Gå til innhold

Canon Eos 700d eller Sony Alpha A58?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil tippe du har vore på Elkjøp, Expert eller andre av dei store kjedebutikkane. Der har seljarane provisjon for å selje Sony.

Ikkje eit vondt ord om Sony, men hadde du tenkt å kjøpe Canon så kjøp Canon.

Men det finst jo andre merker også, da! :)

Edit.. Sony har stabilisator i kamerahuset, Canon har i objektivet hvis dette er merka med IS.

Endret av KnutW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kikk også på Nikon, Pentax, Panasonic, Olympus m.fl.

Og - du har vært på enten Elkjøp eller Lefdahl - det er samme firmaet som driver begge, og selgerne får bonus for å pushe Sony fremfor andre merker.

Kjenn hva du liker. Merket er egentlig underordnet. Kjenn hva du liker å bruke. Panasonic, Olympus og Sony har alle elektronisk søker - kikk i søkeren og se om du foretrekker det eller om du vil ha optisk søker som i Pentax, Nikon og Canon.

Ville også kikket på Nikon D5200, Pentax K-30 og andre. Se hva du liker og som gir deg godfølelsen. Drit et godt stykke på vei i hva selgeren sier.

(Snart kommer Sony-fanboys inn i tråden, som vil fortelle at selgeren har rett og at Sony alltid er bestestest - hei til dere!)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Canon er et stort merke som er lett omsettelig og har et bred utvalg av utstyr både originalt og uoriginalt.

Har du tenkt og kjøpe kamera med et objektiv eller skal du kjøpe flere objektiver som er tilpasset forskjellige fotografiske oppgaver ?

Hvis nei så anbefaler jeg at du kjøper 700D med objektivet 18-135 IS STM siden du får et større zoomområde.

Lenke til kommentar

Canon er et stort merke som er lett omsettelig og har et bred utvalg av utstyr både originalt og uoriginalt.

Har du tenkt og kjøpe kamera med et objektiv eller skal du kjøpe flere objektiver som er tilpasset forskjellige fotografiske oppgaver ?

Hvis nei så anbefaler jeg at du kjøper 700D med objektivet 18-135 IS STM siden du får et større zoomområde.

Jeg har barn og da er det kjekt å kunne ta portrettbilder. Da må jeg sikkert ha et portrettobjektiv?

Lenke til kommentar

Kikk også på Nikon, Pentax, Panasonic, Olympus m.fl.

Og - du har vært på enten Elkjøp eller Lefdahl - det er samme firmaet som driver begge, og selgerne får bonus for å pushe Sony fremfor andre merker.

Kjenn hva du liker. Merket er egentlig underordnet. Kjenn hva du liker å bruke. Panasonic, Olympus og Sony har alle elektronisk søker - kikk i søkeren og se om du foretrekker det eller om du vil ha optisk søker som i Pentax, Nikon og Canon.

Ville også kikket på Nikon D5200, Pentax K-30 og andre. Se hva du liker og som gir deg godfølelsen. Drit et godt stykke på vei i hva selgeren sier.

(Snart kommer Sony-fanboys inn i tråden, som vil fortelle at selgeren har rett og at Sony alltid er bestestest - hei til dere!)

Var på Lefdal ja.. :)

Lenke til kommentar

Når skal folk skjønne at man ikke kjøper fotoutstyr, hi-fi utstyr og datautstyr på samme sted som man kjøper kaffetraktere?

I hvert fall ikke hvis man trenger litt veiledning eller det er en ørliten sjanse for at man trenger litt kyndig support en eller annen gang etter kjøp.

Enig.

Dette med at Lefkjøp pusher bestemte merker blir litt som at du blei møtt av de ansatte på Rema og blei frarådet å kjøpe Norvegia og melk fordi butikken taper penger på dette.

Det finnes nok noen flinke folk i disse kjedene, men det er enkelte som ikke har peiling. Kamera er kanskje en av tingene betjeningen sjelden har nok kunnskap om.

EDIT: Et lite tips til TS. Husk at hvis du etterhvert skal handle deg noe brukt utstyr, så kan det være lurt å holde seg til en av de 2 store. Nikon og Canon har per i dag et mye større marked for kjøp og salg av brukt utstyr.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Hvilke av disse kameraene bør jeg velge. I butikken ville de absolutt selge meg Sony kameraet. De mente at det var best i forhold til pris, bukervennlighet, samt hadde det bildestabilisator.

I prisklassen rundt 5500 med standardlinse synes jeg Nikon D5200 er et bra alternativ, vel så bra som 700D. A58 er vesntlig billigere og Sony har muligens kuttet litt vel hardt når de gikk for plastikk i objektivfatningen. Personlig ville jeg styrt unna kameraer med fatning i plast, men usikker på om det har så mye å si i praksis. Sony har veldig gode sensorer så bildekvaliteten er sikkert like bra som hos konkurrentene.

Lenke til kommentar

I prisklassen rundt 5500 med standardlinse synes jeg Nikon D5200 er et bra alternativ, vel så bra som 700D. A58 er vesntlig billigere og Sony har muligens kuttet litt vel hardt når de gikk for plastikk i objektivfatningen. Personlig ville jeg styrt unna kameraer med fatning i plast, men usikker på om det har så mye å si i praksis. Sony har veldig gode sensorer så bildekvaliteten er sikkert like bra som hos konkurrentene.

Objektivfatning i plast er fy-fy. Fra den tiden jeg selv jobbet med salg av foto, så merket jeg at det skulle ikke skje mye med de objektivene som hadde fatning i plast før et eller annet knakk så de var ubrukelige. Så at man faktisk benytter plast i objektivfatningen på kameraet, er for meg et hårreisende dårlig valg.

Ikke for det, Sony lager bra kamera de. Men det gjør Canon, Nikon, Pentax osv... også, og da skal det ikke mye til før en plastfatning er en deal-breaker.

Selv om jeg har Nikon selv, så er Pentax en favoritt hos meg for tiden. Solide kamera, og man får mer for pengene enn hos både Canon, Nikon og Sony. Pentax K-30 ville jeg absolutt tatt en titt på, men mulig at Canon og Nikon sitt utseende apellerer mer til jenter?

Dette med at Lefkjøp pushe

Lefkjøp. Den var ny. Likte den :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i at Nikon D5200 kan være et godt alternativ, men for å få bildestabilisator må man visst kjøpe et ekstra objektiv da det ikke er det på orginalobjektivet.. Da blir prisklassen litt høyere..

Lenke til kommentar

Sony har stabilisering i kameraer "sensoren kompenserer" og Canon/Nikon har stabilisering i objektivene, for Canon heter dette IS og for Nikon VR.

Kjøper det 700D burde du få med objektiv som har benevnelsen STM siden de objektivene fokuserer fortere en de eldre uten STM når du bruker skjermen til fokusering. Bruker du den optiske søkeren oppfører alle objektivene seg likt avhengig av type fokusmotor i objektivet.

Lenke til kommentar

Objektivfatning i plast er fy-fy. Fra den tiden jeg selv jobbet med salg av foto, så merket jeg at det skulle ikke skje mye med de objektivene som hadde fatning i plast før et eller annet knakk så de var ubrukelige. Så at man faktisk benytter plast i objektivfatningen på kameraet, er for meg et hårreisende dårlig valg.

Ikke for det, Sony lager bra kamera de. Men det gjør Canon, Nikon, Pentax osv... også, og da skal det ikke mye til før en plastfatning er en deal-breaker.

Selv om jeg har Nikon selv, så er Pentax en favoritt hos meg for tiden. Solide kamera, og man får mer for pengene enn hos både Canon, Nikon og Sony. Pentax K-30 ville jeg absolutt tatt en titt på, men mulig at Canon og Nikon sitt utseende apellerer mer til jenter?

Lefkjøp. Den var ny. Likte den :D

Utseende på kameraet er ikke så big deal nei.. Jeg kan godt vurdere pentax k-30 også. Dette kameraet kjente jeg faktisk ikke til, -takker for tipset :)

Når skal folk skjønne at man ikke kjøper fotoutstyr, hi-fi utstyr og datautstyr på samme sted som man kjøper kaffetraktere?

I hvert fall ikke hvis man trenger litt veiledning eller det er en ørliten sjanse for at man trenger litt kyndig support en eller annen gang etter kjøp.

Personlig handler jeg hos Lefdal fordi det gjerne er billigere der enn andre steder.. så har de jo prisgaranti.. men selgerene der kan vel være mer villedende enn veiledende ja :wee: Da er det kjekt å ha slike diskusjonsforum der man kan høre ærlige meninger fra folk ikke mottar provisjon for å selge gråstein som gull :wee:

Lenke til kommentar

Enig i at Nikon D5200 kan være et godt alternativ, men for å få bildestabilisator må man visst kjøpe et ekstra objektiv da det ikke er det på orginalobjektivet.. Da blir prisklassen litt høyere..

Ser Elkjøp og Lefdal selger D5200 med objektiv uten stabilsiator, men du får VR-versjonen for under 5500 i rimeligste nettbutikk og for rundt 5600 hos Japan Photo og Fotovideo.

https://prisguiden.no/produkt/nikon-d5200-169694

Mener ikke at du absolutt må kjøpe D5200 fremfor 700D, begge er veldig bra kameraer og det er ikke slik at det ene er bedre ann det andre på absolutt alt.

Hvis du bor i Oslo-området og/eller synes det er greit å handle på nett har Fotovideo en messe til uken med en del tilbud, blant annet på 700D, D5200 og D7000

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...