Gå til innhold

Knebøy - Vonde knær.

Anbefalte innlegg

Hei!Jeg er 15 år og jeg har brukt et treningsprogram kallt stronglifts 5x5 de siste 2 ukene, Jeg tar knebøy 5x5 på 3 av 3 treninger i uken, Jeg har da gjort Knebøy på 7 treningsøkter (5x5 varmopp med tom stang + 5x5 Repetisjoner).

Etter 2 uker kom det en fyr bort til meg og sa: Du gjør det feil, at jeg bøyde ryggen og jeg bøyde knærne for mye. Jeg begynte med og maxe 30 kg knebøy og maxer nå 50 kg også fant jeg ut at jeg gjorde det feil, nå sliter jeg med vonde knær når jeg prøver å ta knebøy rett uten og miste balansen uten vekter.

Det knekker i knærne når jeg går opp så svir det litt etterpå, Jeg tror ikke jeg har utviklet skaden helt enda, forhåpentligvis.

Noen tips for hvordan jeg kan helbrede dette, bør jeg bare la være og trene knebøy eller øvelser knærne innvolvert inntill dette fikser seg?

Vil ikke ødelegge knærne mine så tidlig :S

Han fyren som hjalp meg ba meg trene kettlebells og han viste meg noen teknikker, bør jeg gå over til det heller enn og trene knebøy?

p.s han fyren som hjalp meg snakkte om at han ødela knærne sine og at måtte trene de opp, men han ble sparka i knærne i taiwan kickboxing elns.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kroppen din tåler ganske mye. Knærne dine er designet til å tåle 110-120 år med belastning. Selvfølgelig får mange problemer lenge før dette, men du er fortsatt bare 15 år. Det er veldig vanskelig å si hva du kan gjøre for å ordne opp i dette. Det er som oftest enten teknikk, manglende mobilitet, eller medfødte anomaliteter. Har du filmet deg selv ta knebøy? Det er lettere å se for andre hva du gjør feil hvis man har muligheten til å se det selv. Det vil også hjelpe om det er knebøy uten noe særlig vekt. Det vil gi et visst innblikk i hvordan teknikken din er. Er du plattfot? Har du høy fotbue, eller ca vanlig? Har du noen andre "unormale" ting som kan ha noe å si for dette? Sist, men kanskje størst, har vi mobilitet. Her er det mange ting som kan være begrensende. Når det angår knær er det ofte begrensninger i legg/ankel eller lår/hofte. Her vil det også hjelpe om man ser noen klipp av teknikken din for å få et visst innblikk. Noen veldig kjappe test vil være; Klarer du å sitte på huk med hælene ned i bakken? Klarer du å ta på tærne med strake ben? Hvordan varmer du opp?

Lenke til kommentar

Klarer du å sitte på huk med hælene ned i bakken? Nei, jeg mister balansen og faller bakover :p

Klarer du å ta på tærne med strake ben? Ja

Hvordan varmer du opp? Jeg begynner med 20kg, altså stang uten vekter på, så adder jeg 5 kg for hver repetisjon til jeg når 45kg, da øker jeg med 2.5 hver.

Jeg har trent knebøy feil hele tiden, men jeg vet hvordan jeg skal gjøre det rett! og jeg vet at jeg kan gjøre det rett, men problemet mitt er att jeg får vondt i knærne når jeg gjør det uten vekter. Jeg har fått innstruksjon i hvordan jeg skal gjøre det nå.

Mobilitet: Det snakkte han fyren som hjalp meg om, derfor anbefalta han at me begynte med kettlebells

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...