Gå til innhold

Aftenposten side 7 i dag! (30 september)

kyrsjo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmmmm, jaja, det blir ikke gjort no allikevel. som det stod, hver gang det blir utviklet noe nytt for f. eks Linux og som er gratis vil da også MS utvikle noe som er enda bedre å gratis de også, så da blir det heller ikke sånn at folket går over til Linux heller.

men en ting har jeg liksom lurt litt på:

når de sier at de har lyst til at staten skal begynne med Linux, er det sånn at de skal laste ned Linux selv eller skal de kjøpe det akkurat sånn som de gjør med Windows?

har gått å lurt litt på dette, for privatbrukere av Linux bruker jo som oftest å laste ned Linux fra nettet.

Leste forresten i dag en liten overskrift der det stod:

ungå virus?

gjør som microsoft bruk Linux

det viser jo at ikke en gang Microsoft bruker Windows på sine servere. det sier jo litt da.

Lenke til kommentar

Det vi gjør i kommunen er at vi kjøper distroen før vi gjør en større installasjon på det...

Og Microsoft har i alle år bare *stjålet* og bygget videre på hva andre har laget, akkurat samme som opensource-miljøet, og alle andre software-produsenter. bare gjør om litt på oppsettet og hvordan man bruker det, men det er samme ideene...

btw: det er de som hoster endel av microsofts ftp-servere, tror det er i england, som kjører linux/UNIX, fordi de systemene de bruker ikke finnes til windows :)

Lenke til kommentar

wil: Hvis staten skal gå over til Linux kommer de nok til å kjøpe en pakkeløsning fra f.eks. SuSe, som inneholder support, distroen, kanskje en plan for hvordan gå over enklest mulig osv.

Det er nok alle programmene som brukes som er hinderet. Det er en hel bråte med databaser som kanskje må konverteres, det må sikkert utvikles nye applikasjoner osv osv. og brukerdatabasen er nok jævlig stor, skal man konvertere den eller bygge den opp på nytt?

Jeg tror vi hadde slitt ganske kraftig her på bruket om vi skulle ha gått over til linux. Er endel databaser og applikasjoner som det må finnes løsninger for. er nok ikek bare bare. Men på sikt kan det sikkert lønne seg økonomisk. . .

Lenke til kommentar

Leste forresten i dag en liten overskrift der det stod:

ungå virus?

gjør som microsoft bruk Linux

det viser jo at ikke en gang Microsoft bruker Windows på sine servere. det sier jo litt da.

MS bruker stort sett WIndows-servere, men har også noen unix-servere.

I forbindelse med SobigF (tror jeg) flyttet MS Windows Update midlertidig over Linux-plattformen... så det blir feil å tro at dem bruker Linux i det store og hele..

Windows passer meg utmerket !

De bør vel få rydda opp i dette søksmålet om Linux' kildekode (om rettigheter) før alle bestiller vel ? Eller har det skjedd noe mer som jeg ikke har fått med meg i den saken ?

Lenke til kommentar
hmmmm, jaja, det blir ikke gjort no allikevel. som det stod, hver gang det blir utviklet noe nytt for f. eks Linux og som er gratis vil da også MS utvikle noe som er enda bedre å gratis de også, så da blir det heller ikke sånn at folket går over til Linux heller.

Noe av det mest skremmende er jo kanskje at MS sine alternativer faktisk ikke ER gratis, og i hvertfall ikke frie.

Lenke til kommentar

I forbindelse med SobigF (tror jeg) flyttet MS Windows Update midlertidig over Linux-plattformen...

Til og med dét gjorde de ikke. De outsourcet serverdriften av Windows Update til Akamai, som har kan speile inneholdet på servere over hele verden. De har en Linux-løsning på såkalte «frontend-servere», men på innsiden av nettverket var det Windows som kjørte Windows Update.

De bør vel få rydda opp i dette søksmålet om Linux' kildekode (om rettigheter) før alle bestiller vel ? Eller har det skjedd noe mer som jeg ikke har fått med meg i den saken ?

SCO, et utdatert selskap som er nær konkurs, fant på en sak å saksøke IBM for, slik at SCOs aksjekurs kunne fyke til værs og SCO-sjefene kunne selge unna aksjene sine til gode priser. Dette er de stort sett ferdige med. Det er ikke, og har aldri vært, noen uklarheter om Linux' kildekode, og ingen (eller veldig få) har noengang trodd dette. SCO har ihvertfall ikke vist noe som helst indikasjoner på bevis, og nå er de stort sett ferdige med aksjemanipulasjonene også. Nothing to see here, move along ...

Lenke til kommentar

Typisk Microsoft å ikke følge påbud.

Domstol: Fjern IE og Mediaplayer ellers...

M$: Jadajada (integrerer dem i windows, så de blir umulige å fjerne. dermed leveres de ikke MED windows, de blir en del av det... Ikke det at brukeren merker forsjell på om de lastes som en dll eller exe... :roll: )

Så håper vi bare på en dommer som tvinger dem til å virkelig fjerne det :grumpy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...