AnonymDiskusjon Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Mulig dette er feil kategori for spørsmålet mitt. En bekjent har nylig fått tilgang på selvangivelsen min, vet på kronen hvor mye jeg har i formue og hvor mye jeg har i gjeld. Hvilke bankkonti jeg har osv. osv. Vedkomende vil selvfølgelig ikke si hvem som har gitt han opplysningene, men jeg prøver nå få satt en stopper for det. Ser det er tidligere lignende spørsmål, men uten konkrete råd. Noen som har en ide om hvor jeg burde begynne å lete? Har snakket med likningskontoret og der er det ingen som har gitt opplysninger. Hvem kan det da være? Setter pris på svar. Anonymous poster hash: e528d...f28 Lenke til kommentar
War Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Privatperson? Den ligger på altinn og selv en bank kan ikke få utlevert den og ber deg sende den om du skal ha lån ol. På altinn er det tilgangsstyring hvor du kan dele tilganger. Funnet den i huset ditt ? Høres mystisk ut. Lenke til kommentar
lalaland01 Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Privatperson? Den ligger på altinn og selv en bank kan ikke få utlevert den og ber deg sende den om du skal ha lån ol. På altinn er det tilgangsstyring hvor du kan dele tilganger. Funnet den i huset ditt ? Høres mystisk ut. Ja, en privatperson. Tenkte mere på om det kunne være en han kjente i politiet som hadde gitt den til han? Takk for svar:) Lenke til kommentar
War Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Politiet kan ikke skaffe selvangivelsen din uten at en politijurist krever det og en dommer sier ja. Da er det jo en sak på deg og en grunn, og de kommer neppe til å gi den vidre til en venn. Tipper han har logget seg inn på din altinn. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Tipper han har logget seg inn på din altinn. Eg legger nok 20-kroner på denne også. Eller kan han ha funnet den liggende i huset ditt, uansett så er det jo bare din økonomiske situasjon? Jeg har aldri skjønt hvorfor sånt skal være så hysjhysj 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Er sjølvangivelsen i det heile tatt untatt offenligheita? Offentligheitslova står sterkt for at andre skal kunne få innsyn i det meste. Jobber du f.eks i kommunen så kan kven som helst gå til rådhuset og be om innsyn i lønnsutbetalingane til dei ansatte med hjemmel i offentligheitslova. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Skal ikke personopplysninger fjernes fra lønnsslipper da? Uansett, at selvangivelse liksom skal være offentlig er en fullstendig absurd påstand. Tror du virkelig det? Det er underlagt taushetspliktetter ligningsloven, se f eks http://www.skatteetaten.no/en/Radgiver/Rettskilder/Handboker/Lignings-ABC/Kapitler/T/?mainchapter=58686 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Tja. Den mest praktiske fremgangsmåten innebærer at man får noen kredittsjekket, jfr. unntaksregelen fra taushetsplikt i ligningsloven pgf 3-13 nummer 6. Det vil gi deg tilgang til de aller fleste av opplysningene vedkommende mener å ha, men ikke bankkonti. Den neste praktiske muligheten innebærer gjennom skattemyndighetene eller et organ som samarbeider med skattemyndighetene - NAV, Arbeidstilsynet, et cetera. Det er for øvrig ikke et krav for utlevering til politiet at en "politijurist bestemmer det og at en dommer sier ja". Men det er et krav om skjellig grunn til mistanke om brudd på straffebud med strafferamme over seks måneders fengsel, ligningsloven pgf 3-13 nummer 2 bokstav f. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå