Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg har blitt kjedelig

Anbefalte innlegg

Jeg har nå begynt på videregående, og jeg synes det går veldig tregt i det å få venner. Hadde kun to venner på ungdomsskolen, og trodde det ville gå bedre nå på videregående. Jeg er ganske sjenert, og under samtaler føler jeg liksom ikke å være meg selv og vise hvem jeg er. Når jeg prøver å bli kjent med folk blir det bare ganske tørre og en smule kleine samtaler som stort sett går i overfladiske ting som hvor de bor, interesser osv.

Noen slenger inn en humoristisk kommentar og det ender nesten alltid med at jeg sier "ja, hehe," og/eller et smil, mens jeg ikke aner hva jeg skal si på grunn av en slags sperre inni hodet mitt. Når jeg snakker med folk føler jeg ikke at jeg klarer slippe løs mitt humoristiske, kontroversielle og en smule frekke jeg. Jeg klarer bare ikke å slippe meg løs, og jeg ser for meg at dette får folk til å se på meg som en veldig kjedelig person.

Det har ikke alltid vært slik. På barneskolen hadde jeg ikke noen problemer med å få venner, men på ett punkt stengte jeg meg inne og har ikke klart å åpne meg opp igjen.

Anonymous poster hash: b4190...c18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er grunnen til at du "stengte" deg inne? En hendelse?, situasjon?

Det lurer faktisk jeg også på. Tror det kan ha noe med at jeg var ganske avhengig av data en periode mot slutten av barneskolen, og ville heller sitte inne foran skjermen enn å være med venner.

Det var vel også ett år på slutten barneskolen der jeg ble, ja hva skal man si, mobbet. Var ganske engstelig denne perioden, men situasjonen var uansett såpass patetisk at jeg aldri tok det de gjorde personlig, selv om denne angsten kan ha gått inn på meg.

Jeg har heller aldri hatt spesielt mye venner om gangen, selv om jeg har hatt mange. På barneskolen var det regel én person jeg hang mye med, og når vi ble uvenner fikk jeg meg en ny en.

Lenke til kommentar

Som du selv sier sensurer du deg selv fordi du er redd for hva andre skal tenke om deg. Du, jeg og alle andre er skyldig i dette. For å komme ut av skallet ditt vil jeg anbefale deg å, før det er noe du har lyst til å gjøre, tenke noe lignende som dette:
De alle fleste har mer enn nok med å tenke på seg selv.
Om du faktisk skulle drite deg ut, ville tilskuerne ha glemt det innen kort tid.
Hvem er du mest tiltrukket av, seriøse og nervøse folk som sensurer seg selv, eller ærlige og spontane personer?
For hver gang du gjør noe du er redd for utvider du komfortsonen din og det neste steget, hva nå enn det er, vil bli lettere.
For hver gang du holder eller hører en samtale, vil du bli mer interessant.

Selv om det er viktig å leve i nuet mens du holder en samtale, kan det være lurt å ha et tema og starte med og noe å falle tilbake på. F. eks. noe du leste i avisen, så på netflix...

Husk, det handler ikke om hva du får de til å tenke om deg, men hva du får de til å tenke om seg selv. Hvordan lytte:
http://www.artofmanliness.com/2012/05/02/how-to-listen-effectively/
http://www.artofmanliness.com/2012/05/08/listen-up-part-ii-15-techniques-to-improve-our-listening/
http://www.artofmanliness.com/2012/05/15/how-to-ask-questions/

The spotlight effect is the tendency to overestimate the extent in which others around someone notice aspects of their appearance or behavior and to what extent they are aware of it. The spotlight effect can lead people to feelings of paranoia and self-doubt. This also makes people believe that they will be judged harshly based on their failures. The spotlight effect also relates to how people overestimate attention focused on them.[1]
http://en.wikipedia.org/wiki/Spotlight_effect

“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.”
Joe Rogan.

Positivitet tiltrekker seg positivitet.

Endret av IQ84
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har ikke blitt kjedelig. Ikke sånn det er. Kjenner meg igjen på noe av det du forteller. Det jeg kan si er: Det blir bedre. Fokuser på å være deg selv og gi litt faen i hva de måtte mene om deg.

Sikkert et kjedelig tips, men ting blir bedre etterhvert som du blir eldre. Smått som smått.

Endret av Krokanrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, takk for tips. Dere sier jeg må slutte å sensurere meg selv, men føler dette blir litt vanskelig siden jeg ser på meg selv som en frekk person. Har alltid noe frekt, sarkastisk utsagn på lager, men får det bare ikke til siden jeg skjønner dette ikke er særlig høflig. Dette får dem jo ikke akkurat til å føle så godt om seg selv, som du over her nevner

Lenke til kommentar

I stedet for å forsøke å gjøre de andre interessert i deg, forsøk i stedet å interessere deg for andre. Dette er en god måte å få venner på :)

This.

Drit i å prøve å få andre til å gjøre noe som helst, jobb heller med deg selv og vis interesse for andre uten forventninger om å "få noe igjen". Det er faktisk ingen god idé å brake løs med sarkasme og frekkheter før du vet sånn noenlunde om tilhørerne er mottakelige for det.

Vis interesse for folk du synes er interessante, så løser mye seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At jeg blir venneløs, hatet og mobbet resten av mine tre år her på skolen, selv om dette neppe er særlig sannsynlig, hehe

Grunnen til at folk i den alderen mobber deg er at de som skal prøve å være kule og også gjerne er den dominerende gjengen på skolen begynner å mobbe deg og da gjør andre personer det samme for å ikke være noe dårligere enn de snobbete gutta i hjørnet som tror de er så forbaska-des kule når det har tredd buksa ned på knærne, banner og har capsen over halve huet.

Du må treffe noen fornuftige personer. De vil respektere deg for den du er. Prøv å let litt, for det er bedre å være med i den gjengen som blir mobbet enn å henge sammen med de såkalte kule som ikke bryr seg om deg eller hvem du er som person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...