. Hundretusener uten avtale pr. dag? Neppe. Seriøst... er det virkelig det du skal henge deg opp i? Endret 23. september 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 Den åpenbare responsen på om mange gjør slikt som dette er å heve prisene for å kompensere for økte kostnader. Ja, det er ett av mange mulige utfall. I så tilfelle kan dette videre medføre at opinionen våkner opp og protesterer mot denne urettferdige avgiften. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Ja, det er ett av mange mulige utfall. I så tilfelle kan dette videre medføre at opinionen våkner opp og protesterer mot denne urettferdige avgiften. Jeg tenker klagerne er temmelig fullmobilisert allerede. Det er kjørt kampanjejournalistikk rundt dette i flere år nå. Likevel er trenden at bompenger blir mer akseptert, ikke mindre. Endret 24. september 2013 av sverreb 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 Likevel er trenden at bompenger blir mer akseptert, ikke mindre. De avgiftskåte rødgrønne blir nå kastet på dør og inn i maktens korridorer kommer blant annet Fremskrittspartiet. Vi vet alle at Siv ikke er særlig begeistret for bompenger...krysser fingrene for at hun får gjennomslagskraft her! Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 De avgiftskåte rødgrønne blir nå kastet på dør og inn i maktens korridorer kommer blant annet Fremskrittspartiet. Vi vet alle at Siv ikke er særlig begeistret for bompenger...krysser fingrene for at hun får gjennomslagskraft her! Her må jeg si jeg er enig med deg, er ikke fan av bompenger... spesielt ikke i Trondheim hvor bomringen ble lagt ned for en del år siden og skulle aldri komme opp igjen ble det sagt av politikerne. Vel det varte vel kun noen år det ja. Men hvorfor må alt være svart/hvitt.... etter min mening trenger man ikke legge ned alle bomringene men hva med å begrense litt. Hvis man skal kjøre fra Orkanger til Værnes passerer man 6 bommer på ca 5 mil, det må være den tetteste strekningen med bommer i hele Norge på 5 mil vil jeg tro (når jeg tenker etter betaler man nok kun for 5 av dem). Det som hadde vært bedre var at man kunne sette en makspris på hver bil på f. eks. 500 kr/mnd, ikke like bra som å ta vekk bomringen men mye bedre enn det er nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå