Gå til innhold

Tilbake i trening


iverha2

Anbefalte innlegg

Du linker til stronglifts i signaturen din, man skulle tro du selv skjønte hvorfor det er rart.

 

50 reps har i alle fall ingenting med styrketrening å gjøre. Dersom du har fått det anbefalt som ledd i rekonvalesenstrening så for all del kjør på, men det virker litt rart.

 

Og vektene du skriver, er det inkludert stang? I så fall: Hvor finner du 10kg-stang? (Og hvis ikke: Logg totalvekt)

 

Stronglifts handlar om å bli sterkare på ein sunn måte, og er et heftig bra program. Til skadeforebygging er det også mykje bra, men det er ingen konkrete bevis som eg har sett så langt, på at 5x5 er spesielt bra for lyskeskader. Men Stronglifts fungerte bra for korsryggen min, som eg ikkje lenger har problem med.

 

Vektene er inkludert stang som eg har heime, skal begynne på treningssenter igjen når eg blir tom for vekter.

Endret av iverha2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres veldig stress ut å ta femti reps uten pause for en med kne/lyskeskader. Som Herr Brun sier, hvis dette er et opplegg du har fått så får jeg bare holde munn. Men jeg vil tro teknikken ikke er like strikt gjennom alle femti reps, og da er man utsatt for skader igjen.

 

Hva med å legge på litt vekter og kjøre f.eks. 5x5? Eller ta beinpress (i tillegg til knebøy, ikke istedet for) som har minimal skaderisiko?

 

Kanskje, men er lenge sida eg har hatt så lite problem med lyskane etter eg begynte med programmet.

Er mitt eige opplegg. Etter en to-tre forskjellige program eg har hatt før som iallfall til tider har forverra skadene hadde eg lyst å prøve ut noke nytt. Og understreker igjen, er ikkje for evig.

 

Er veldig fokusert, og går ned i reps så snart eg skjønner at teknikken blir dårlig ved x antall kg. Akkurat som eg har gjort i markløft, og halvert repetisjonane der.

 

Skal også begynne med svømming, og då trur eg fort eg kan bli overtrent om eg trener for tungt og med færre reps (tenker då på overtrening av lyskane).

 

Viss noken finner seriøse studier på at det her er forferdelig galt, altså i forhold til å bygge seg opp etter skader, så skal eg ta det til meg. Viss ikkje kjem eg til å fortsette så lenge det føles bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...