Gå til innhold

Nettbutikk ber om bilde av foto-ID og VISA-kort, normalt?

Sitronsaft

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt noen ting fra sweetwater.com, som virker som en slags komplett.no innen musikkartikler. Har blitt anbefalt nettstedet og det virker veldig legit.

Men etter bestilling får jeg mail med diverse informasjon, blant annet følgende:

Thank you for placing your order with Sweetwater. Please be advised that the bank that issued your credit card does not provide name and address verification with merchants. In order to verify that the account number provided is associated with your name and that the credit card is in your possession, we are requesting that you provided a copy of the front and back of your credit card and photo ID. This information is typically only required for your first purchase with us, but is necessary to protect both the cardholder and the merchant from fraudulent transactions occurring.
> > >
> > > If emailing or faxing this documentation to us is not convenient for you, we would also accept payment via Western Union or a bank wire transfer. Both of these payment methods are considered secure and would not require any additional documentation.

Jeg tror ikke nettstedet prøver å svindle meg eller noe, men er dette normalt? Jeg har handlet på nettet før (mest ebay) og har aldri blitt spurt om noe slikt. Egentlig står det jo svart på hvitt at det er banken min det er et problem med. Kan dette rett og slett skyldes at jeg bruker skandiabanken? Skandiabanken har altså ingen filialer, er en ren nettbank og de har aldri bekreftet min identifikasjon på noen måte.

EDIT: Kan legge til at de la til dette i mail-korrespondanse: "This is only really required with the first order since you're an international customer."

Takker for svar.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så veldig vanlig, men ikke helt uvanlig heller.

De fleste amerikanske nettbutikker er strenge på at adressen du oppgir til butikken som "billing adress" (som kan være forskjellig fra "shipping adress") stemmer overens med adressen du har oppgitt til kredittkortutstederen, i ditt tilfelle Skandiabanken. Det virker som kort-brukerstedene vanligvis har tilgang til oppslag i kortutstederenes adresse-databaser, men åpenbart ikke i Skandiabanken. ("Please be advised that the bank that issued your credit card does not provide name and address verification with merchants.")

Du kan evt. sladde utløpsdato, CVC-kode og _deler av_ kortnummeret om du føler deg tryggere; om nettbutikken ikke aksepterer det får du nok beskjed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...