Gå til innhold

Bør "dumme" personer få barn?


Anbefalte innlegg

*Det bør være i statens interesse å fraråde folk med alvorlige arvelige sykdommer å få barn.

 

Kreft er en alvorlig arvelig sykdom, cirka hver tredje normann får kreft.

Vil du forby alle som er i familier som har krefttilfeller å få barn? I såfall ville nok Norge vært tomt for mennesker om temmelig få år...

Jeg vet ikke om det bare er meg, men jeg vil tro at dette er langt fra statens interesse..

 

:(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Ehrm... Er det ikke slik at personer med Downs ikke er fruktbare? Dvs at de ikke kan få barn pga den genetiske feilen de har?

Jeg tror de er i stand til å få barn.

 

Når det er sagt, har jeg et lite spørsmål til alle som leser denne tråden: Er personer med downs mennesker?

 

Nå skal jeg argumentere som mange her inne gjør:

 

"Mennesker" har 26 kromosompar.

Personer med downs har 26,5 kromosompar.

 

Altså skiller "menneskelig" arvestoff seg fra downs-arvestoff med 2,13%.

 

Som kjent skiller menneskene seg fra orangutanger med omtrent 3% (Illustrert vitenskap, nr. 2,2000)

 

Konlusjon: Downs-mennesker er nærmere aper enn mennesker, altså fortjener de ikke menneskerettigheter. Er dere enig? For det er jo sånn mange av dere argumenterer.

Lenke til kommentar
Jeg vet hvem jeg ikke syntes skal få barn...

Jeg synes ikke at det skal være en menneskerett for folk som JoachimR å få leve! :grumpy:

 

MEn så synes ikke JoachimR at folk med downs heller bør kunne ha en rett til å få barn!

 

En mening er en mening, og hvem sin som er verst her kan vel dere gjøre dere opp en mening om!

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at man alltid skal ha rett til å føde barn. Jeg synes ikke det skal være en menneskerett!

 

Okey, men de med Down Syndrom bør ihvertfall fra rådes å få barn.

 

Hvorfor bør de frarådes å få barn? Er de en fare for menneskeheten eller noe slikt?

Nei, det finnes nok andre som er større trusler....

Lenke til kommentar
Hvorfor bør de frarådes å få barn? Er de en fare for menneskeheten eller noe slikt?

Nei, det finnes nok andre som er større trusler....

Som JoachimR. Han er den fødte trussel. Født og oppvokst kapitalist. Kommer ikke til å bidra med noe godt til samfunnet.

 

Hvis man skal komme her og si hvem man ikke vil skal leve, så kan jeg godt innrømme at jeg ikke synes kapitalister bør få barn.

Lenke til kommentar
Hvorfor bør de frarådes å få barn? Er de en fare for menneskeheten eller noe slikt?

Kanskje han er redd for at de skal sitte seg ved siden av ham på bussen.. de er jo skumle, må vite! Kanskje de stjeler skautet hans! :wow:

Psilocybe: Well said :lol:

 

Men som jeg sa tidligere, det at JoachimR vil nekte noen noe som er en menneskerett sier vel litt om han som person! Personlig så tror jeg rett og slett at JoachimR er en liten rasistisk, diskriminerende drittunge! Ihvertfall så oppfører han seg sånn!

Lenke til kommentar

Jeg tror de er i stand til å få barn.

 

Når det er sagt, har jeg et lite spørsmål til alle som leser denne tråden: Er personer med downs mennesker?

 

Nå skal jeg argumentere som mange her inne gjør:

 

"Mennesker" har 26 kromosompar.

Personer med downs har 26,5 kromosompar.

 

Altså skiller "menneskelig" arvestoff seg fra downs-arvestoff med 2,13%.

 

Som kjent skiller menneskene seg fra orangutanger med omtrent 3% (Illustrert vitenskap, nr. 2,2000)

 

Konlusjon: Downs-mennesker er nærmere aper enn mennesker, altså fortjener de ikke menneskerettigheter. Er dere enig? For det er jo sånn mange av dere argumenterer.

 

Konge.

 

Ingen dum kar du. :D

 

<kjører litt "go-kart"-logikk og klipper svingene med dødsforakt>

 

For ikke å snakke om kvinner da, som har mye mer genetisk informasjon i (hva var det nå igjen...) kromosom 43, XY, til forskjell fra menn sitt "pingle" kromosompar, XX (stokker kanskje om på det nå).

 

Quad Erat Demonstrandum er ikke menn mennesker, siden vi mangler så mye genetisk informasjon i forhold til kvinner.

 

</parkerer med håndbrems-sving a la Elmo i Blues Brothers>

Lenke til kommentar

Syns dette var ein svært interressant diskusjon, føler eg sitter og heller litt mot begge leirer i denne saken. Det eg meiner med dette er at eg synes det bør finnes minste krav til mentale evner hos foreldre, for at dei skal kunne få lov til å fostre opp eit barn uten inngripen frå staten. Med "inngripen frå staten" meiner eg at unger som har foreldre som faller under minstekravet for "mentale evner" burde følgast opp svært nøye. Grunnen til at eg meiner dette, er at ein unge trenger meir enn bare omsorg og kjærligheit, dei trenger også eit stimulerende miljø, som gjer at dei utvikler sine kognitive evner. Eg er redd for at unger som har foreldre som ikkje har dei mentale evnene som staten meiner er minimum, kan bli understimulert dei fyrste åra av sitt liv, og på grunn av dette ikkje utvikle språk kunnskaper etc på lik linje med med andre jevnaldrande unger. Og då kjem denne "inngripen frå staten" dvs at ungene skal bli plassert i barnehager om dagen, og at desse barnehagene er konstruert for å kompensere for eventuelle mangler foreldrene skulle ha.

 

På den andre siden så er det jo mange som har over minstekravet for mentale evner, men som ikkje er gode foreldre. Trur ikkje iq har noko som helst med kor gode foreldre ein er, så lenge basis krav som omsorg blir tilfredsstilt (altså at foreldrene er i stand til å ta seg av barnet, og ikkje lar det klare seg sjølv i ein alder av 6 mnd)

 

Men som sagt så er eg redd for at folk som er mindre intelligente kan ha dårlig innflytelse på barna når det gjelder utvikling av kognitive evner. Men som sagt så meiner eg at det kan kompenseres for, ved hjelp av spesial konstruerte barnehager.

 

Har lest mykje om barn og utvikling (går på psykologi), og det er mange faktorer som spiller inn når det gjelder korleis barnet vil bli når det blir eldre. Faktorene kan vel grovt delest inn i: Miljø (altså foreldrene og dei rundt ungen), biologiske (arvemateriale) og psykologiske

 

Håper eg fikk fram meiningen min, men eg kan no oppsumera med å sei at eg meiner at iq ikkje har noko å sei for kor gode forelde er, men det kan av og til vere på sin plass at familien får hjelp i frå staten, for å gi ungen ein best mogleg start på livet

Lenke til kommentar
Hvorfor bør de frarådes å få barn? Er de en fare for menneskeheten eller noe slikt?

Nei, det finnes nok andre som er større trusler....

Som JoachimR. Han er den fødte trussel. Født og oppvokst kapitalist. Kommer ikke til å bidra med noe godt til samfunnet.

 

Hvis man skal komme her og si hvem man ikke vil skal leve, så kan jeg godt innrømme at jeg ikke synes kapitalister bør få barn.

En er litt fristet til å snu på denne meningen, som den onde kapitalisten jeg er. Skal alle som stemmer RV henrettes med nakkeskudd? Også barna, fordi de sannsynligvis kommer til å bli kommunister pga. foreldrenes "ueheldige" innflytelse?

 

Kommunisme og kapitalisme er ikke konkrete definisjoner (kan sammenlikne det med RISC og CISC :-D ), men noe som må vurderes subjektivt. Ekstremtolking av èn av delene, rød eller blå, vil ikke føre noe godt med seg. Det er egentlig ganske naturlig at barna "tar" etter foreldrene hva det angår politisk syn, og til dels, oppførselen og holdninger. Det kan virke som at JoachimR gjør opp sine meninger ut ifra det foreldrene mener (kaller man ikke det pappagutter?), uten at dette er direkte relatert til at han er en "ond kapitalist"... "som smitter alle han kommer i kontakt med slik at de òg blir ondskapsfulle kapitalister som ikke vet hva de selv vil, og så begynner de å drikke Cola, spise Snickers, får seg en jobb, ser på TV og krever frie politiske valg...

 

Og nei Toolshed; Jeg hadde ikke hatt noe imot å ha en arbeider "under" meg som tjente mindre enn 200 000 kr (kalles deltidsjobber eller jobber som krever lav utdanning). Husk at staten ikke stjeler mesteparten av pengene og kaster dem bort på u-hjelp.

 

Å oppdra et barn er ikke gratis, og foreldrene må til dels selv ta skylden for at de får et barn de egentlig ikke har råd til å ta seg av, og dekke dets grunnleggende behov (+ litt ekstra). Derfor så vil jeg si at logikk har måttet vike for primitive instinkter når kvinner i Afrika får 8 unger, når de ikke engang kan skaffe mat til seg selv.

 

Dette sporet kanskje litt av topic, men nå er vel alle muligheter luftet slik at det er like greit å runde av her :-)

Lenke til kommentar

Jeg synes at det å innføre restriksjoner på at de med den og den sykdommen osv. ikke skal få lov til å få barn, det blir litt vel drøyt. De som er istand til å få barn må da vel få lov til det, om oppdragelsen går helt på trynet får heller barnevernet gripe inn.

 

Vi ville kanskje spart noen skattekroner, men ærlig talt, jeg synes ikke dette er rett plass å ta dem fra.

 

Det med arvelige sykdommer er jo et godt moment for, men jeg synes heller ikke det er nok for å tvangssterilisere folk og røvere. Det er jo så utrolig mange arvelige sykdommer, at da ville det ikke være mange igjen som kunne spy ut nye verdensherskere..

Lenke til kommentar
Derfor så vil jeg si at logikk har måttet vike for primitive instinkter når kvinner i Afrika får 8 unger, når de ikke engang kan skaffe mat til seg selv.

Neinei, det er jo fullstendig logisk.

 

Hvis barnedødeligheten i ett land er 8 ganger så høyt som i ett annet, er det nødvendig å ha en barneproduksjon 8 ganger høyere enn i det andre landet for å opprettholde befolkningen.

 

Husk at staten ikke stjeler mesteparten av pengene og kaster dem bort på u-hjelp.

 

Dette er vel kanskje for at kvinnene i Afrika skal få råd til mat til 1/3 av ungene sine, så barnedødeligheten kanskje synker litt?

 

On Topic:

 

Synes vi burde ha det som vi har det i dag. Alle kan få barn, men suger du til å være forelder, mister du barnet.

Lenke til kommentar
Derfor så vil jeg si at logikk har måttet vike for primitive instinkter når kvinner i Afrika får 8 unger, når de ikke engang kan skaffe mat til seg selv.

Neinei, det er jo fullstendig logisk.

 

Hvis barnedødeligheten i ett land er 8 ganger så høyt som i ett annet, er det nødvendig å ha en barneproduksjon 8 ganger høyere enn i det andre landet for å opprettholde befolkningen.

Og da er problemet like ille som det har vært før... Landet har flere innbyggere enn det kan fø på. Pestutbruddet i Norge førte til at vi fikk bedre levevilkår i landet...

 

Husk at staten ikke stjeler mesteparten av pengene og kaster dem bort på u-hjelp.

 

Dette er vel kanskje for at kvinnene i Afrika skal få råd til mat til 1/3 av ungene sine, så barnedødeligheten kanskje synker litt?

"Jeg skaper problemene; Du må ordne opp i dem!"

Lenke til kommentar

Og da er problemet like ille som det har vært før... Landet har flere innbyggere enn det kan fø på.

 

Spiller utlandet sin utplyndring av ressurser inn i bildet her?

 

Litt sånn f'ucka statstyring a la Zimbabwe?

 

Krig i eget og naboers land?

 

Perioder med hungersnød hvor støtteordninger ikke strekker til eller blir finansiert?

 

Er alt "idiotene som lider" sin egen feil, slik at vi ikke bare kan definere oss som rike og vellykkede, men også som intelligente, pene, sofistikerte, kulturelle, renblodige ariske overmennesker?

 

Hvis det var så enkelt at et land skulle være "sjølberga" med mat, hvorfor innfører norge mat fra utlandet?

 

Er vi ikke vellykkede?

 

Pestutbruddet i Norge førte til at vi fikk bedre levevilkår i landet...

 

Forklar eller dokumenter, med mindre du kun ønsker å komme med (menings)løse påstander.

 

"Jeg skaper problemene; Du må ordne opp i dem!"

 

Så du mener at Afrika må ordne opp i de grensekonflikter som vesten har påført dem da koloniherrene kuttet opp landet på kryss og tvers av stammegrenser etc.?

 

Er ikke det en litt egoistisk eller i det minste selvsentrert tankegang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...