Gå til innhold

Nordkorea (kvinne tvunget til å drukne sin egen unge)

Anbefalte innlegg

Når de er på skolen og er 9-10 år må de se på henrettelser som undervisning, hva skal vi med et sånt land ? Nord korea hadde jo blitt masse flotte parkeringsplasser og fornøyelsesparker.

Det er vel ikke vi som skal noe med et slikt land, det er de som bor der.

Så lenge Nord-Korea ikke angriper andre (eller utgjør en realistisk trussel om det samme) så får det være det nordkoreanske folket som bestemmer hva som skal bli parkeringsplasser. Det er ikke sikkert de får til det uten vår støtte, men det er ikke noe argument for å utslette dem.

Angrepskriger som frihetsskapende middel er en paradoksal idé. Det flytter gjerne makten mellom ulike røverbaroner, men befolkningen ender alltid opp med å lide.

Geir :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Fortsatt så klager folk på at USA gjør en dårlig jobb. Vi så jo hvordan det gikk når USA presset på Nord korea en stund. Da begynte alle å klander USA for å gjøre en dårlig jobb. USA forsøker i hvert fall. Jeg har ikke sett at noen andre land har gjort noen betydelig forskjell mot mishandlingene i dette landet som har blitt ødelagt.

...

Endret av Kortsluttning
Lenke til kommentar

Nord-Koreas økonomi vil falle sammen av seg selv innen få år, det er jeg ganske sikker på. Det de holder på med nå klarer ikke å holde særlig lenge, og når mennesker blir desperate nok så vil ting skje av seg selv. Det er i alle fall et alternativ. Et annet er selvfølgelig at det ender i krig, men den tror jeg neppe blir startet av USA. Vi vet jo hva som skjedde sist USA nærmet seg den kinesiske grensa under Koreakrigen på 50-tallet. Nå om dagen er Kina en større verdensmakt enn de var den gang.

Gleder meg til den gang Kim-Jung-Un mister makta.

Lenke til kommentar

Er det ikke verdenssamfunnet sin oppgave, å få slutt på så alvorlige brudd på menneske rettigheter? Når de ikke klarer å ordne opp i det selv.

Ifølge dagens doktrine er (menneske-)rettigheter noe man får tildelt av det regimet man lever under, og derved er det opp til samme regimet hvilke rettigheter man skal få.

Ellers bare påpeke at alt sikkert skjedde fullt ut i samsvar med landets lover og regler, og dermed er det igrunnen intet galt som har skjedd, tvert imot lovens krav har skjedd fyldest.

Lenke til kommentar

No trur ikkje eg ein invasjon av Nord-Korea er noko god ide, men er det realistisk at landet blir kvitt regimet på eiga hand? Med betre teknologi er det kanskje lettare å skaffe informasjon, men samtidig lettare å overvåke og styre befolkningen. NK virka som eit svært godt kontrollert samfunn. Eit problem er at befolkningen blir opplært til at det skal vere sånn. Du får ikkje revolusjon utan mange nok opprørarar som ser galskapen. For ikkje å snakke om det enorme militære styrken. Mitt inntrykk er at land det regimer har falt, har vore langt mindre styrt av regimet. Det har hatt opprørsgrupper og opponionar. Eksisterer i det heile tatt sånt i NK? Er det realistisk at befolkningen er i stand til å styrte regimet i overskueleg framtid?

Kva er forresten historien til NK? Kor lenge har dette pågått?

Lenke til kommentar

Det har pågått i over 50 år, men ikke så mye som 100 år så vidt jeg husker. Uansett, NK trenger informasjon om verden rundt seg. Befolkningen må finne ut at regimets propaganda er hul før det kan brygge opp til et stort nok opprør til å styrte regimet og de loyale øvre samfunnsklassene. Det vil dessverre bli massive problemer for befolkningen som følge av en styrt og påfølgende vanstyre, småkonger og interessekonflikter, men det er nok en sånn prøvelse de må gjennom for å komme ut av uføret.

Lenke til kommentar

Uansett, NK trenger informasjon om verden rundt seg. Befolkningen må finne ut at regimets propaganda er hul før det kan brygge opp til et stort nok opprør til å styrte regimet og de loyale øvre samfunnsklassene.

Du ser at slikt kan være noe vanskelig i ett samfunn hvor skolene er statlige indoktrineringsredskaper, og hvor sensur praktiserer av media.

NordKorea har, på linje med andre land, en viss kontroll over informasjon som deres innbyggere får tilgang til.

Lenke til kommentar

Selvsagt. Jeg har ingen ville fantasier om at myndighetene skal begynne å informere på en måte som kan bety døden for regimet. Informasjon og kommunikasjon må komme gjennom ulovlige og lett tilgjengelige kanaler. F.eks innsmuglede mikroradioer, telefoner (som vil virke i grenseområdene eller P2P), nettbrett osv. Nøkkelordene er lett å smugle inn, lett å bruke, lett å skjule og over grensene-dekning.

En annen mulighet er å plante en "trojaner" a la radio for spredning av myndighetenes propaganda via f.eks FM-båndet. Når den har fått stor utbredelse så kan man avsløre en plantet "svakhet": plukk bort en jumper så får man AM og fritt valg av langdistanse-kanaler. Den kan ha digitalt display opprinnelig for å vise radiofrekvens, men som kan omgjøres til å vise "tekst-tv nyheter" fra hele verden via AM. AM-senderne bør selvsagt være mange i en rekke ulike land, skifte frekvens jevnlig og ha mange ulike nyhetskilder fra hele verden. Ingen land bør stå bak. Det bør styres av grupper av eks-nordkoreanere etter samme modell som radiokanalen Democratic Voice of Burma var en viktig brikke i frigjøringen av Burma/Myanmar.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...