Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem kan se selvangivelse?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Mulig dette er feil kategori for spørsmålet mitt. En bekjent har nylig fått tilgang på selvangivelsen min, vet på kronen hvor mye jeg har i formue og hvor mye jeg har i gjeld. Hvilke bankkonti jeg har osv. osv. Vedkomende vil selvfølgelig ikke si hvem som har gitt han opplysningene, men jeg prøver nå få satt en stopper for det. Ser det er tidligere lignende spørsmål, men uten konkrete råd. Noen som har en ide om hvor jeg burde begynne å lete? Har snakket med likningskontoret og der er det ingen som har gitt opplysninger. Hvem kan det da være?

Setter pris på svar.

Anonymous poster hash: e528d...f28
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Privatperson?

Den ligger på altinn og selv en bank kan ikke få utlevert den og ber deg sende den om du skal ha lån ol.

På altinn er det tilgangsstyring hvor du kan dele tilganger.

Funnet den i huset ditt ? Høres mystisk ut.

Ja, en privatperson. Tenkte mere på om det kunne være en han kjente i politiet som hadde gitt den til han?

Takk for svar:)

Lenke til kommentar

Tja. Den mest praktiske fremgangsmåten innebærer at man får noen kredittsjekket, jfr. unntaksregelen fra taushetsplikt i ligningsloven pgf 3-13 nummer 6. Det vil gi deg tilgang til de aller fleste av opplysningene vedkommende mener å ha, men ikke bankkonti.

Den neste praktiske muligheten innebærer gjennom skattemyndighetene eller et organ som samarbeider med skattemyndighetene - NAV, Arbeidstilsynet, et cetera.

Det er for øvrig ikke et krav for utlevering til politiet at en "politijurist bestemmer det og at en dommer sier ja". Men det er et krav om skjellig grunn til mistanke om brudd på straffebud med strafferamme over seks måneders fengsel, ligningsloven pgf 3-13 nummer 2 bokstav f.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...