Gå til innhold

[Løst] Har fått en switch.


maro9

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ikke god på nettverk men har fått en cisco sf302-08mp switch.

Jeg har telenor adsl og det multimodemet zyxel p2602HWT.

Foreløpig syntes jeg nettet er ustabilt, den trenger sin "ukentlige" resett.

Jeg lurer på om jeg kan bruke den nye switchen til noe kult. kan den fungere som ett modem/router slik at jeg bruker zyxelen bare til wifi?

Som dere sikkert ser har jeg ikke særlig peiling men har skjønt at den switchen er ganske bra og at zyxelen ikke er :p

Det er ikke helt uaktuelt å bytte ut zyxelen med noe bedre men det må funke, Pluss alt i huset går på wifi, ingenting på kabel.

 

 

Håper noen syntes det er gøy å hjelpe noobs også :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En switch er en switch, ikke noe router eller modem. Den vil kun fungere på ethernet. Du får ikke ethernet ut av veggen, men xDSL. Zyxelen oversetter dette til ethernet og router det. Sånn ca.

 

Med det du har nå så kan du koble det slik: Vegg -> Zyxel -> switch -> enheter

Hva for noe gøy du kan gjøre med den er ikke så lett å si, men du kan vel gjøre alt som man kan bruke en smart switch til. QoS og VLAN kanskje?

 

 

Zyxelen sitt modem er greit, så behold den, kjøp heller en ny router og sett zyxel i bridge.

Dessuten har jeg vansker med å finne andre VDSL2 modem, så jeg har ingen aning om hva den kan byttes ut med, dersom det er en P2812, eller hva den nå heter.

Lenke til kommentar

Det som er viktig nå er å skaffe deg en stabil router. Asus har gode modeller fra ca 600-1300kr med god ytelse og stabilitet. Rimelig: RT-N56U, rask og dyrere RT-AC66U. Telenor har veiledning for bridge_mode på routermodem på sine nettsider.

Din nåværende switch har 100Mbit, så den vil være flaskehals på et gigabit LAN, men fungerer greit for internett mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...