1245112654122755325882462 Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Hei, Jeg har pusset opp bad og kjøkken i huset mitt i den anledning så valgte jeg å i første omgang benytte en rørlegger, jeg var ikke tilfreds med denne rørleggeren og han la også inn et skammbud på resten av jobben når jeg la denne ut for anbud runde nummer 2. (Jobben var to-delt) Nå har det seg sånn at jeg ønsker å benytte et annet rørleggerfirma men dem krever at det blir dokumentert hva den andre rørleggeren spesifikt har gjort for å kunne stille garanti for ferdigstillingen av arbeidet, og her oppstår problemet. Jeg har prøvd å oppnå kontakt både via telefon og gjentatte e-poster til rørleggeren men han svarer ikke på telefonen og responderer ikke på mail, jeg har skrevet i alle mailene at jeg bare ønsker enkel dokumentasjon på arbeidet som er utført, en helt vanlig sluttrapport, enkelt og greit. Det at han nå nekter å gi meg denne dokumentasjonen og ikke lar seg oppsøke gjør at dette skaper ganske store forsinkelser for min del, i tillegg til at det skaper tonnevis av frustrasjon. Så da er spørsmålet, hva gjør jeg nå? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Jeg synes å huske at det er en garanti som begynner å løpe fra det tidspunkt jobben er ferdig, der ferdig inkluderer levert fullstendig dokumentasjon. Dersom han ikke leverer ferdigstilt-dokumentasjon (FDV) så risikerer han at garantien på jobben løper til evig tid. Det er i rørleggerens interesse å levere dokumentasjonen så tidlig som mulig. Garanti er kanskje feil ord, men det er i hvert fall en eller annen form for forpliktelse. Jeg tror dette står nedfelt i plan og bygningsloven. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Pbl regulerer ikke forholdet mellom håndverker og forbruker, så det høres rart ut. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Så vidt jeg vet er det vi her snakker om omfattet av håndverkertjenesteloven. Kan ikke se at den har noen direkte dokumentasjonskrav, dog har den samme reglene knyttet til reklamasjon som forbrukerkjøpsloven. Det eneste jeg kan se som kan indikere et dokumentasjonskrav er § 6 Offentlige sikkerhetskrav. Her vil muligens § 24-1 i Plb kunne komme til anvendelse, dog må da tiltaket være av en slik art at det kommer inn under definisjonen i plb § 1-6. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Men en kan kanskje hevde at dokumentasjon er en del av faglig tilfredsstillende leveranse? 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 19. september 2013 Forfatter Del Skrevet 19. september 2013 Tingen er jo at arbeidet er betalt og det er ganske vanlig at man får en sluttevaluering av arbeidet som er utført, både for vedlikehold og for å kunne dokumentere at arbeidet faktisk er foreskriftsmessig utført. Men jeg mener også at dette står nedskrevet i en stor rød bok, så regner med at noen av di klokehoder her inne kjenner litt til temaet Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Ok, da husket jeg feil angående pbl. Hvordan var arbeidskontrakten mellom dere? Var det nevnt FDV der? Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) http://www.juss.info/vatromsnormen/ Hvis jeg husker riktig har http://www.ffv.no også et tvisteråd. Avhengig om personen/firmaet er med, så kan det vel taes opp med de om råd angående situasjonen. Endret 19. september 2013 av norskgoy Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Det er akkurat her § 6 i håndverkertjenesteloven eventuelt kommer inn. Våtromsnormen, som er en forskrift til pbl, er å regne som et offentlig sikkerhetskrav. Og i henhold til våtromsnormen, så skal man dokumentere. Og jeg regner med at kjøper (oppdragsgiver) har rett til tilgang på dokumentasjon på at arbeidet er utført i samsvar med sikkerhetskrav fastsatt i lov eller i medhold av lov. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Nei. Våtromsnormen må kontraktfestes (derfor faller §6 bort). Dette er en frivillig bransjeordning som ingen er pliktig til å følge. Dog, ingen forsikringsselskaper i dag vil forsikre om den ikke følges. Ellers er det §13-20 i Byggteknisk forskrift som regulerer dette. Dokumentasjonskrav i §2.x. Slik det ser ut til i dette eksemplet er det altså en som ikke følger våtromsnormen, og dermed vil en som følger den ikke ta på seg ansvaret for fullføring. Resultat; eier sitter med hele ansvaret og sannsynligvis med en regning og tidsbruk for fremtiden en helst ikke vil tenke på. Er ikke våtromsnormen nevnt i kontrakt, kan den glemmes. Da er det kun lovverket som gjelder, og hva som anses som faglig arbeid i lovverket er da referert til §13-20. Som ikke er meget. 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 For å spare tid så vil jeg anbefale at det nye rørleggerfirma påtar seg jobben med å se over det som allerede er gjort så får du eventuelt ta det juridiske senere. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 19. september 2013 Forfatter Del Skrevet 19. september 2013 For å spare tid så vil jeg anbefale at det nye rørleggerfirma påtar seg jobben med å se over det som allerede er gjort så får du eventuelt ta det juridiske senere. Så du anbefaler at jeg river opp gulvet på stuen, meisler opp gulvet på badet og tar ned 3 vegger? Are you fucking kidding me?.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Så du anbefaler at jeg river opp gulvet på stuen, meisler opp gulvet på badet og tar ned 3 vegger? Are you fucking kidding me?.. Ok, visste ikke det var så mye arbeid som har blitt gjort Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå