Gå til innhold

Grove vafler

Gjest member-277163

Anbefalte innlegg

Gjest member-277163

Noen som kan si noe om disse vaflene er bra? Har laget de noen ganger, og de er veldig gode. Prøver å være sunn, men er ingen ekspert på dette.

Jeg har brukt hvetemel (1 dl) istedenfor sammalt hvete, og grovbakst (2 dl) istedenfor fullkorn hvetemel, fordi jeg ikke hadde det. Det blir ca 6-7 vafler. Der jeg fant oppskriften sto det i hvert fall at de var veldig sunne, og kanskje til og med bedre enn grove brødskiver (fordi de er så næringsrike). Så, noen som er litt klokere på det her enn meg? :roll:

• 1 1/2 dl fullkorn hvetemel
  • 1 1/2 dl sammalt hvete, fin
  • 1 dl havregryn
  • 2 egg
  • 4 dl melk
  • 2 ss flytende margarin
  • 1/2 ts salt
  • 1/2 ts bakepulver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-277163

Ser du skriver vafler, men ser hverken sukker eller kardemomme.. :)

Nå er det like mange oppfatninger av "sunt" som det er idioter i verden, men ja det ser sunt ut.

Hehe ja, er ikke det vafler fordi det ikke er sukker eller kardemomme i? :p Smaker i hvert fall som vanlige vafler, synes jeg :roll:

Bra!

Lenke til kommentar
Gjest member-277163

De vaflene så sunne ut ja... Trolig så sunne at jeg ikke hadde spist de og da er de ok kan man si :p Litt sukker syntes jeg at du kan unne deg! ;)

De smaker veldig godt med jordbærsylte på i hvert fall :p Så da slipper jeg det eksta sukkeret :grin: Men unner meg nok sukker fra før av, så ingen grunn til bekymring :whistle:

Endret av member-277163
Lenke til kommentar
Gjest member-277163

Enig i å droppe sukkeret der man kan.. Kanskje gi dem et forsøk i helgen :)

Ja, i hvert fall når man ikke kjenner forskjell! Gjør det, de er veldig gode :) Nå vet jeg ikke hva de smaker uten noe på, men gode med jordbærsylte (og annet pålegg) på. Og jeg er en person som helst ikke skal spise noe grovt, så det sier sitt :p Glad jeg fant de her, som jeg kan spise til frokost/kvelds av og til istedenfor å spise brødskiver som jeg er lei av.

Lenke til kommentar

Vaflene er nok litt sunnere enn vanlige vafler laget med bare hvitt hvetemel, men det er mange definisjoner på ordet "sunt", og det kommer helt an på hvilken form du er i og hvilken kostholdsfilosofi du har. Er du f.eks overvektig og ønsker å gå ned i vekt, så er nok ikke vafler noe slankekur, grove eller ei, fordi de inneholder relativt mange kalorier, og ganske raske karbohydrater som gjør at du fortere blir sulten igjen. Derfor vil de i en slik sammenheng kunne kalles "usunne", men er du normalvektig og bare ønsker å erstatte vanlige vafler med hvitt hvetemel med noe litt sunnere, så er grove vafler noe som er rikt på vitaminer, mineraler og alt slikt dilldall, og kan dermed kalles "sunt" fordi kaloriene og metthetsfølelsen de gir ikke spiller så stor rolle. Grove vafler metter uansett mer enn fine vafler, men får likevel bare "oransje lys" for min del.

Jeg lager alltid vafler med grove melsorter, og bruker kunstig søtstoff (sukralose) istedenfor sukker. Pleier også å ha litt vaniljesukker og bittelitt kardemomme i.

Før noen begynner å si at de kunstige søtstoffene er farlige, så skal vi ikke glemme at dette er mest spekulasjoner og at det finnes mye forskning som taler både for og imot effekten av disse. Men før vi kritiserer søtstoffene må vi ikke glemme listen over sykdommer sukkeret fører til, for den er mye lengre enn listen til søtstoffene.

Men hvis man lager vafler uten sukker eller søtstoffer, så sies det at kanel er bra å ha i fordi det gir en smak som overdøver litt av den "grove" smaken, og gir det mer en slags dessertsmak.

Lenke til kommentar
Gjest member-277163

Er nok ikke overvektig, men har som mål og gå litt ned i vekt ja. Men det er ingenting jeg stresser med, derfor har jeg begynt å bytte ut deler av det jeg spiser med "sunnere versjoner". Slik at jeg sakte men sikkert går litt ned i vekt. Sånn som at jeg har byttet ut diverse ting i middagen til grønnsaker, eller et par redbull sukkerfri i helgen istedenfor 1 hel stor brus.

Disse vaflene lager jeg fordi jeg ikke orker å spise grovbrød (liker det ikke) og er lei av vanlige brød som kneipp (og vil finne noe sunnere enn det). Så vil si at det er bedre at jeg får i meg litt fiber og næring fra vaflene, enn ingenting eller lyst brød. Er ikke sånn at jeg spiser mange vafler i gangen heller. Steker det i flere omganger, så vet jeg at jeg ikke overspiser på det fordi det er så godt ;)

Men nå skal ikke vi gå så langt inn på mitt kosthold :D

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Er nok ikke overvektig, men har som mål og gå litt ned i vekt ja. Men det er ingenting jeg stresser med, derfor har jeg begynt å bytte ut deler av det jeg spiser med "sunnere versjoner". Slik at jeg sakte men sikkert går litt ned i vekt. Sånn som at jeg har byttet ut diverse ting i middagen til grønnsaker, eller et par redbull sukkerfri i helgen istedenfor 1 hel stor brus.

Disse vaflene lager jeg fordi jeg ikke orker å spise grovbrød (liker det ikke) og er lei av vanlige brød som kneipp (og vil finne noe sunnere enn det). Så vil si at det er bedre at jeg får i meg litt fiber og næring fra vaflene, enn ingenting eller lyst brød. Er ikke sånn at jeg spiser mange vafler i gangen heller. Steker det i flere omganger, så vet jeg at jeg ikke overspiser på det fordi det er så godt ;)

Men nå skal ikke vi gå så langt inn på mitt kosthold :D

Du trenger ikke spise brød da, prøv salater med olivenolje og en liten dæsj sitron. Smoothies, eggerøre er blant mange alternativer!

Lenke til kommentar
Gjest member-277163

Du trenger ikke spise brød da, prøv salater med olivenolje og en liten dæsj sitron. Smoothies, eggerøre er blant mange alternativer!

Nei, spiser jo det ikke hver dag selvfølgelig :) Salater spiser jeg litt av, og omelett med chili og brokkoli har jeg hatt endel som kvelds i det siste.

Lenke til kommentar

Så lenge man unngår ferdigprodukter og prøver å lage ting selv så går det stort sett fint, både når det gjelder å spise sunt, og for å holde vekten. Ferdigprodukter er ofte laget på bare dritt, som mel, sukker, salt, og smaksforsterkere for å "bulke" opp maten, og minimalt med mat som faktisk gir verdifull næring og smak. Lager man mat selv har man kontroll på hva man putter i, og man får med en gang mye mer av det som er sunt, og mindre av "fyllmassen" de bruker i ferdigmaten.

Dessuten har sukkeret i ferdigprodukter mye av skylden i at folk blir overvektige, fordi det inneholder kalorier som ikke gir metthetsfølelse, og gir svingninger i blodsukkeret slik at man begynner å føle seg sulten uten at man burde være det, samtidig som man blir slapp og dermed blir mer stillesittende og bruker mindre krefter.

Matvareprodusentene lurer mye sukker inn i produktene sine for å lure sansene våre, også i ting man ikke forbinder med at skal være søtt. Det er bare å kjenne etter neste gang man spiser f.eks grandiosa. Pizza er ikke noe man forbinder med at skal være søtt, slik man gjør med kaker og boller, men både bunnen og tomatsausen i en grandis er full av sukker. Kakebunn vil jeg kalle det. Potetgull er også et eksempel, det smaker faktisk ganske søtt når man kjenner etter, selv om man helst tenker at dette er noe som skal smake salt og krydder.

Lager man maten fra bunnen av, så vil man ikke ha i sukker i samme grad, og kroppen lærer seg da selv å regulere hvor sulten man er på en slik måte at magen ikke vokser (i like stor grad ihvertfall).

Lenke til kommentar

Angående vafler og sukker:

Hovedgrunnen til at det anbefales litt (altså _litt_, ikke mye!) sukker i den tradisjonelle vaffelrøren, er at det ellers stort sett vil være umulig å få litt bruntone i farven på de - uten sukker blir de altså omtrent hvite, noe som mange synes ikke virker appetittvekkende...

Og da snakker jeg vel og merke om tradisjonell røre som man lager selv, ikke et eller annet posepulver fra Noro eller Tora...

Lenke til kommentar
Gjest member-277163

Angående vafler og sukker:

Hovedgrunnen til at det anbefales litt (altså _litt_, ikke mye!) sukker i den tradisjonelle vaffelrøren, er at det ellers stort sett vil være umulig å få litt bruntone i farven på de - uten sukker blir de altså omtrent hvite, noe som mange synes ikke virker appetittvekkende...

Og da snakker jeg vel og merke om tradisjonell røre som man lager selv, ikke et eller annet posepulver fra Noro eller Tora...

Jeg har ikke noe sukker i de grove, og mine blir fine og brune i hvert fall :) Det du postet oppom vet jeg fra før.

Men nok om det! Nå har jeg fått svar på det jeg ville i hvert fall :grin:

Endret av member-277163
Lenke til kommentar

Jeg har brukt hvetemel (1 dl) istedenfor sammalt hvete

Det forklarer hvorfor vaflene ble så gode :)

Den oppskriften du presenterer ligner på et slags grovt egge-brød (grovbrød med egg og bakepulver).

Men det hjelper jo bra, hvis vaffeljernet er det som skal til for å få deg til å spise grovbakst.

Fiber er bra fordi det er bra for tennene, fordøyelsen, og gjør at maten virker mer mettende.

Men jeg lurer på hvordan reaksjonen blir når gnagsåret prøver oppskriften som den skal være - og får en brun og stiv plate ut av vaffeljernet, som behøver en del tygging for å få fra hverandre :)

Lenke til kommentar
Gjest member-277163

Det forklarer hvorfor vaflene ble så gode :)

Den oppskriften du presenterer ligner på et slags grovt egge-brød (grovbrød med egg og bakepulver).

Men det hjelper jo bra, hvis vaffeljernet er det som skal til for å få deg til å spise grovbakst.

Fiber er bra fordi det er bra for tennene, fordøyelsen, og gjør at maten virker mer mettende.

Men jeg lurer på hvordan reaksjonen blir når gnagsåret prøver oppskriften som den skal være - og får en brun og stiv plate ut av vaffeljernet, som behøver en del tygging for å få fra hverandre :)

Skal si ifra ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...