Thor. Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Lørdag skal jeg i en kalksteinsgruve med kameraet mitt og forsøke å ta gode bilder. Har et speilløst Samsung NX1000 systemamera med kun 20/50 linse, og er helt fersk innenfor fotografering. Jeg forstår enkelte begrep, men har ikke lært å bruke manuelle innstillinger, bruker som regel P, med enkelte justeringer, og ikke noe mer enn det. Jeg håper derfor på noen tips til hvilke innstillinger som fungerer under slike lysforhold. Her er en video som viser litt av innsiden av gruven: Endret 19. september 2013 av Thor. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Stativ og en kraftig lykt kan gi kule bilder. Sett kameraet på stativ bruk veldig lang lukkertid og "mal" med lykta det du vil skal bli eksponert, ta og tren litt ute på kvelden med og lyse opp et tre eller noe sånt. Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Lørdag skal jeg i en kalksteinsgruve med kameraet mitt og forsøke å ta gode bilder. Har et speilløst Samsung NX1000 systemamera med kun 20/50 linse, og er helt fersk innenfor fotografering. Jeg forstår enkelte begrep, men har ikke lært å bruke manuelle innstillinger, bruker som regel P, med enkelte justeringer, og ikke noe mer enn det. Jeg håper derfor på noen tips til hvilke innstillinger som fungerer under slike lysforhold. Hvilken gruve skal du i? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Stativ er viktig. Hvis gruvene er allerede opplyst, så er det ikke så nødvendig å ta med lommelykt. Ellers må du ha noe medbragt lys - blits er ubrukelig. Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Sett kameraet på stativ bruk veldig lang lukkertid og "mal" med lykta det du vil skal bli eksponert, ta og tren litt ute på kvelden med og lyse opp et tre eller noe sånt. Lysmaling kan gi gode resultater ja, anbefaler deg å se gjennom denne videoen: Endret 19. september 2013 av Wraith Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Stativ og en kraftig lykt kan gi kule bilder. Sett kameraet på stativ bruk veldig lang lukkertid og "mal" med lykta det du vil skal bli eksponert, ta og tren litt ute på kvelden med og lyse opp et tre eller noe sånt. Lysmaling kan gi gode resultater ja, anbefaler deg å se gjennom denne videoen: Jeg har hatt gode erfaringer med disse lampene fra Clas Ohlson, de veier lite, lyser opp et stort område og batteriene varer relativt lenge. Edit: la inn feil link Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 (endret) Lysmaling ser veldig bra ut men jeg har hverken stativ eller tid til å ta slike bilder siden dette er en omvisningsgruppe. Skulle gjerne tatt slike bilder men jeg rekker det ikke. Det jeg egentlig lurte på var tips til hvilke innstillinger på kameraet jeg må justere med tanke på lysforhold. Det er både mørke, lyse og kombinasjonsbilder jeg tenker på. Antar jeg ikke var spesifikk nok i førstepost. Skal ta med kameraet ut en mørk høstkveld og leke meg når jeg har tid Hvilken gruve skal du i?Gruven heter "Berg-Tatt", om det ikke er et samlebegrep for attraksjonene rundt denne gruven. Les mer her: http://www.berg-tatt.no/index.php?page_id=17 Endret 20. september 2013 av Thor. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Da blir det vanskelig, og stor sjanse for at bildene ikke blir bra. Jeg hadde nok spandert på meg en 30mm f/2 og valg t A mode, satt blender på f/2 og ISO på 3200 og håpe på at det ble noe bilder*. Det krever dog at det er belysning i gruven. Du må nok også lære deg å bruke eksponeringskontrollen (+/- EV). Jeg hadde nok tatt med en monopod (ettbeinsstativ), det hjelper når du ikke har stabiliisering. *) Jeg baserer mine antagelser etter en tur i Mønsteds gruver i Danmark noen år tilbake. Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 (endret) Gruven heter "Berg-Tatt", om det ikke er et samlebegrep for attraksjonene rundt denne gruven. Les mer her: http://www.berg-tatt.no/index.php?page_id=17 Naas Kalksteinsbrudd heter det visstnok. Det har jeg aldri hørt om før. Men gruven så jo veldig artig ut! Du kan vel få til en avtale med eierne om å ta bilder der inne? Så får du tid til alt det du har lyst til? Det skader ikke å spørre... Endret 20. september 2013 av Lars Anker-Rasch Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 Jeg er ikke helt "der" at jeg tar proffe bilder. Jeg er bare hakket over den gjennomsnittlige turist og kan å navigere i menyene og leke litt. Men ikke nok til at jeg klarer å vurdere hvilke innstillinger som må justeres for å gjøre bildene litt bedre etter et testbilde for eksempel. Men lengre lukkertid, stor blender på linsen og holde kameraet stabilt er da altså et minimum ut ifra det jeg leser. Men når jeg allerede har laget et tema om dette. Hvilken "universallinse" er å anbefale i disse mørkere tider? Både for høst og vinter utendørs. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Jeg forslår nok heller kortest mulig lukkertid. Det er stort tall fordi man tenker 1/x sekunder. Nå flytter ikke stein så mye på seg, så hvis man bruker stativ så kan gjerne lukkertiden gå over flere sekunder/minutter. Men det var ikke det du har tid til på denne turen. Eksponeringskontroll er egentlig lett å lære - sjekk manualen. Kort fortalt, du setter kamera i P, A eller S. Så tar du et bilde; hvis det er for mørkt så justerer du eksponeringen i + retningen, er det for lyst, så justerer du i - retningen. Rimelig fort å venne seg til. Jeg anbefaler på generellt grunnlag å bruke A modus. Da stiller du ønsket brennvidde og kamera gjør resten. Bruk stor blenderåpning for å få med mest mulig lys. Jeg foreslår 30mmm f/2 av flere grunner. Den har ikke zoom, men brennvidden er vedig anvendelig*. Den er rimelig lyssterk (f/2), og prisen er ikke avskrekkende. Optisk sett er den meget god. I og med den er rimelig lyssterk, så er den grei å ha med å gjøre i mørketiden. *) Den er det vi kaller et "normal-objektiv" så utsnittet blir veldig nærme det vi ser. Det blir muligens litt trangt inne i gruvene, men utover det, så er brennvidden trivelig. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Har du dårlig tid er nok en kraftig blits og foretrekke, du får nok ikke opplyst hele gruven men en 8/10 meter foran deg. Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 (endret) Greia er det at du mest sannsynlig skal ta bilder mens du er på omvisning med en stor gruppe. Da er det blits som gjelder, for du vil nok ikke ha tid til å sette opp stativ, stille inn på laang lukkertid og deretter "male" med en lommelykt.Hvis du ikke tar med deg lommelykt eller blits, så er du i samme knipa, for lang lukkertid hjelper muligens ikke nede i gruva hvor det ikke finnes lys. Da blir det like svart uansett hvor lenge du står der. (Om ikke det er kunstig opplyst da... noe det ser ut til å være flere steder.)Å drasse med seg stativ på en omvisning og forvente at man får tatt "gode bilder" i en mørk gruve, med blitsing eller lommelykt, er nok litt optimistisk. Jeg anbefaler sterkt at du spør de ansvarlige om du kan få tilgang til å ta noen bilder når de andre gjestene er borte, slik at du kan sette opp stativet, stille inn kameraet og prøve deg litt frem. Det er veldig vanskelig for oss som ikke har vært der å gi deg retningslinjer på hvilke innstillinger du bør ha der nede.Men, jeg gjentar: Blits er tingen om du har dårlig tid. En ekstra lommelykt fungerer bedre om du har nok med tid. Den vil kunne gi deg bedre kontroll. Husk bare å ta bilder i RAW for korrigering av fargetemperatur i etterkant.Til (random) opplysning, så skal jeg i morgen til Battersea Power Station å ta bilder. Det er siste helg med mulighet for folk å ta en titt på innsiden før den skal bygges om, så jeg stålsetter meg med stativ, vidvinkel, flusst med minnekort, batteri og selvsagt kameraet.http://www.batterseapowerstation.co.uk/gallery/ Endret 20. september 2013 av Lars Anker-Rasch Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Greia er det at du mest sannsynlig skal ta bilder mens du er på omvisning med en stor gruppe. Da er det blits som gjelder, for du vil nok ikke ha tid til å sette opp stativ, stille inn på laang lukkertid og deretter "male" med en lommelykt. Jeg må tillate meg å protestere på det sterkeste. Jeg var i Mønsteds Kalkgruver (Danmark) i 2008, og fant fort ut at blits suger rompe: Det er rett og slett ikke et alternativ da resultatet blir tøys. Mitt inntrykk er at gruver som er tilrettelagt for omvisning, har en belysning som er tilpasset gruvens personlighet, og blits dreper den tvert. Opplysningen er i det dunkleste laget, så en ISO på 6400 til 12800 hadde nok vært optimalt. Jeg brukte en Canon 30D på turen i 2008, og satt ISO til 1600, hadde en 35mm f/2, og brukte monopod. Noen av de skuddene som traff noenlunde, ser slik ut: En 30mm f/2 vil gi trådstarter en litt videre vinkel, og kameraet er såpass mye bedre enn 30D at ISO 3200 bør gi samme støynivå. Men en monopod er nok nødvendig, ellers blir det mye uklare bilder - det går fint å bruke monopod når man går i gruppe. Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Jeg må tillate meg å protestere på det sterkeste. Jeg var i Mønsteds Kalkgruver (Danmark) i 2008, og fant fort ut at blits suger rompe: Det er rett og slett ikke et alternativ da resultatet blir tøys. Mitt inntrykk er at gruver som er tilrettelagt for omvisning, har en belysning som er tilpasset gruvens personlighet, og blits dreper den tvert. Godt du har erfaring med kalkgruver. Jeg har kun vært i gruvene på Røros, og de er betydelig mørkere, men har god refleksjon av lys. Jeg er helt enig i at den belysning som allerede er der nede er med på å skape den stemningen man burde gjenskape på bilder. Fra nettsiden til gruva kan man jo også se at det er kunstig lys både her og der. Mineralsammensetningen i kalken kan være annerledes og gi bedre refleksjon av lyset som finnes der nede, men jeg ville prøvd meg frem for å sjekke dette. Så jeg henger meg på det tomsi42 sier. Med vidvinkel: stor blender, høy ISO og reguler lukker deretter. Forøvrig, så er bildene de har fra gruva ikke særlig mye å skryte av. Om du klarer å få noen blinkskudd, så er de sikkert interessert i bildene (mot en liten sum selvsagt). Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 21. september 2013 Forfatter Del Skrevet 21. september 2013 (endret) Når det gjelder eksponering, samt mange andre innstillinger så ser jeg faktisk justeringene på skjermen etterhvert som jeg gjør dem. Denne turen blir uten monopod og ny linse da jeg ikke har tid til å skaffe noen av delene, så jeg får nøye meg med det jeg har. Skal prøve "SMART" på noen bilder og P, med eksponeringskontroll på noen før jeg tar skikkelige bilder så får vi se hva som fungerer best. Takk for tips om å kutte ut blitsen og stille ISO til rundt 3200. Endret 21. september 2013 av Thor. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Innebygget blits gjør vont verre, du får det som er helt nært overeksponert "hvit" og resten undereksponert "sort". Lenke til kommentar
Membership Expired Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Hvis du ikke har stativ og ikke kan bruke tid der så er det nesten ingen vits. Da ville jeg heller ha konsentrert meg om opplevelsen i gruven og droppet fotograferingen. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 21. september 2013 Forfatter Del Skrevet 21. september 2013 Vel konklusjonen er at det ikke er noe å ta bilder av der uansett. Prøvde å ta et par men kameraet klarte ikke å fastsette fokuspunkt selv, og det som var verdt å ta bilder av var mens vi satt i en stor "båt" i bevegelse, så stabilitet var det heller ikke å finne. Opplevelsen var god, dog. Men ikke dra dit bare for denne gruven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå