bjorneoen_InnleggNO Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Har en MSI GE60 0NC bærbare datamaskin. Den har et mSATA spor, så jeg kjøpte meg en Crucial M4 128gb SSD mSATA harddisk som jeg koblet til og på den installerte jeg Windows 8. Det fungerer glimrende og er meget rask og god å bruke! Å slå av maskina på vanlige måte og vanlig restart funker bra, men hver gang maskina har hekta seg eller av en eller annen grunn gjør at jeg må holde inn knappen for å slå av, så starter den opp med en sånn blå windows 8 skjerm som forteller meg at windows 8 er blitt korrupt.. Dette skjer altså hver gang jeg må slå av datamaskinen på feil måte... Da starter den opp igjen og viser meg en skjerm hvor det står at windows 8 er blitt korrupt og at jeg må reparere den med installasjonscden. Så da må jeg sette i windows 8 cden og klikke på reparer datamaskinen. Prøver med automatisk reparasjon men det funker aldri, så det ender alltid opp med at jeg må åpne ledetekst vinduet og skrive inn "bootrec /fixmbr" Etter det så booter maskinen normalt og alt fungerer! Hvorfor blir master boot record (mbr) korrupt??? Hørte om noen som hadde lignende problemer og da var ssd'en defekt, men da skjedde det når de skrudde av på vanlig måte også men det skjer jo ikke hos meg. Hva kan jeg gjøre for å forhindre dette??? Endret 19. september 2013 av bjorneoen_InnleggNO Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Det kan jo være noe med driveren til HDD-kontrolelren din - har du oppdatert disse og evt firmware på SSD'en? Ellers er det vel betimelig å stille spørsmålet om hvor orfte det skjer at den henger seg, og om det er noe galt med maskinen. - En slik heng skjer anslagsvis ikke mer enn 4-5 ggr i året maks for meg, så det hadde vel ikke vært det største problemet. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Har hatt samme problem hvis jeg husker riktig, og jeg endret bios for måten maskinen og SSD kommuniserer på fra IDE til AHCI mode og feilen har ikke opptrådt siden. Dette var riktig nok på en stasjonær maskin, men problemstillingen burde være den samme. Nå er det mulig at du da må endre noe i Windows Reigstry file, og forklaringen på hvordan du gjør det finner du her: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/content.php?286-Change-from-IDE-to-AHCI-after-Installation Det er selvsagt ingen garanti for at dette virker på din installasjon. Endret 19. september 2013 av -alias- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå