Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bestille nye vinterdekk på nettet?

anaconda

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal ha ny vinterdekk. Har fått tilbud fra forhandler og ser at jeg sparer ganske mye på å bestille fra nettbutikk, som byttdekk.com eller dekkonline.

Jeg har før handlet med interdekk.no som er en norsk nettbutikk. Men prisene er langt høyere der, og da kan jeg like godt kjøpe hos min lokale forhandler.

Dersom jeg bestiller vinterdekk fra en utenlandsk butikk som dekkonline, har disse dekkene samme egenskaper som de som selges i Norge? Eller risikerer jeg å få dekk som ikke er egnet for kjøring på norske forhold?

Altså, er dekkene helt like de som selges i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Jeg kjøpte nye hjul hos www.byttdekk.com
etter at jeg fikk dem hit, viste det seg at det var høydekast i hjulene.
Jeg kontaktet dem, og fikk beskjed om at jeg måtte sende hjulene tilbake til dem, så skulle de VURDERE om jeg fikk nye.

Porto og forsendelse måtte jeg ordne med selv.

Dette var helt nye NOKIAN BLue på aluminiumsfelger, og innkjøpt 14 dager før vi skulle på ferie. byttdekk.com mente de ikke ville rekke å sende hjulene tilbake i tide.

Løsningen ble at jeg etter div. samtaler med support, måtte kjøre til Karlstad i Sverige. Der skulle de sjekke hjulene, og vurdere dem.

Da jeg kom til byttdekk.com (eller bythjul.com som det heter i Sverige), fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha egen jekk, og verktøy for å ta av hjulene, slik at de kunne få sjekket dem.

De hadde jekk osv. men hadde ikke lov til å låne ut dette, og ikke lov til å ta av hjulene for meg, fordi de holdt til i et lager, og ikke i et verksted.

Etter mye om og men, fikk jeg tatt av og sjekket hjulene hos et annet firma. (Og måtte betale for det der.) Det ble funnet kast i den ene aluminiumsfelgen, og høydekast i alle 4 hjul.

Men i følge www.byttdekk.com (www.bythjul.com) var dette så lite, og de visste ikke om kastet var i felgene eller dekkene, så de kunne ikke gjøre noe med dem.
(Han som "vurderte" hjulene mente at det var mindre kast i dem enn det han hadde på sin bil, så dette var da ikke noe å klage på.)

Da jeg ikke var enig i dette, fikk jeg beskjed om at jeg uansett måtte levere inn hjulene, så skulle de sendes til Stockholm hvor det igjen skulle VURDERES om felgene eller dekkene eller begge deler EVENTUELT skulle byttes.

Enden på visa var at det ikke var noen hjelp å få.

Å levere inn hjulene kunne jeg ikke, da hadde jeg ikke kunnet kjørte videre. Og å sende dem inn etter 3 ukers ferie var heller ikke aktuelt.

SÅ kjøper du dekk/hjul fra www.byttdekk.com så ikke regn med å få gjort noe med det dersom det er noe feil med dem.

EN ANNEN TING OGSÅ:

Dekkene jeg fikk fra www.byttdekk.com var NOKIAN Hakka Blue.

MEN: de er produsert i Russland, og vanlig NOKIAN-garanti gjelder ikke.
(Du får heller ikke med garanti-kort som du skal få når du kjøper originale Nokian-dekk.)

Lenke til kommentar

Jeg bestiller flere ganger i året enten fra byttdekk.com eller dekkonline.com til min drosje,er veldig fornøyd,spesielt med byttdekk da frakta koster nesten ingenting.

Jeg prøvde meg også hos dekkonline.com for et par år siden, men fikk dekk som var 2 år gamle.

Dekkene kom da fra Tyskland. Jeg kunne angre kjøpet, men måtte betale returkostnadene.

Det var 5 - 600,- kroner rett i dass.

Når det gjelder dekk kjøpt hos byttdekk.com, så les innlegget mitt ovenfor.

Så lenge du får hele dekk som er i orden, er det ikke noe problem.

Men er det noe feil med dem, oppdager du det ikke før du har fått dem på bilen.

Og da kan du ikke bruke angrefrist, men må reklamere.

Dekkene må legges på, og tas av felgene, sendes tilbake, blir vurdert, og enten får du samme dritten tilbake, fordi en eller annen guttunge mener de er gode nok.

Eller er du heldig, får du nye, men så må de legges på felger igjen.

Og i tillegg til at det tar laaaaang tid, (siden det hastet med mine dekk, skulle det bare ta ca. 2 - 3 uker,) blir kostnadene med 2 ganger på felg, 1 gang av felg, og returfrakt (1 gang hvis de godtar at det er feil på dekkene, og både returfrakt og frakt for å få dem tilbake dersom de ikke finner noen feil.)

Så spørs det hvor mye du sparte da.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde meg også hos dekkonline.com for et par år siden, men fikk dekk som var 2 år gamle.

Dekkene kom da fra Tyskland. Jeg kunne angre kjøpet, men måtte betale returkostnadene.

Det var 5 - 600,- kroner rett i dass.

Når det gjelder dekk kjøpt hos byttdekk.com, så les innlegget mitt ovenfor.

Så lenge du får hele dekk som er i orden, er det ikke noe problem.

Men er det noe feil med dem, oppdager du det ikke før du har fått dem på bilen.

Og da kan du ikke bruke angrefrist, men må reklamere.

Dekkene må legges på, og tas av felgene, sendes tilbake, blir vurdert, og enten får du samme dritten tilbake, fordi en eller annen guttunge mener de er gode nok.

Eller er du heldig, får du nye, men så må de legges på felger igjen.

Og i tillegg til at det tar laaaaang tid, (siden det hastet med mine dekk, skulle det bare ta ca. 2 - 3 uker,) blir kostnadene med 2 ganger på felg, 1 gang av felg, og returfrakt (1 gang hvis de godtar at det er feil på dekkene, og både returfrakt og frakt for å få dem tilbake dersom de ikke finner noen feil.)

Så spørs det hvor mye du sparte da.

Det er godt mulig at dem var noen luringer for noen år siden,men nå har jeg ingenting negativt å si om dem,siste dekk jeg kjøpte er fra byttdekk,det var Molde an hakka 7,de var produsert i uke 24 i år.Den eneste minuset er vel det at hvis du må reklamere så kan det ta lang tid før alt er ordnet,jeg bestiller dekk vanligvis i god tid nettopp på grunn av dette.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig at dem var noen luringer for noen år siden,men nå har jeg ingenting negativt å si om dem,siste dekk jeg kjøpte er fra byttdekk,det var Molde an hakka 7,de var produsert i uke 24 i år.Den eneste minuset er vel det at hvis du må reklamere så kan det ta lang tid før alt er ordnet,jeg bestiller dekk vanligvis i god tid nettopp på grunn av dette.

dekkonline var for ca. 2 år siden.

byttdekk.com var i juni i år. (2013)

Lenke til kommentar

Om dekkene er oppbevart på et kjølig mørkt rom så teller ikke alderen så veldig mye :)

Selvfølgelig spiller alderen rolle.

Desto lengre/eldre, desto dårligere.

Ellers kunne ikke dekkonline selge så billige dekk.

De kjøper vel dekk som "har gått ut på dato" billig, og videreselger disse "rimelig".

Jeg har forresten 1 liter melk stående i kjøleskapet.

Gikk ut på dato for 14 dager siden.

Vil du kjøpe?

Alderen spiller vel ingen rolle?

Den har stått både mørkt og kjølig, og 4 år kortere enn dekkene til broren til han i innlegget ovenfor.

:blink:

Lenke til kommentar

Selvfølgelig spiller alderen rolle.

Desto lengre/eldre, desto dårligere.

Ellers kunne ikke dekkonline selge så billige dekk.

De kjøper vel dekk som "har gått ut på dato" billig, og videreselger disse "rimelig".

Jeg har forresten 1 liter melk stående i kjøleskapet.

Gikk ut på dato for 14 dager siden.

Vil du kjøpe?

Alderen spiller vel ingen rolle?

Den har stått både mørkt og kjølig, og 4 år kortere enn dekkene til broren til han i innlegget ovenfor.

:blink:

Feil.

Om dekkene oppbevares riktig (kjølig og mørkt rom), så kan de være på lager noen år uten at det går ut over kvaliteten.

Googleit

• Liker 1
Lenke til kommentar

Aldringsprosessen KAN gå saktere ved riktig oppbevaring.

Men den stopper ikke opp.

Du kan google så mye du bare orker.

Det endrer ikke fysiske lover.

Nokian, Continental og Bridgestone, og ikke minst STRO (som faktisk har testet det), har sannsynligvis bedre peiling på dekk enn deg.

Dekk kan fint ligge i fem år med riktige lagerforhold uten av kvaliteten og egenskapene forringes.

Bridgestone har som rettesnor at dekk kan lagres i opp til fem år under riktige forhold, før de vurderer å selge dekkene ut til reduserte priser.

Den nordiske dekkorganisasjonen STRO (Scandinavian Tire & Rim Organization), har for å vise hvor viktig riktig lagringer er og at dekk ikke starter aldringsprosessen før kjøringen begynner, kjørt en test hos VTI (Väg och Transportforsknings

Institutet) i Sverige, opplyser teknisk sjef for Norden i Continental Dekk, Frank Larsen.

Testen viste at tre år gammel lagervare hadde de samme egenskapene som nye vinterdekk, ifølge Larsen.

Lenke til kommentar

Nokian, Continental og Bridgestone, og ikke minst STRO (som faktisk har testet det), har sannsynligvis bedre peiling på dekk enn deg.

Dette begynner å bli skikkelig teit.

Selvfølgelig hevder de som selger dekkene at de varer lenge.

NAF er delvis enig.

- Vi anser et dekk som ferskt inntil 3 år hvis leverandøren kan bekrefte at dekket har vært riktig lagret - mørkt, tørt og svalt, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i Norges Automobil-Forbund (NAF).

Og dekkene til broren til maxopp var 2 år eldre enn det igjen.

Om du føler for å kjøpe gamle dekk, så har ikke jeg noe i mot det.

Lykke til.

Og om noen som selger dekk mener at det ikke gjør noe om de er gamle, så dem om det.

Jeg skriver bare ut fra personlig erfaring, og generell kunnskap om at (nesten)alle ting forringes med alder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...