Gå til innhold

Bør "dumme" personer få barn?


Anbefalte innlegg

Og da er problemet like ille som det har vært før... Landet har flere innbyggere enn det kan fø på.

 

Spiller utlandet sin utplyndring av ressurser inn i bildet her?

 

Litt sånn f'ucka statstyring a la Zimbabwe?

 

Krig i eget og naboers land?

 

Perioder med hungersnød hvor støtteordninger ikke strekker til eller blir finansiert?

 

Er alt "idiotene som lider" sin egen feil, slik at vi ikke bare kan definere oss som rike og vellykkede, men også som intelligente, pene, sofistikerte, kulturelle, renblodige ariske overmennesker?

 

Hvis det var så enkelt at et land skulle være "sjølberga" med mat, hvorfor innfører norge mat fra utlandet?

 

Er vi ikke vellykkede?

Norge er et land med lite dyrkbar mark: Det er kaldt, dårlig jord og sånn generelt helt for jævelig ille til at vi kan være selvforsynte. Men vi har andre naturressurser: Olje, fisk, aluminium og trær som egner seg som møbler. Med dette kan vi "bytte til" oss den maten vi trenger.

 

Fordi vi har et så svakt jordbruk, er det etter mitt syn liten grunn til å holde liv i det med en kunstig stimulering i form av et beskyttet marked og innsprøyting av kapital. Ved at Norge blir medlem av EU vil vi legge forholdene til rette for billig import av nødvendige matvarer. På sikt kan ikke Norge ekskludere seg fra et så viktig samarbeid, og det er kun et tidsspørsmål før Norge må krype til korset. Men er vi ønsket i EU da? Og hvor mye kommer det til å koste oss? Synes du ikke at det er litt naivt av Norge å "beskytte" våre egne næringer, og samtidig forventer oss lave eksportkostnader på det som lever under vannet? Ro, ro, ro i land... En dag er liten grunn til å importere fisk fra Norge!

 

Pestutbruddet i Norge førte til at vi fikk bedre levevilkår i landet...

 

Forklar eller dokumenter, med mindre du kun ønsker å komme med (menings)løse påstander.

På den tiden (1200 - 1350-tallet) var Norge et overbefolket u-land. Jordbruket var hardt presset, og var rett og slett ikke i stand til å produsere nok mat til landets befolkning. Pesten førte til at hele byer og gårdsbruk ble lagt øde, men etter at sykdommen hadde lagt seg hadde det enorme fallet i befolkningstallet lettet en tung byrde fra den norske jordbruksindustrien.

 

"Jeg skaper problemene; Du må ordne opp i dem!"

 

Så du mener at Afrika må ordne opp i de grensekonflikter som vesten har påført dem da koloniherrene kuttet opp landet på kryss og tvers av stammegrenser etc.?

 

Er ikke det en litt egoistisk eller i det minste selvsentrert tankegang?

Etter mitt syn var ikke alt med koloniseringen negativt. Tross alt ble det åpnet for handel med resten av verden, samt en teknologisk og samfunnsmessig utvikling. Da er det synd at mange land drukner importerte produkter i skatter og avgifter, og følgelig gjør det vanskelig for u-landene å selge varene sine.

 

I tillegg ville et fall i befolkningstallet på et afrikanske kontinentet, med f.eks 1 milliard føre til bedre levevilkår for resten av befolkningen med tanke på sult. Spørsmålet er hvordan dette skal skje...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I tillegg ville et fall i befolkningstallet på et afrikanske kontinentet, med f.eks 1 milliard føre til bedre levevilkår for resten av befolkningen med tanke på sult. Spørsmålet er hvordan dette skal skje...

[FRP MODE]

Vi kan jo gasse dem!

Teste ut USA's nye super-bio-våpen!

 

For disse personene er jo bare en gjeng med svarte, fattige mennesker som ikke gidder å jobbe.

[/FRP MODE]

 

:roll:

Lenke til kommentar

Norge er et land med lite dyrkbar mark: Det er kaldt, dårlig jord og sånn generelt helt for jævelig ille til at vi kan være selvforsynte. Men vi har andre naturressurser: Olje, fisk, aluminium og trær som egner seg som møbler. Med dette kan vi "bytte til" oss den maten vi trenger.

 

Og det kan ikke Afrika, med sine forekomster av gull, diamanter, lanthanium etc. fordi...

 

Fordi vi har et så svakt jordbruk, er det etter mitt syn liten grunn til å holde liv i det med en kunstig stimulering i form av et beskyttet marked og innsprøyting av kapital.

 

Det er jo fint. Da satser vi på at det aldri blir krig slik at forsyningslinjene til Norge går i dass og befolkningen blir halvert.

 

Synes du ikke at det er litt naivt av Norge å "beskytte" våre egne næringer, og samtidig forventer oss lave eksportkostnader på det som lever under vannet? Ro, ro, ro i land... En dag er liten grunn til å importere fisk fra Norge!

 

Jo. Norge sin dumping av fisk er et kjent fenomen.

 

 

1. Pestutbruddet i Norge førte til at vi fikk bedre levevilkår i landet...

 

Omformulerte du til:

 

På den tiden (1200 - 1350-tallet) var Norge et overbefolket u-land. Jordbruket var hardt presset, og var rett og slett ikke i stand til å produsere nok mat til landets befolkning. Pesten førte til at hele byer og gårdsbruk ble lagt øde, men etter at sykdommen hadde lagt seg hadde det enorme fallet i befolkningstallet lettet en tung byrde fra den norske jordbruksindustrien.

 

Dette er nytt for meg, men jeg skal kikke på det.

 

Uansett benytter du denne påstanden til å underbygge din mening om at Afrika ikke kan brødfø seg selv.

 

Afrika er ikke norge, som du selv har vært inne på med dette rundt ressurser o.l..Det at befolkningen Afrika er overbefolket, virker på meg som en myte.

 

Som en slik liten "det er deres egen feil, derfor trenger vi ikke hjelpe dem, men kan fortsette å stjele naturressurser fra dem".

 

Etter mitt syn var ikke alt med koloniseringen negativt. Tross alt ble det åpnet for handel med resten av verden, samt en teknologisk og samfunnsmessig utvikling. Da er det synd at mange land drukner importerte produkter i skatter og avgifter, og følgelig gjør det vanskelig for u-landene å selge varene sine.

 

Ikke alt med atombomber er negativt heller, for jeg har ett slikt fint:

"veloverveid, nyansert, og relativistisk syn" som jeg bruker for å virke opplyst og slippe å ta et "for eller mot" standpunkt.

 

Atombomber er bra for folk som står i den rette avstanden fra dem, da de får en fin brunfarge uten å sole seg så mye.

 

Når det gjelder teknologisk og samfunnsmessig utvikling, vil du si at belgiernes innføring av gummi-industri til sine kolonier var et gode?

 

I tillegg ville et fall i befolkningstallet på et afrikanske kontinentet, med f.eks 1 milliard føre til bedre levevilkår for resten av befolkningen med tanke på sult. Spørsmålet er hvordan dette skal skje...

 

Her forutsetter du at:

1. Folket får ikke mat fordi det er ikke nok mat.

2. Hvis det var mindre folk, ville dem hatt nok mat.

 

Er du fullstendig uvitende om verdensforholdene, og driver kun og spinner på din egen lille feilaktige teori om "hvordan jeg tror ting har seg"?

 

Kan ikke du finne statistikk for et afrikansk land med tanke på matproduksjon etc.?

Lenke til kommentar

Denne tråden har penset inn på et spennende spor. Jeg er stort sett helt enig med Manuels forrige post, i tillegg så har Joachim et godt (dog noe unyansert) poeng. Men siden dette har minimalt med topic å gjøre forslår jeg at dere drar igang en ny tråd, da det blir vansklielig å kombinere så mange emner i tråd.

Lenke til kommentar

haha Psilocybe, jeg digger å lese postene dine! de er ironisk alle som en =D

til topic, ja, "dumme" mennesker bør få barn. for å vise hvor dum topicen er fortsetter jeg like gjerne her.

bør "dumme" mennesker få lov til å bli behandlet på sykehus? bør pensjonister få lov til å leve? bør handikappede få lov å leve? skal vi kutte helt ut med sykehus og leger? tross alt, hvis noen blir syk så var det vel ikke meningen at de skulle få leve mere?

du er innpå nazi-tankegang hvis du seriøst mener det som står i topic.

Lenke til kommentar

Manuel,angående dette med at mennesker i afrika sulter synes jeg du går litt fort fram. Vet selv en god del om utviklingsstudier og det finnes mange teorier om hvorfor folk sulter, overbefolkning er bare en av dem. Dessuten er det svært få som som tror at overbefolkning er den virkelige grunnen deriblandt på grunn av at verden totalt sett har en stor overproduksjon på mat.

Lenke til kommentar
Manuel,angående dette med at mennesker i afrika sulter synes jeg du går litt fort fram. Vet selv en god del om utviklingsstudier og det finnes mange teorier om hvorfor folk sulter, overbefolkning er bare en av dem. Dessuten er det svært få som som tror at overbefolkning er den virkelige grunnen deriblandt på grunn av at verden totalt sett har en stor overproduksjon på mat.

Du har nok rett i at jeg har uttalt meg noe krasst i debatten om "u-lands problematikken". Skriv eventuelle innspill i denne tråden.

 

Men er det ikke nærliggende å tro at jordens kapasitet er i ferd med å sprenges i enkelte områder? Mennesket er attpåtil en kjøtteter (det kan selv ikke vegetarianere nekte for!) , og dyrebestanden kan neppe holde seg hvis alle skal ha sin daglige biff på bordet.

 

Men jeg skal ærlig innrømme at mine kunnskaper begynner å svikte noe på dette området, og at jeg derfor er i ferd med å snuble i mine egne skolisser. Men vær snill å begrunn meningene dine i den tråden hvis url er nevnt ovenfor :-)

Lenke til kommentar
Vi kan jo kjøre på med fascist forslag:

 

Ingen barn til de med under 90 IQ

Skyt de gamle

Sett psykisk og fysisk utviklingshemmede barn ut i skogen

Skyt arbeidsuføre

Skyt narkomane

skyt pleietrengende

16 timers dag er en fin ting

ingen begravelse, døde mennesker er bra gjødsel.

:lol:

 

 

 

 

 

 

(hvis det var en spøk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...