Aleks Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Revolusjon eller noen som har lyst til havne i avisene? "Tiny organisms were discovered by University of Sheffield experts on a research balloon they had sent 27km (16.7 miles) into the atmosphere during last month's Perseids meteor shower." "Our conclusion then is that life is continually arriving to Earth from space, life is not restricted to this planet and it almost certainly did not originate here." "If life does continue to arrive from space then we have to completely change our view of biology and evolution," Prof Wainwright added. "New textbooks will have to be written." - http://news.sky.com/story/1143906/alien-bugs-discovered-in-earths-atmosphere 1 Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 "They said". Enough said. 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 "almost certainly" "almost" Meh. 1 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 "experts" Meh. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg -trygve Skrevet 20. september 2013 Populært innlegg Del Skrevet 20. september 2013 Om jeg skal dømme ut fra denne pressemeldingen er ikke dette arbeidet i nærheten av å holde mål. Det er kjent at mikroskopisk liv kan holde seg svevende i skyene over lengre tid. Om det kan formere seg der i tillegg er ennå ikke klarlagt, men holdes som en mulighet. Så selv om farkosten deres var steril da den forlot bakken, og selv om det ikke finnes liv i 27 km høyde kan mikrobene likevel godt være plukket opp under flyturen men likevel ha jordisk opphav. Et annet problem med funnet er at biologisk liv er sårbart for stråling, noe det blir utsatt for i rikelige doser utenfor atmosfæren. Hvis livet ligger tilstrekkelig godt innpakket i stein kan det gå bra, men hvis det er så tilgjengelig at det kan regne ned på ballongeksperimentet deres høres det ikke ut til å være særlig godt strålingsbeskyttet. Jeg ble også litt skeptisk da jeg så at resultaten skulle publiseres i Journal of Cosmology. Ikke det at jeg hadde hørt noe ille om den fra før (eller hørt noe som helst om den fra før for den saks skyld). Men siden kosmologi dreier seg om universet på stor skala, gjerne universet som helhet, virket det helt malplassert å publisere noe om astrobiologi i et slikt tidsskrift. Så jeg gjorde et kjapt nettsøk, og skal man tro Wikipedia er dette ikke akkurat et tidsskrift av stor anseelse. Review-ordningen deres er kritisert og de har tradisjon for å publisere spekulative teorier, blant annet nettopp angående liv som regner ned fra verdensrommet. 11 Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 Om jeg skal dømme ut fra denne pressemeldingen er ikke dette arbeidet i nærheten av å holde mål. Det er kjent at mikroskopisk liv kan holde seg svevende i skyene over lengre tid. Om det kan formere seg der i tillegg er ennå ikke klarlagt, men holdes som en mulighet. Så selv om farkosten deres var steril da den forlot bakken, og selv om det ikke finnes liv i 27 km høyde kan mikrobene likevel godt være plukket opp under flyturen men likevel ha jordisk opphav. Et annet problem med funnet er at biologisk liv er sårbart for stråling, noe det blir utsatt for i rikelige doser utenfor atmosfæren. Hvis livet ligger tilstrekkelig godt innpakket i stein kan det gå bra, men hvis det er så tilgjengelig at det kan regne ned på ballongeksperimentet deres høres det ikke ut til å være særlig godt strålingsbeskyttet. Jeg ble også litt skeptisk da jeg så at resultaten skulle publiseres i Journal of Cosmology. Ikke det at jeg hadde hørt noe ille om den fra før (eller hørt noe som helst om den fra før for den saks skyld). Men siden kosmologi dreier seg om universet på stor skala, gjerne universet som helhet, virket det helt malplassert å publisere noe om astrobiologi i et slikt tidsskrift. Så jeg gjorde et kjapt nettsøk, og skal man tro Wikipedia er dette ikke akkurat et tidsskrift av stor anseelse. Review-ordningen deres er kritisert og de har tradisjon for å publisere spekulative teorier, blant annet nettopp angående liv som regner ned fra verdensrommet. Ahh.. Takker for utdypende svar. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Om jeg skal dømme ut fra denne pressemeldingen er ikke dette arbeidet i nærheten av å holde mål. Det er kjent at mikroskopisk liv kan holde seg svevende i skyene over lengre tid. Om det kan formere seg der i tillegg er ennå ikke klarlagt, men holdes som en mulighet. Så selv om farkosten deres var steril da den forlot bakken, og selv om det ikke finnes liv i 27 km høyde kan mikrobene likevel godt være plukket opp under flyturen men likevel ha jordisk opphav. Et annet problem med funnet er at biologisk liv er sårbart for stråling, noe det blir utsatt for i rikelige doser utenfor atmosfæren. Hvis livet ligger tilstrekkelig godt innpakket i stein kan det gå bra, men hvis det er så tilgjengelig at det kan regne ned på ballongeksperimentet deres høres det ikke ut til å være særlig godt strålingsbeskyttet. Jeg ble også litt skeptisk da jeg så at resultaten skulle publiseres i Journal of Cosmology. Ikke det at jeg hadde hørt noe ille om den fra før (eller hørt noe som helst om den fra før for den saks skyld). Men siden kosmologi dreier seg om universet på stor skala, gjerne universet som helhet, virket det helt malplassert å publisere noe om astrobiologi i et slikt tidsskrift. Så jeg gjorde et kjapt nettsøk, og skal man tro Wikipedia er dette ikke akkurat et tidsskrift av stor anseelse. Review-ordningen deres er kritisert og de har tradisjon for å publisere spekulative teorier, blant annet nettopp angående liv som regner ned fra verdensrommet. Finnes noen organismer som tåler ekstreme temperaturer, trykk og stråling. Bjørnedyr er vel et eksempel. http://no.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B8rnedyr Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Ja, jeg kjenner til bjørnedyr. Kakkerlakker tåler også temmelig mye stråling. Men de vil likevel ikke tåle langsiktig eksponering av forholdene i verdensrommet. Strålingsnivået er så høyt at uten effektiv beskyttelse vil organiske molekyler bli ødelagt relativt raskt. Nå skal det sies at det har allerede vært foreslått at livet har oppstått på Mars og kommet til Jorden "innpakket" i en meteoritt. Det har ikke blitt demonstrert at dette er mulig, men heller ikke påvist at det er umulig. Jeg tror uansett ikke dette scenariet er kompatibelt med at de observerer mikrober på ballongeneksperimentet sitt. Lenke til kommentar
G Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 (endret) Nå står det informasjon om samme sak i avisen også Det er jo forskjellige temperaturer i atmosfærelagene. Er det mulig at støvlette partikler kan holde seg noenlunde i samme høyde i århundrer? Hva med høyden, om man går opp i eksosfæren er det jo så fryktelig varmt for de få partiklene og gassen som er der at de "brenner opp", eller er den fryktelig tynne "luften" der oppe ikke i stand til å varme opp en gjenstand nok? Endret 20. september 2013 av G Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Det ble funnet mikrober på en Apollo-kapsel som returnerte etter omløp rundt månen. Men med hjelp av grundige analyser ble det slått fast at mikrobene var jordiske, de hadde antagelig blitt med på ferden fordi en underleverandør hadde slurvet med renholdet ved produksjonen av delene. Nasa var forøvrig veldig heldige, i perioden for Apollo-ferdene var det lite solflekkaktivitet og følgelig lite stråling. Hadde de blitt utsatt for en solstorm ville de blitt grillet, for de hadde ikke tilstrekkelig strålingsbeskyttelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå