Gå til innhold

8.1 + SkyDrive + Lokal konto = Umulig?

Morgens

Anbefalte innlegg

Er det mulig?

Liker ikke at "noen" har tilgang til logininfo til min PC - slik det åpenbart er nå.

Google gir veldig mye info, men utelukkende positive omtaler og ros for integrasjonen.

Lastet ned klienten fra en Windows 7 PC, installasjonen starter men så skjer det ikke noe mer. Er det virkelig slik at lokal konto (evt. domenekonto) ikke kan brukes sammen med SkyDrive på 8.1?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan helt fint bruke en lokal konto på Windows 8.1, for å så laste ned SkyDrive klienten og bruke den som du alltid har brukt den.

Men du kan ikke kombinere en lokalkonto med alle de nye skydrive funksjonene som er så godt lagt inn i Windows 8.1. Men du vil få synkronisert akkurat som før med den kombinasjonen nevnt over.

Lenke til kommentar

OK, hvordan gjør jeg det da?

Som nevnt måtte jeg ta IE fra en annen PC for at jeg i det hele fikk lastet ned en .exe fil. Som ikke lot seg innstallere.

Fra 8.1 og http://windows.microsoft.com/en-US/skydrive/download ber meg om å logge inn og jeg får dermed opp www-interfacet.

Kjører jeg Skydrive som er installert, fullscreen, blir jeg bedt om å bytte til en Microsoft konto.

+

Hva gjør bedrifter med "domene" og pålogging der? Dropper muligheten for Skydrive totalt?

For min egen del går det litt på sikkerhet også, fra jobb er vi pålagt komplekse passord når jobb-dokumenter lagres på PC. Hvis det er slik at tyven som stjeler min PC samt mobil - som ikke alltid er låst, vil vedkommende relativt enkelt kunne resette passordet og logge seg inn på min PC.

Som nevnt har jeg funnet få kritiske artikler til dette på nettet, men kanskje det bare er jeg som er litt paranoid over hva Obama og hans folk har tilgang til.

IT avd. på jobb har ikke vurderte dette en gang, først rett før ferien fikk vi Windows 8 og kryptering av disk og mail.

Lenke til kommentar

Hehehe, det har jeg selvsagt gjort. De har ingen planer om utredning av Windows 8.1. Skydrive er ikke en applikasjon vi bruker i jobbsammenheng uansett.

Tenkte at det var personer her med nettverksdrift som oppgave og dermed god kunnskap om domenekontoer osv.

For meg gjelder det privat PC men samtidig et lite ønske om å overholde policyen om sikring av data på hjemme pc.

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått tid til å teste dette skikkelig, og du har helt rett. Er faktisk ikke mulig å få installert Skydrive klienten på Windows 8.1.

Og skal du bruke Skydrive appen, så må du bruke en Microsoft konto for å logge inn i Windows 8.

Ganske utrolig egentlig, men så vanskelig har Microsoft gjort det nå. Får jo håpe det kanskje forandrer seg etter at Windows 8.1 blir lansert, og klagene begynner å renne inn.

Skal jo ikke være noen god grunn til å hindre bruk av SkyDrive på en lokal konto.

Det som er rart er at Skydrive klienten fungerer helt utmerket i Windows Server 2012 R2. Der bruker jeg bare lokal konto på to servere, og begge har skydrive klienten installert uten problemer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Takk for innsatsen Kenneth.

Jeg bytter til lokal konto i natt, det var så gøy med en reinstallasjon at klokka ble 03:30 før jeg fant senga.

Hva med pc i et domene? Jeg sluttet med dette når NT 4 kom... :huh: Er derfor overhodet ikke oppdatert.

Seriøst? Sluttet med pc i domene når NT 4 kom?

Når NT 4 kom var jo da Microsoft virkelig begynte med Domene.

Prøvd dette?

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ganske utrolig egentlig, men så vanskelig har Microsoft gjort det nå. Får jo håpe det kanskje forandrer seg etter at Windows 8.1 blir lansert, og klagene begynner å renne inn.

Skal jo ikke være noen god grunn til å hindre bruk av SkyDrive på en lokal konto.

Kenneth, følger du med på internasjonale forum - og dermed har fått med deg andres reaksjoner på dette?

Evt. andre som kanskje har funnet løsningen?

Lenke til kommentar

Nei, har fortsatt ikke sett noen løsning. Prøvde nå akkurat, og det fungerer fortsatt ikke uten Microsoft konto.

På de forumene jeg er så er ikke dette noe tema som er på de første sidene med tråder i alle fall, så enten bruker folk Microsoft konto eller så dropper de å bruke Skydrive.

• Liker 1
Lenke til kommentar

OK Kenneth, jeg vet det må finnes en måte. Tenk på alle som logger på et domene.

Jeg fikk nettopp 200 GB ekstra på Skydrive i 2 år, kjøpte en Surface Pro 2 "dritbillig". :xmas:

Integrasjonen er jo genial hvis man stoler på Microsoft.

Gi gjerne beskjed om du fanger opp noe.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare bruke Microsoft kontoen? Du kan jo velge om du vil at ting skal synkroniseres til kontoen (som innstillinger, bakgrunnsbilde osv osv).

Jeg har slått av det meste av synkronisering her hjemme i alle fall, og ser virkelig ingen problemer med å bruke Microsoft kontoen som pålogging på pcen. Og så får jeg jo tilgang til Skydrive da :D

Lenke til kommentar

Jeg har flere Microsoft kontoer. Den ene tror faktisk nå ca 15 personer i Norge at de eier. :hmm: Jeg får en masse private eposter, en masse kontoinformasjon osv på den kontoen, etter at folk faktisk registrerer seg på sider (også type viktige sider) og bruker den aktuelle epost adressen. Har i løpet av noen år nå registrert 15 ulike personer som har brukt eposten.

Resultatet er at folk stadig prøver å resette passordet på den kontoen. Men det er ikke noe problem. Jeg får en epost med en link som du må trykke på for å starte prosessen med å resette passordet.

I samme epost står det også en link som du kan trykke på om du ikke har bedt om å resette passordet.

Uansett så er politikken til Microsoft slik at om du ikke gjør noe med den eposten, så blir ikke passordet resatt uansett.

Så når 15 ulike personer har prøvd over flere år å resette passordet på min konto, så vil jeg vel påstå at systemet er nokså sikkert. Er du ikke enig?

Jeg har også en rekke andre Microsoft kontoer som bl.a er koblet opp mot Technet og MSDN kontoer. Der har jeg jo tilgang på lisenser med en teoretisk verdi på flere millioner kroner. Har aldri opplevd at en eneste Microsoft konto noen gang har blitt hacket på noen som helst måte.

Men så bruker jeg jo ikke 1234 som passord heller da ;)

De har også innført enda en sikkerhetsting som gjør slik at du må bekrefte pcen du bruker før du får koblet deg på Microsoft kontoen.

Så hver gang jeg f.eks formaterer pcen og kobler den opp mot MS kontoen, så får jeg en kode på telefonen min (du kan også velge å få den på epost) som må skrives inn, før jeg får koblet på kontoen.

Dette gjør jo slik at til og med om jeg hadde hatt tilgang på ditt passord, for å så prøve å koble meg på på min pc, så måtte du ha gitt meg koden du fikk på telefonen din (eller en epost konto du har tilgang på)

Så vet ikke hvor mye sikrere det kan bli jeg?

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...