Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

12 åring med 117 IQ i følge Mensa hjemmetest.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns Mensa er et fint tiltak. Man har jo klubber for mangt og meget, og en klubb for de med høy IQ er ikke noe verre enn en syklubb eller en klubb for folk som liker Volvo 240.

 

Fint tiltak er drøyt. De skal ha sin fulle rett til å drive med hva enn de gjør, men personlig synes jeg ikke at det er noe annet enn en meningsløs elite-klubb som utdeler såflinkduer-diplomer.

Lenke til kommentar

Jeg syns Mensa er et fint tiltak. Man har jo klubber for mangt og meget, og en klubb for de med høy IQ er ikke noe verre enn en syklubb eller en klubb for folk som liker Volvo 240.

Men det er vel svært uvanlig at syklubber og klubber for folk som liker Volvo 240 krever et visst "nivå" for å kunne bli medlem?

 

I syklubber syr man (blant mye annet) og i Volvo-klubber snakker man om Volvo (blant mye annet); hva driver de med i Mensa? Bortsett fra at de sikker snakker om alt mulig rart, det eneste de vel har til felles er at de har målt høy nok IQ til å kunne bli medlem? Eller finnes det Mensa-syklubber og MensaVolvo-klubber?

 

(Minner meg forresten om båtmotoren av same navn; Volvo Mensa ... Tidvis helt umulig å ha med å gjøre.)

 

 

Mensa blir litt som en klubb for de over 2 meter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg syns Mensa er et fint tiltak. Man har jo klubber for mangt og meget, og en klubb for de med høy IQ er ikke noe verre enn en syklubb eller en klubb for folk som liker Volvo 240.

Men det er vel svært uvanlig at syklubber og klubber for folk som liker Volvo 240 krever et visst "nivå" for å kunne bli medlem?

 

I syklubber syr man (blant mye annet) og i Volvo-klubber snakker man om Volvo (blant mye annet); hva driver de med i Mensa? Bortsett fra at de sikker snakker om alt mulig rart, det eneste de vel har til felles er at de har målt høy nok IQ til å kunne bli medlem? Eller finnes det Mensa-syklubber og MensaVolvo-klubber?

 

(Minner meg forresten om båtmotoren av same navn; Volvo Mensa ... Tidvis helt umulig å ha med å gjøre.)

 

 

Mensa blir litt som en klubb for de over 2 meter.

 

 

Din analogi er bedre. Er det noe galt med klubber for de over to meter? Eventuelt andre klubber som har et eller annet formelt krav til deltagelse, for eksempel barselgrupper? Det er ikke noe mindre sært med en 'klubb' for mødre med småbarn enn en 'klubb' for de med høy IQ.

Lenke til kommentar

 

Jeg syns Mensa er et fint tiltak. Man har jo klubber for mangt og meget, og en klubb for de med høy IQ er ikke noe verre enn en syklubb eller en klubb for folk som liker Volvo 240.

 

Fint tiltak er drøyt. De skal ha sin fulle rett til å drive med hva enn de gjør, men personlig synes jeg ikke at det er noe annet enn en meningsløs elite-klubb som utdeler såflinkduer-diplomer.

 

 

Intet nytt at folk er uenige om hvilke klubber som er matnyttige :) Hvis du sier at det er en elite-klubb, javel... det er sikkert til en viss grad riktig - men for å være ærlig ser jeg ikke på det som noe negativt. Man kan ha åpne klubber, og klubber med visse krav. Man kan da ha klubber for de med IQ under 65 også, hvis man vil det. Det er kanskje mer stuerent fordi ingen settes over "folk flest"?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg syns Mensa er et fint tiltak. Man har jo klubber for mangt og meget, og en klubb for de med høy IQ er ikke noe verre enn en syklubb eller en klubb for folk som liker Volvo 240.

 

Fint tiltak er drøyt. De skal ha sin fulle rett til å drive med hva enn de gjør, men personlig synes jeg ikke at det er noe annet enn en meningsløs elite-klubb som utdeler såflinkduer-diplomer.

 

 

Intet nytt at folk er uenige om hvilke klubber som er matnyttige :) Hvis du sier at det er en elite-klubb, javel... det er sikkert til en viss grad riktig - men for å være ærlig ser jeg ikke på det som noe negativt. Man kan ha åpne klubber, og klubber med visse krav. Man kan da ha klubber for de med IQ under 65 også, hvis man vil det. Det er kanskje mer stuerent fordi ingen settes over "folk flest"?

 

 

Jeg påstår jo ikke at de skal forsvinne, men jeg står bak det jeg sa. Tenketanker kan bringe positive bidrag i større eller mindre mengder, men slik jeg forstår det så er det ingen Mensa-medlemmer som gjør noe annet enn å legge ut et diplom på Facebook og bade i sitt egoboost.

 

Det er greit at det er en lukket gruppe, og de har all sin rett til å diskriminere basert på en målestokk, men det medfører igjen at det blir en snobbete elite-klubb. De har all sin rett til å eksistere, og jeg har all min rett på å kritisere.

 

Kall meg prinsipiell eller misunnelig, men jeg hadde ikke godtatt et medlemskap om de så hadde skjøvet medlemskapet i halsen min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mensa er en gruppe for de med høy IQ. Da kan de, som de sier, diskutere og prate med andre individer som også har høy IQ. Håpet er at da får man en rekke intelligente personer som diskuterer interessante og viktige temaer.

 

Ikke ulikt, ville en gruppe for de over 2 meter, kunne møttes for å diskutere problemer/løsninger til et liv over 2 meter. F.eks; beste klesbutikker på nettet.

 

Liker dere ikke Mensa og deres idé? Så se en annen retning. Ikke bry dere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mensa er en gruppe for de med høy IQ. Da kan de, som de sier, diskutere og prate med andre individer som også har høy IQ. Håpet er at da får man en rekke intelligente personer som diskuterer interessante og viktige temaer.

 

Realiteten er en annen sak. Tror ikke de med høy IQ har lyst på en støttegruppe (slik som i sammenligningen din). Jeg liker ikke idéen bak Mensa, nei. Jeg bryr meg nok om Mensa til at jeg vil ytre mine to cent, akkurat som de andre 95% av innleggene mine.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg syns Mensa er et fint tiltak. Man har jo klubber for mangt og meget, og en klubb for de med høy IQ er ikke noe verre enn en syklubb eller en klubb for folk som liker Volvo 240.

 

Fint tiltak er drøyt. De skal ha sin fulle rett til å drive med hva enn de gjør, men personlig synes jeg ikke at det er noe annet enn en meningsløs elite-klubb som utdeler såflinkduer-diplomer.

 

 

Intet nytt at folk er uenige om hvilke klubber som er matnyttige :) Hvis du sier at det er en elite-klubb, javel... det er sikkert til en viss grad riktig - men for å være ærlig ser jeg ikke på det som noe negativt. Man kan ha åpne klubber, og klubber med visse krav. Man kan da ha klubber for de med IQ under 65 også, hvis man vil det. Det er kanskje mer stuerent fordi ingen settes over "folk flest"?

 

 

Jeg påstår jo ikke at de skal forsvinne, men jeg står bak det jeg sa. Tenketanker kan bringe positive bidrag i større eller mindre mengder, men slik jeg forstår det så er det ingen Mensa-medlemmer som gjør noe annet enn å legge ut et diplom på Facebook og bade i sitt egoboost.

 

Det er greit at det er en lukket gruppe, og de har all sin rett til å diskriminere basert på en målestokk, men det medfører igjen at det blir en snobbete elite-klubb. De har all sin rett til å eksistere, og jeg har all min rett på å kritisere.

 

Kall meg prinsipiell eller misunnelig, men jeg hadde ikke godtatt et medlemskap om de så hadde skjøvet medlemskapet i halsen min.

 

 

Jeg har vært såpass lenge på Blindern at jeg nok har omgått endel mensa-kandidater/medlemmer. Snobbete er bak mål som merkelapp, på det planet er de som folk flest. Det blir litt som om alle med IQ under 80 er harrytasser som sier "åffer", "harru" og "sjæl" :)

 

Misunnelsesmerkelappen gidder jeg ikke hive på deg (det føler du best selv om er tilfelle), men jeg aner et snev av "jante" over det du skriver. Jeg tviler på at du ville kritisert lavterskeltilbud hvor det er lignende, øvre grenser for "skills", eller hva man måtte kalle det. Du besvarte hvertfall ikke det spørsmålet.

 

Hadde jeg blitt medlem hadde jeg nok postet det på facebook. Personlig syns jeg det er noe å være stolt av, siden det er et ganske trangt nåløye for å komme inn.

Lenke til kommentar

Tror det er på den streken mellom janteloven og skrytepave om du spør meg. Jeg er ikke personen til å dømme individer som er medlem i Mensa. Det er heller konseptet jeg er motstander av.

 

Jeg misunner ikke at de har høy IQ. Jeg ser på det som kvalmt å bli med i en nytteløs elite-klubb, som i min erfaring ikke er noe annet enn et stempel.

 

Jeg har også bekjente som er Mensa-medlemmer. De er ikke oppe i skyene de heller, men kan ikke akkurat si at medlemskapet har en stor innflytelse på noe annet enn Facebook-likes og retweets. Hadde Mensa faktisk gjort noe så hadde jeg ikke vært motstander av det, men akkurat nå er det like nyttig som et brevkurs i frimerkeslikking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...