TheNarsissist Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Hei, jeg går nå vg3 på en annen skole enn jeg tok de to første årene. Jeg har en kronisk mage-tarm sykdom som reduserer meg veldig og faktisk førte til en mnd fravær i vg2. Før sommeren fant vi endelig en medisin som hadde effekt og jeg er mye bedre nå, men har fortsatt mine dårlig dager. Hitti i år, har jeg vært borte i 7 dager noe som er veldig mye. Heldigvis har bare to av dagene vært pga magen og resten var pga influensa. Jeg har gått glipp av to kjemi øvelser og en biologi eksekusjon, har samme lærer i begge disse fagene. Jeg fikk en mld av læreren forrige uke om at mitt fravær i disse fagene begynte å bli urovekkende stort og han ville jeg skulle tenke gjennom dette og hvilke planer jeg hadde for fagene fremover. Sendte mld tilbake og sa beklager for fraværet, men forklarte også at var jeg syk så var jeg syk og at det var lite jeg fikk gjort med det. Fikk ikke noe svar tilbake. Forrige uke hadde vi biologi eksekusjon og jeg spiste tydeligvis noe jeg ikke burde spist dagen før og det gikk som det gikk. Sendte mld til lærer at jeg ikke hadde mulighet til å komme fordi magen hadde slått seg vrang og at jeg ikke tok sjansen siden vi skulle være i skogen uten toalett muligheter... Dagen før hadde jeg også spurt når vi regnet med å bli ferdige fordi jeg måtte time det med tanke på jobben. Nå på mandag, hadde vi biologi og jeg spurte om jeg kunne få en prat med læreren. Forklarte situasjonen og lurte på hvordan det ble med vurdering siden jeg ikke var med på denne ekskursjonen (Vi skal på en til neste uke) Fikk bare beskjed om at dette ikke gikk og at jeg bare burde ta fagene som privatist, han kunne nemlig ikke vise noe hensyn eller tilrettelegging for mine medisinske problemer som han så pent sa det. Deretter sa han at han jo begynte å lure når jeg sendte mld før en ekskursjonen om å få gå tidlig pga jobb (Jeg spurte ikke om å gå tidlig, jeg spurte når vi regnet med å være ferdige) han lo da han sa dette og sa at enten går man på skole eller ikke. Her ble jeg veldig provosert, jeg jobber 3-5 ganger i uken for å få ting til å gå rundt, ingen foreldre som støtter meg og lånekassa dekker så vidt leie, mens de fleste i klassen sover sitter jeg å leser. Dette sa jeg da ikke til han, men synes han var veldig respektløs og viste lite sympati. Tidligere lærere har vært veldig flinke til å tilrettelegge for meg så jeg har kommet meg igjennom med greie karakterer. Overreagerer jeg? Vurdere å ta det opp med rektor. Nå vurderer jeg å bare fortsette til januar og heller melde meg opp som privatist da, så kan han heller ordne og dure som han vil. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Ironisk at det er biologilæreren som klager. Han burde jo vite bedre. Fravær er naturligvis noe man vil unngå, fordi arbeidsgiver prioriterer lavt fravær på generell basis. Så lenge du dokumenterer fraværet med sykemelding fra lege, så er det veldig lite læreren kan si eller gjøre. Er man syk, så er man syk. Hvis du derimot holder deg hjemme, og dukker opp uten noen form for dokumentasjon (og lapp fra mamma holder ikke lengre), så er det klart læreren blir skeptisk. Husk at dersom du ikke har legeerklæring, så kan ikke læreren vite om du er genuint syk, eller om du bare sluntrer unna. Jeg vet det kan være frustrerende om du forteller sannheten, men ikke blir trodd. Samtidig må du være oppmerksom på at lærere opplever unnasluntrere hvert eneste år. Det du må gjøre er som jeg har nevnt, får erklæring fra lege hver gang du er syk. Sykemelding kan du få på forhånd, og kan vare opptil lengre tid. Da hender det seg at skolen tilrettelegger dette slik at du får ekstra tid på lekser og denslags. Men husk at en sykemelding ikke kan gjelde retroaktivt. Altså, du kan ikke gå til legen idag, og få sykemelding for fraværet du hadde igår. EDIT: Leif. Endret 19. september 2013 av Aleks855 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 19. september 2013 Forfatter Del Skrevet 19. september 2013 Hei, takk for svar. Har desværre ikke kommet meg til legen enda, men skal neste uke og da får skolen legeærklering på at jeg har en kronisk sykdom. Det fikk den forrige skolen. Blir så jævlig irritert. "Jeg kan ikke vise hensyn til dine medisinske problemer", magesykdommer er også noe av det vanskeligste å bevise fordi det ikke synes, kan liksom ikke be læreren bli med og se ned i doskåla.... Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Det eneste beviset en lærer har å forholde seg til, er papir fra lege. Ellers er det lite du kan gjøre på den fronten. Men det er bra du kommer deg til lege. Det er klart det er frustrerende, men en lærer plikter faktisk ikke å gi deg spesielle hensyn med mindre legen eller skolens rådgiver sier det. Bare synd du ikke har kommet deg dit tidligere. Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Men husk at en sykemelding ikke kan gjelde retroaktivt. Altså, du kan ikke gå til legen idag, og få sykemelding for fraværet du hadde igår. Kan vel tilbakedateres opptil 3 dager? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Kan vel tilbakedateres opptil 3 dager? Hmm, det er i så fall nytt for meg, så jeg skal ikke hevde noe bastant. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Trådstarter kan vel stryke til høsten, uten at det har noen påvirkning av hvilken karakter han får til sommeren - altså standpunktkarakter, som er den gjeldende karakteren. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 Idag snakket vi litt om ekskursjonen til neste uke og han delte ut et ark med praktisk informasjon. Var en han ikke ga til og det var meg. Hmmm tror han hater meg. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Han høres ut som en skikkelig drittsekk. Hva du har eller ikke har krav på, kan jeg ikke si noe om, men du bør i det minste fortelle ham at han oppfører seg kritikkverdig og er veldig lite innsiktsfull da han ikke kan tenke seg at ikke alle har det like greit. 3 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 Jepp sitter her og har ikke peiling på om jeg skal delta på prøven på mandag eller ekskursjonen på tirsdag... Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Hmm, det er i så fall nytt for meg, så jeg skal ikke hevde noe bastant. Så om jeg får akutt lungebetennelse og ikke kan komme på skola, men symptomene ikke er så ille at jeg MÅ til legen å få diagnose og medisiner, så må jeg fortsatt dra umiddelbart, få en sykemelding, dra med den på skola, aller helst før dagen er omme første dagen man er syk? Det er jo det du sier. Med køene som er på legesentrene så er man heldig om man får sykemelding for noe som ikke er kronisk/varer over lengre tid. 1 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Jepp sitter her og har ikke peiling på om jeg skal delta på prøven på mandag eller ekskursjonen på tirsdag... Delta på så mye som mulig. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Så om jeg får akutt lungebetennelse og ikke kan komme på skola, men symptomene ikke er så ille at jeg MÅ til legen å få diagnose og medisiner, så må jeg fortsatt dra umiddelbart, få en sykemelding, dra med den på skola, aller helst før dagen er omme første dagen man er syk? Det er jo det du sier. Med køene som er på legesentrene så er man heldig om man får sykemelding for noe som ikke er kronisk/varer over lengre tid. Nei, det han sier er at du kan ikke være syk i f. eks. to dager, og så gå til legen den tredje dagen og få legeerklæring som gjelder for de to tidligere dagene. Ergo, man må reise til legen den dagen man er syk. Du må ikke dra til skolen den første dagen, så lenge du har legeerklæring som viser at du var syk den-og-den dagen, så kan du vise den når du kommer frisk på skolen igjen. Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Nei, det han sier er at du kan ikke være syk i f. eks. to dager, og så gå til legen den tredje dagen og få legeerklæring som gjelder for de to tidligere dagene. Ergo, man må reise til legen den dagen man er syk. Du må ikke dra til skolen den første dagen, så lenge du har legeerklæring som viser at du var syk den-og-den dagen, så kan du vise den når du kommer frisk på skolen igjen. Som nevnt tidligere, det er mulig å få tilbakedatert sykemeldinger. Opptil 3 dager tror jeg det er. Men det er ikke alltid leger er så greie med det, men med en slik kronisk sykdom bør det ikke være noe problem hvis legen er grei. Sykemelding skal også sendes til arbeidsgiver den dagen den blir utsendt, men vet ikke hvordan det fungerer med skolegang. Lenke til kommentar
oOleE Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 -snip- Hei, trist å høre om problemene dine. Norsk videregående skole er virkelig forferdelig organisert og regelverket latterlig. Jeg kan gjerne tro at læreren din kan være en drittsekk, men se det litt fra hans ståsted: Du møter ikke opp, sender melding i siste liten og alt dette uten noen form for dokumentasjon om dine plager, det må du skaffe snarest! (I tillegg det at du har jobb virker useriøst mtp skolegang, men han kan ikke vite noe om din økonomiske situasjon og jeg synes ikke du burde fortelle han så mye om det egentlig) Skaff dokumentasjon som grundig beskriver dine problemer og begrensningene og hindringene det kan ha på deg. Jeg ville tatt en prat med avdelingsansvarlig/ansvarlig for tilrettelagt opplæring samt lærer for å få klarhet i hvordan dere kan gjøre dette, evt om du må/skal ta privatisteksamen. Og i mellomtiden, møt opp på alt du kan. Lykke til! Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Så om jeg får akutt lungebetennelse og ikke kan komme på skola, men symptomene ikke er så ille at jeg MÅ til legen å få diagnose og medisiner, så må jeg fortsatt dra umiddelbart, få en sykemelding, dra med den på skola, aller helst før dagen er omme første dagen man er syk? Det er jo det du sier. Med køene som er på legesentrene så er man heldig om man får sykemelding for noe som ikke er kronisk/varer over lengre tid. Det er noe som heter "akutt". Du kan dra på legevakta 24/7 for å få sykemelding. Kø er for de som ikke har akutte plager. Eksempelvis de som bare har vondt i vilja, og våkna med svak hoste. "Det er jo det du sier" fungerer fint om det er jeg som lager regelverket. Ellers kan du klage til de som faktisk bestemmer. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Eneste gangen du kommer inn på den jævla legevakta, som er stappa med gamlinger og asylsøkere, er midt på natta. For drar du dit om dagen, så får du beskjed om å dra til fastlegen din dagen etter. Tror jeg har vært hos legevakta 4 ganger i mitt liv, ellers har jeg blitt referert videre til fastlegen. Lenke til kommentar
Araho Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 (endret) (Beklager litt rotete innlegg, glemte å sove i natt)Hvis denne læreren din ikke er kontaktlæreren din, tar du det opp med kontaktlæreren. Hvis han er det, kontakter du rektor / inspektør. Hvis du vil ha hjelp til dette, finnes det sannsynligvis et elev- og lærlingombud i fylket ditt, som garantert vil hjelpe deg med saken din (Sjekk elevombud.no, der står det mye bra info selv om det kun er siden til Elevombudet i Oslo).§9a-1 i Opplæringsloven er favorittsetningen til minst ett av ombudene, og den sier følgende Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring. Dette er en "potet-paragraf", den kan anvendes til veldig mye som er galt ved en skole. Paragraf 3-4 vil også være relevant her: Elevane, lærlingane og lærekandidatane skal vere aktivt med i opplæringa. Undervisningspersonalet skal tilretteleggje og gjennomføre opplæringa i samsvar med læreplanar gitt etter lova her. Rektor skal organisere skolen i samsvar med forskrifter etter første leddet og i samsvar med §§ 1-1 og 3-3 og forskrifter etter § 1-5. I praksis vil nok en god tilnærming være å få en formell samtale (altså et møte) mellom deg, lærer, rektor og elevombudet, der dere diskuterer ulike måter å løse problemet på. Det er i hvert fall ikke holdbart at du ikke skal få følge undervisningen i faget, etter noen dager fravær i løpet av den første måneden i året. Det finnes også noe som heter selvstendig studiearbeid, som innebærer at du avtaler arbeid i et fag med en lærer/rektor (ja, faktisk, man kan avtale direkte med rektor), og mot å vise at du har gjort dette ikke får fravær de dagene du er borte. Du må nok regne med å måtte legge ned en liten innsats for å ta igjen det du har gått glipp av til nå i faget, men det finnes ikke grunn til å ikke la deg følge undervisningen fremover på vanlig måte. Endret 21. september 2013 av Araho Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 21. september 2013 Forfatter Del Skrevet 21. september 2013 Hei, takk for svar. Tingen er at jeg selv ikke føler jeg har gått glipp av noe. Er faktisk forran hele klassen i begge bøkene nå. Om jeg så henger etter en ekskursjonen og to forsøk for det bare være mener jeg. I kjemien i fjord var jeg borte fra sikkert 50 % av forsøkene, men gjorde det likevel bra på muntlig-praktisk tentamen. Har inntrykk av at jeg ikke får lov til å være med på ekskursjonen siden han ikke ga meg info arket og hvis jeg ikke får være med på den får jeg sikkert heller ikke være med på prøven på mandag. Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Han kan vel ikke si at du ikke får lov til å være med på ekskursjonen? Gå å spør ham om info arket og se hva som skjer iallefall? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå