gard. Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Skulle skru på pc-en min i dag og før Windows loader får jeg opp meldingen: "No IDE Master H.D.D. Detected! Press F1 to Continue." Av instinkt går jeg inn i BIOS for å se om det har skjedd noe med boot-prioriteringen av harddiskene mine. Mens BIOS loader merker jeg at hovedkortet kun finner SATA 1, 3 og 4. SATA 2 mangler med andre ord, og det er nettopp denne som er OS-disken min. Inne i BIOS finner jeg kun 2/3 harddisker, og får bare bekreftet at OS-disken ikke blir oppdaget. Jeg har prøvd å bytte SATA-kabler, startet PC-en fra Windows-disk for å prøve å reparere, men alt uten hell. Er løpet kjørt for min 5 år gamle harddisk, evt. noen måte å bekrefte dette på? Hovedkortet mitt er ett Asus Maximus Formula, og harddisken er en Seagate Barracuda 500GB 7200.11 Setter pris på alle svar Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Har du testet med os-disken i SATA 1, 3 og/eller 4? Lenke til kommentar
gard. Skrevet 19. september 2013 Forfatter Del Skrevet 19. september 2013 Har testet disken i SATA 3, da harddisk nr. 2 funker der, men til ingen nytte. Vil det være noe vits i å prøve 1 og 4 og? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Sannsynligvis ikke. Har du også testet ved å bytte ut den sata-kabelen som os-disken bruker? Lenke til kommentar
gard. Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 Jepp, har prøvd det også. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Reset av bios som beskrevet her? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1073989&do=findComment&comment=13075265 Lenke til kommentar
gard. Skrevet 21. september 2013 Forfatter Del Skrevet 21. september 2013 Har en CLR CMOS-knapp på hovedkortet mitt, den har vel samme funksjon? Om så, har prøvd den og, uten at det hjalp noe. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Har en CLR CMOS-knapp på hovedkortet mitt, den har vel samme funksjon? Ja. Jeg ville gått videre med å teste harddisken i en annen pc, men dette krever jo at man har en annen stasjonær pc eller utstyr til å koble harddisken til en bærbar via usb. Et annet alternativ er å teste med en linux live cd, hvis du har noe erfaring med dette. Lenke til kommentar
gard. Skrevet 21. september 2013 Forfatter Del Skrevet 21. september 2013 Blir nok å præve harddisken i en annen pc nå, ja. Null erfaring med Linux live cd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå