OMP89 Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Hei. Har ingen peiling men sliter med nettverket i huset. Skal derfor kjøpe og sette opp et helt nytt nettverk! - ønsket er godt trådløst nettverk - server hvor jeg har musikk,bilde og bilde delt på hjemmenettverk - streame hd filer er et must på nettverket Ca 15 enheter som blir koblet til trådløst (nettbrett,tver,pcer,mobiler osv) Kan nevne at jeg har musikk/ film liggende på div eksterne harddisker er ca 7-8 tb disse vil jeg ha delt på hjemme nettverket, skal jeg kjøpe server og putte alt over på? Kan ingen ting om nettverk! Søker hjelp!:-) Helst ikke overskrive 10 000kr Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 10 000kr?! Slapp av, vi kommer oss langt under det! Med så mange enheter, og så mye trafikk som du kommer til å generere, så må du ha en skikkelig router(!) Av vanlige hjemmeroutere, så ville jeg ikke ha gått for noe dårligere enn Asus RT-AC66U.. Den er kraftig og stabil og skal fint klare kravene dine... Den har også dualband WiFi, og som ligger i navnet, den nye trådløse standarden 802.11ac.. Men for å få utnyttet ac'en, så må du også ha enheter som støtter ac. Kommer flere og flere kort for dette nå... Av server, så vil jeg anbefale deg en NAS, hvis ikke du har noe annet i tankene.. Synology sine NAS'er er veldig bra og det er apper til både Android og Iphone, som gir deg full kontroll over NAS'en til en hver tid.. Synology er litt stive i prisen, men de er bra og stabile, så absolutt verdt i å vurdere... Finn deg en modell med nok harddiskbrønner og enjoy! 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Forslag: PC med mediadiskene dine i, satt opp med Plex mediaserver. Bruk en OK CPU (Intel quadcore) slik at transcoding av video går greit. Kostnad for dette trenger ikke være mye. 2 - 4.000 er sikkert nok utenom evt harddisker. Denne løsningen kan streame video, musikk, bilder til mobil, nettbrett, PC, TV etc. Router: Asus RT-AC66U kostnad ca 1.300.- 1 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Ja det er også ett kurant alternativ... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Vi er nok ganske enige som vanlig :-) Jeg ville hvertfall valgt en løsning som kan transkode, slik at man får strømmet til alle enheter. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 He ja, lite å være uenig om så lenge man oppnår å komme i mål på enklest mulig måte... Hehe... Ikke dumt det nei.. Tenkte jeg ikke på...;p Men tror Synology NAS'ene har transkoding av musikk i hvertfall... Usikker på videofiler og sånt da... Husker ikke fra min egen og bruker det ikke, streamer direkte... Lenke til kommentar
OMP89 Skrevet 19. september 2013 Forfatter Del Skrevet 19. september 2013 Hei og takk for svar! Kan jo skrive ned hva jeg har, kanskje noe kan brukes opp mot tankene dere har lagt om løsning ? :-) Bygget en stasjonær pc her i februar: Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5" Corsair TX 850W PSU Intel® Core i7-3930K Processor ASUS P9X79 Deluxe, Socket-2011 Intel® High Performance Liquid Cooling ZOTAC GeForce GTX 660Ti 2GB AMP! ® Corsair Dominator DDR3 1600MHz 32GB Har 5stk 500gb usb3 harddisker med musikk/film på + 1stk 3tb usb2 harddisk hvor jeg har alt liggende i dag. Har også en Verbatim mediashare jeg ikke har brukt enda. denne er på 2tb det er lite plass i dagens kabinett, men om dere mener jeg skal legge opp flere harddisker i dagens pc, er det da mulig og ha disse i et eget kabinett eller lignende ? somsagt, har INGEN erfaring på området! Dagens router er den jeg fikk med fra NextGenTel Mvh Ole Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Forslag: PC med mediadiskene dine i, satt opp med Plex mediaserver. Jeg har aldri vært imponert over Plex' evne til å identifisere serier/programmer (utfra filnavn, eller hvordan den nå gjør det). Det har vært så mange bommerter at jeg til slutt ga opp og avinstallerte det ... Men det er mulig det var Plex-app'en på TV'en min som var 'slangen i paradiset' (?) Jeg har tenkt å prøve Koo Ra Roo - http://www.kooraroo.com/ - når jeg finner tid til det. Noen som har vært borti den? edit: Kjører forøvrig Win Home Server 2011 på en HP ProLiant MicroServer med 4 røde snurredisker. Endret 19. september 2013 av nebrewfoz Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Nebrewfoz. Det stemmer at Plex ikke er perfekt til å kjenne igjen filmer. Usikker på årsaken. OMP89: Overfør det du har på de 500GB-diskene over på en 4TB-disk (pris 1200-1500kr) og sett den inn i din PC sammen med 3GB-disken (ta den ut av USB-kabinettet). Kjør så Plex-server på den maskinen. Da kan du både bruke datamaskinen og bruke den som server i tillegg. Det er en slik løsning jeg bruker her. Lar uansett PC snurre 24/7, så det er en rimelig løsning. Når det gjelder routermodem fra NGT, så kan du enten sette det i bridge, eller bruke det som det er. Fordelen med bridge er at det blir stabilt, og du slipper åpning av porter. (Bruk UPNP i router). Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Jeg kan skrive under på viktigheten av en server som kan transkode video. Min litt beskjedne NAS klarer den jobben særdeles dårlig, noe som gjør Plex nærmest ubrukelig på mobil og nettbrett. Det er for øvrig relativt enkelt å rette opp navn på TV-serier manuelt. 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Jeg kan skrive under på viktigheten av en server som kan transkode video. Min litt beskjedne NAS klarer den jobben særdeles dårlig, noe som gjør Plex nærmest ubrukelig på mobil og nettbrett. Det er for øvrig relativt enkelt å rette opp navn på TV-serier manuelt. Kommer jo ann på mobil og nettbrett. Spiller av det meste på Samsung-enhetene jeg har, så har aldri følt noe behov for å kunne transcode. Har bare plugget en usbdisk rett i routeren å har tilgang til alt på alle enheter. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Problemet er at at det, så vidt jeg kan se, ikke er mulig å deaktivere transkoding i Plex-appene til mobile enheter. At det fungerer bedre med DLNA er en annen sak. Når jeg først har betalt for Plex både i Google Play og App Store, så ønsker jeg jo å bruke den appen. Sånn ellers vil det også være litt uheldig å strømme HD-video eksternt. De fleste har heller ikke linje til det. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Plex kan hvertfall motta de formatene mobilen støtter uten å bruke transkoding. På remote/mobil forbindelse kan man redusere båndbredden i forhold til lokalt nettverk. Det er jo mange som har VDSL eller bedre linjer i dag, så HD er absolutt innen rekkevidde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå