Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er megler pliktig til å opplyse om fellesgjeld?

-Jørgen-

Anbefalte innlegg

Ganske enkelt, er megler pliktig til å opplyse om andel fellesgjeld ved annonsering av andel i borettslag? Enten via annonse, eller i prospekt?

Sitter og vurderer en leilighet i borettslag, men synes fellesutgiftene er veldig høye i forhold til at det ikke er opplyst om borettslaget har noen fellesgjeld.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er fellesutgiftene, og hvor stor er leiligheten? Er det inkludert fyring/varmtvann, kabel-tv, internett og andre ting?

Megler er pliktig til å opplyse om fellesgjeld, men om det må stå i annonsen er jeg usikker på. Men jeg vil tro det. I prospekt og ved forespørsel er det selvsagt at det må opplyses om det.

Lenke til kommentar

Han er i hvertfall pliktig til å opplyse om det før du kjøper. Det fremgår av Eiendomsmeglingsloven:

§ 6-7. Oppdragstakerens undersøkelses- og opplysningsplikt
(1) Oppdragstakeren skal sørge for at kjøperen før handel sluttes får opplysninger denne har grunn til å regne med å få og som kan få betydning for avtalen. Har oppdragstakeren ikke foretatt innhenting og kontroll av opplysninger som nevnt i første punktum, skal kjøperen før handel sluttes, gis skriftlig orientering om grunnen til dette.
(2) Oppdragstakeren plikter før handel sluttes å gi kjøperen en skriftlig oppgave som minst inneholder følgende opplysninger:
Snip...
12. hvis kjøpesum er fastsatt, totalkostnad som omfatter andel av fellesgjeld, alle gebyrer, avgifter og øvrige kostnader,
13. hvis kjøpesum ikke er fastsatt, en samlet oppstilling som omfatter prisantydning, andel av fellesgjeld, alle gebyrer, avgifter og øvrige kostnader, samt summen av disse beløpene, og

Geir :)
Lenke til kommentar

Takker folk.

Oppdatering; det var faktisk ingen fellesgjeld i nevnte borettslag, men allikevel unormalt høy (for dette området) fellesutgifter. Dette kom av at borettslaget hadde vedtatt å øke egenkapitalen sin, uten at det var planlagt noen oppgraderinger/vedlikehold på fellesbygg.

I dette tilfelle var det snakk om fellesutgifter på 5500,- i måned som inkluderte; kommunale avgifter, strøm i fellesområder, TV/internett, vaktmester, samt oppsparing av egenkapital

Lenke til kommentar

om megleren har glemt eller "glemt" å opplyse så er ikke det bra. du kan kontakte meglerfirmaet hans om du har fått problemer på grunn av dette så kanskje dere kan komme til en løsning :)

For det første så har trådstarter allerede skrevet at han har fått beskjed om at det ikke er noen fellesgjeld, og for det andre så skriver han i første innlegg at han bare vurderer leiligheten :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker folk.

Oppdatering; det var faktisk ingen fellesgjeld i nevnte borettslag, men allikevel unormalt høy (for dette området) fellesutgifter. Dette kom av at borettslaget hadde vedtatt å øke egenkapitalen sin, uten at det var planlagt noen oppgraderinger/vedlikehold på fellesbygg.

I dette tilfelle var det snakk om fellesutgifter på 5500,- i måned som inkluderte; kommunale avgifter, strøm i fellesområder, TV/internett, vaktmester, samt oppsparing av egenkapital

5500 er mye. Jeg vet ikke hvor stor leiligheten din er, men min "normalt store" leilighet har 2100 i felleskostnader og inkluderer omtrent det samme som din (bortsett fra vaktmester). Jeg vil jo tro at denne summen vil reduseres etter hvert, hvis ikke vil de få en ekstremt stor egenkapital etter hvert, eller så er det meget dårlig styring av borettslaget. Det kan være greit å få rede på.

Lenke til kommentar

Vaktmestertjenesten drar mye på felleskostnadane. Det koster vell fort ein halv million i året å ha vaktmester enten ansatt eller innleigt i full stilling.

Ein kan betale ganske mykje i renter og avdrag på ei fellesgjeld før det begynder å komme opp i samme størrelsesorden som det koster å ha ein vaktmester.

Sjølv bur eg i burettslag som har vaktmester/vaske-tjeneste. Det koster litt, men samtidig så er det veldig greit å ikkje trenge å måtte ta ansvar for vedlikehold og reinhold. Krangling og surmuling over at naboen har gløymt å ta trappevasken denne uka er vell ein klassiker som lager surt naboforhold i burettslag som ikkje har vaskehjelp.

Forøvrig så er det nok ikkje realistisk å forvente at felleskostnadane blir redusert i framtida. Pengane som blir spart opp går nok snart utigjen i forbindelse med vedlikeholdsarbeid og liknande.

Så dersom ein vurderer å kjøpe så må ein nesten kalkulere med at felleskostnadane blir minst det same som dei er nå i tida framover.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er jo eit valg du må ta.

Men personleg så betaler eg gjerne ein del ekstra for å ha vaktmestertjeneste inkludert.

Ikkje at eg har så mykje i mot å ta i eit tak av og til, men fordi eg veit at det er stor sannsynligheit for at naboane ikkje kjem til å gjere noke som helst noke som då fører til at eg må gjere mykje av den type arbeid utan hjelp frå resten. Når 95% av beboerane ikkje ein gong møter opp på dugnad for å drikke kaffe og sjå på at andre jobber ein gong så grøsser eg med tanken på korleis tingenes tilstand hadde vært om vi også skulle ha vedlikeholdt bygget med dugnadsinsatts.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når 95% av beboerane ikkje ein gong møter opp på dugnad for å drikke kaffe og sjå på at andre jobber ein gong så grøsser eg med tanken på korleis tingenes tilstand hadde vært om vi også skulle ha vedlikeholdt bygget med dugnadsinsatts.

Da hadde alt gått til h******

Egoismen råder blant nordmenn, alle passer på seg selv og når felleskapet behøver hjelp så er det liten respons.

Borettslaget vårt har løst dette ved å gi kompensasjon til de som møter opp på dugnadene, de får 150,- for en knapp times jobb.

Lenke til kommentar

Ja det er jo eit valg du må ta.

Men personleg så betaler eg gjerne ein del ekstra for å ha vaktmestertjeneste inkludert.

Ikkje at eg har så mykje i mot å ta i eit tak av og til, men fordi eg veit at det er stor sannsynligheit for at naboane ikkje kjem til å gjere noke som helst noke som då fører til at eg må gjere mykje av den type arbeid utan hjelp frå resten. Når 95% av beboerane ikkje ein gong møter opp på dugnad for å drikke kaffe og sjå på at andre jobber ein gong så grøsser eg med tanken på korleis tingenes tilstand hadde vært om vi også skulle ha vedlikeholdt bygget med dugnadsinsatts.

Som sagt tidligere var ikke dette for vaktmester men for at borettslaget skal få spart opp egenkapital. Betaler selv 5700 kr i leie som inkl. renter og avdrag på fellesgjeld, vaktmester, tv, Internett, strøm, vask, etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...