Filosofia Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Skal skrive denne oppgaven i exphil, og ønsker innspill! Er forskjellen mellom kjønn sosialt eller biologisk konsturert? Vis hvordan Baron-Cohen og Beauvoir argumenterer for sine respektive teorier om kjønnsidentitet, og drøft i lys av disse teoriene følgene påstand: "Nyere forskning på kjønnsforskjeller innen psykologi, nevrologi og biologi tilsier at norsk likestillingspolitikk, karkteristert ved blant annet kjønnskvotering i arbeidslivet og familiepolitikk, er i strid med de forutsetningene, tenkemåtene og preferansene henholdvis menn og kvinner har fra naturens side." Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Interessant oppgave. Da jeg skrev oppgave i faget, kunne vi bare velge mellom gørrkjedelige tema- Hva ønsker du egentlig innspill på? Vil du heller ha inspirasjon? - Du kan få med hvordan ideologi er viktigere enn fakta for enkelte, f.eks. slik det var i "Hjernevask" (men ikke generaliser og si at alle er slik). - Få med hvordan kvotering kan gå på bekostning av ferdigheter, f.eks. hvis man tar inn en underkvalifisering kvinne i stedet for en kvalifisert mann. Endret 19. september 2013 av logaritmemannen Lenke til kommentar
Filosofia Skrevet 19. september 2013 Forfatter Del Skrevet 19. september 2013 Interessant oppgave. Da jeg skrev oppgave i faget, kunne vi bare velge mellom gørrkjedelige tema- Hva ønsker du egentlig innspill på? Vil du heller ha inspirasjon? - Du kan få med hvordan ideologi er viktigere enn fakta for enkelte, f.eks. slik det var i "Hjernevask" (men ikke generaliser og si at alle er slik). - Få med hvordan kvotering kan gå på bekostning av ferdigheter, f.eks. hvis man tar inn en underkvalifisering kvinne i stedet for en kvalifisert mann. Takk for svar! Vet helt ærlig ikke helt hvordan jeg skal angripe oppgaven. Har aldri skrevet en "akademisk" tekst før... Helt konkret forstår jeg ikke hvordan jeg skal bruke teoriene til Beauvoir og Cohen og argumenterer for og imot den norske likestillingspolitikken. Cohen har påvist at vi er forskjellige (Kvinner er mer empatiske, menn er mer egnet for å systimatisere), men det betyr vell ikke helt praktisk talt at han på en måte argumenterer imot f.eks. pappapermisjon...(for å ta et eksempel) Det som også er vanskelig er hvordan en skal tolke Beauvoir sin teori og da argumentere for norsk likestillingspolitikk. Kunne trengt litt inspirasjon ja Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Nå driver ikke jeg og forsker på dette, men her er noen av mine tanker. På et statistisk grunnlag så er menn mer systematiske og kvinner mer empatiske, men man vil jo alltid finne menn som er over gjennomsnittlig empatiske og finne over gjennomsnittlige systematiske kvinner. Cohen påviser slike ting, men det er opp til en selv om man vil bruke dette som et grunnlag til et argument enten for eller mot pappaperm. Ja, det kan brukes begge veier. F.eks. man bør holde kjønnsrollene naturlige siden det er slik vi er skapt vs. gutter og jenter må "gjøres" mer like fra fødselen for å likestilles bedre. Feminisme er jo en ideologi, så likestillingsdebatten er jo også en verdidebatt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå