Gå til innhold

Eit par spm fra en usikker førstegangs brygger.

ingsjo

Anbefalte innlegg

Hei. Har brygget øl for første gang og glemte selvfølgelig og måle OG før tilsetting av gjæren. Har eg fortsatt mulighet og finne ut alkohol %? vet heller ikke om eg har forstått meg helt på hydrometeret:/

Ølet eg har brygget er Tysk Kolsch fra brygg selv.no
Mesking: 60 min på 66 grader. 15 min på 76 grader. silte så ut vørteren. tilsette 7 liter vann i meske karet 76 grader til "skylling" (stod i 15 min) før eg silte ut resten, dette var for og få ca 27-28 liter vørter til og koke.
Før koking i 90 min målte eg SG. vist eg forstod meg rett på hydrometeret så viste den midt mellom 20-30. da blir vell det 1.25?
Etter koking og kjøling tilsette eg gjæren, safelagers-23/ tørrgjær. Eg har nå ca 23-24 liter til gjæring.
Var svært usikker på om det sku tilsettes sukker men under panikk og tolking av tabellen som følgte med hydrometeret ble det tilsatt 750 gram sukker. Gjæring startet etter 3-4 timer og det "puttret" bra i ca 6 dager. etter det gikk "puttringen" gradvis nedover og de siste dagene er det nesten ingen liv (har ikke målt men vil tro det går mellom 1-2 timer mellom hver "puttring") den har nå stått på 16-18 grader i 12 dager og skal etter oppskriften i kjøleskapet i 2-4 uker på ca 2-4 grader.

Ble en voldsom tekst dette:) Men det eg i grunn lurer på er om eg kan finne ut alkohol %? Og om eg skal la den stå som den står eller tappe den på flasker og tilsette karboneringsdrops for og så sette den på kjøl i noen uker før smaking?

All hjelp/svar blir tatt i mot med stor takknemlighet:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ps: forslaget er ikke seriøst :)

Det beste å gjøre er å finne en referansedrikke som du vet alkoholprosenten på. Drikk en del av denne, noter mengen og legg merke til sånn ca. hvor brisen du blir.

Neste dag drikker du samme mengde med ølet du har brygget. Hvis du føler deg mer brisen enn du gjorde med referansedrikken, prøver du med litt mindre neste dag. Føler du deg mer brisen, prøver du med mindre. Juster helt til du finner det punktet der du blir like brisen av begge deler.

Når du tilslutt finner ut hvilken mengde du blir like mye brisen av, deler du mengden av referansedrikken på mengden av brygget ditt, slik at du får forholdet mellom alkoholprosenten. Deretter ganger du forholdstallet med alkoholprosenten på referanseølet, og du får et meget grovt estimat på hvor sterkt det er.

Lenke til kommentar

Hei.

Spennende med ølbrygging. Har holdt på noen år nå, og anbefaler link i signaturen min :)

Vil tro du har gjort mye rett ut fra beskrivelsen din. Litt lavt utbytte, kanskje (se under), men det er ikke så viktig på 1. brygg.

Det som er viktig er renholdet, og hvis du ikke har feilet der blir dette sikkert bra :)

Når det gjelder å finne ut hvor sterkt det blir er det viktig å vite OG. Du må også måle FG, for så å dele forskjellen på 7,6. Eks: OG 1050, FG 1010, 50 - 10 = 40/7,6= 5,3%.

Ut fra det du skriver så har du en form for OG-måling, preboil. Når du måler med ei oechle-vekt er det viktig at temperaturen er 20°C. Forutsatt at du kjølte ned til 20 før avlesning, og forutsatt at de litermålene du oppgir er korrekt kan man da beregne en OG på ca. 1044, sukker inkludert. Nå gjenstår det bare å måle FG og beregne alkoholnivået. Dersom temperaturen var 70°C da du målte vil du ha en OG på 1056. Ved 60°C vil OG ha vært 1051. Som du ser, temperatur ved måling er viktig :)

Sånn til slutt: Ikke få panikk og dump store mengder sukker i vørteren. På enkelte øl brukes det sukker, men som regel blir det bedre uten :) Få kontroll på meskeprosessen og få opp utbyttet. Da slipper du å panikkdumpe sukker i vørteren.

Vil tro ølet nå er klar til tapping. Mål FG, og hvis den er rundt 1010 så er du der. Husk renslighet og godt rengjorte og desinfiserte flasker/tappeslange. Kok opp sukkerlake og bland det i på foretrukket måte, vil tro en Kølch kan trenge ca. 6 g. sukker per liter. Sett flaskene varmt ca. 2 uker for karbonering, deretter kaldt noen uker.

Edit: Ser nå du bruker karboneringsdrops. Da tapper du og tilsetter disse, korker og varmt i 2 uker før noen uker kaldt.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Madammim har redegjort godt for det meste som du spør om.

Men det kan være greit å vite at du også kan kjøpe eit alkometer (vinometer), dersom ølet er heilt utgjæra og utan grums eller kullsyre så vil du kunne få eit greit anslag på alkoholprosentet. Men du vil ikkje få ei nøyaktig måling utan å måle OG og FG. (Eg anbefaler at du kjøper eit refraktometer til dette).

Eg støtter også påstanden om at du bør unngå å tilsette sukker før gjæring. Med godt uttrekk frå malten så treng du ikkje meir karbohydrater. Vil du ha sterkare øl så er det betre å lå vørteren koke litt lenger slik at du får fordampa vekk meir vatn.

Dersom du likevell vil brygge med å tilsette sukker så bør du i det minste vurdere å eksperimentere med å tilsette f.eks sirup. Lønnesirup har eg sett brukt med stort hell. Då blir ølet sterkare, men lønnsesirupen setter også ein god søtlig ettersmak, samt at ølet får ein fin farge så lenge du ikkje bruker for mykje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...