Gå til innhold

Bør "dumme" personer få barn?


Anbefalte innlegg

Så du mener at folk med lav IQ ikke kan oppdra et barn? Hvorfor? Et barn trenger mye kjærlighet, noe en biologisk far og mor er best egnet til. Dessuten er ser jeg ingen problemer med at man kan få hjelp fra familie...
Hvis IQ'n er såpass lav at barnet ikke vil lære normer og tilpasse seg samfunnet så kan foreldrenes lave intelligens bli et problem. Nå hadler ikke dette først og fremst om IQ er 75 eller 67 eller 83, det handler om at barnet skal ha en god oppvekst. Jeg mener at det er ingen drøy påstand at de færreste på "plata" er istand til å oppdra et barn. De narkomane kan sikket vise kjærlighet, men det hjelper lite når de fysiologisk behovene som mat og klær ikke kan dekkes.
Selvsagt må man jo kunne gi en god nok oppvekts, men folk med lavere IQ enn normalen har som oftest foreldre som kan bistå og da faller poenget litt bort på en måte.

Når du forresten sier god oppvekst. Hva mener du er god oppvekst?

Den oppveksten hvor verken mor eller far er hjemme før 16:30 og du selv har vært hjemme siden 12:00?

Den oppveksten hvor mamma og pappa kranglet med hverandre?

Den oppveksten hvor mamma og pappa aldri egentlig hadde tid til deg etter at du ble en 5-6 år gammel?

 

Slik oppvekst har mange barn idag og de foreldrene har IKKE så lav IQ....

 

Edit: for ikke å nevne den oppveksten hvor mamma og pappa skilte seg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg syns direkte synd på eventuelle avkom dere skal oppfostre.

Jeg synes synd på dine eventuele barn som vil være flaue over at faren har så mye metall i ansiktet.
Og jeg hadde vært flau hadde jeg hatt en far som ikke kunne stave "eventuelle". Var det ikke du som ikke klarte å stave psilocybe i en annen tråd også? Eller var det Seixon, kanskje?
Det er ikke tøft å være radiss lenger.
Noensinne falt deg inn at det kanskje ikke er pga at det er tøft at man er det?
Og Brann kommer til å rykke ned i 1. divisjon.
Nei, de gjør nok ikke det. Ikke i år. Og det var vel litt Off Topic.

 

 

Min mor jobber som familierådgiver og terapeut. Hun sier hun er borti mange foreldre som er veldig intelligente og har veldig god jobb og mange penger. Hun er også borti både dumme og fattige. Hun, etter minst 20 års erfaring, sier det ikke finnes noen sammenheng mellom det å være en god forelder og det å være intelligent.

 

Hun mener at folk tror det er det fordi de ikke forstår menneskers egne natur. Nå kan jeg ikke påstå at dette er 100% riktig, men jeg stoler mer på henne enn på deg, FiskePinna, JoachimR og Seixon. Og alle andre som mener uintelligente mennesker ikke bør få barn.

Lenke til kommentar

Jeg vil forsvare FiskePinna på et punkt. Jeg har ikke fått med meg at han har sagt at noen mennesker burde forbys å få barn ennå? Bare å fraråde dem det? Men dere angriper som om han har sagt at de burde få et forbud. (dog har noen av uttalelsene hans vært laangt over streken)

 

Jeg mener det at noen mennesker ikke bør få lov til å barn. Herunder kommer da personer som er dømt for pedofili, voldtekt og lignende voldsforbrytelser.

 

Så kommer det en gruppe som på det sterkeste bør frarådes å få barn. Som f.eks. de som har Downs syndrom eller annen alvorlig genenetisk sykdom. De som har en alvorlig sykdom som kan smitte evt. barn bør også komme under dette. Ihvertfall bør momenter som gjør at barnet kan komme til å få nedsatt livskvalitet vurderes i denne retningen.

 

Vi kan ihvertfall ikke måle IQ for å finne ut om et menneske er skikket til å fostre et barn. Det finnes mange som under normale omstendigheter vil bli regnet som svært lite oppegående, men alikevel er i stand til å vise enorme mengder nestekjælighet og omsorg, og fullt ut være istand til å lære avkommet et riktig levesett.

Det finnes også noen som er så inni helvete glupe at de må tenke på alt annet enn barna sine, og lar dem gå for lut og kaldt vann. Dette kan være personer med god jobb og stort, fint hus. De er mye midre skikket til å ha barn de enn de fleste andre, slik jeg ser det...

 

Skal man se på hvem som bør få lov til å ha barn, så må man kun se på hvordan du er som menneske. Ikke hvor (lite) smart man er.

Lenke til kommentar
Og jeg hadde vært flau hadde jeg hatt en far som ikke kunne stave "eventuelle". Var det ikke du som ikke klarte å stave psilocybe i en annen tråd også? Eller var det Seixon, kanskje?
Jeg skylder på norsk skole og hastverk mht stavefeil. Dessuten føler jeg ikke at mitt språk er så dårlig at det er sjenerende.

Tror det var Seixon som var ute med en (tilsiktet-->) skriveleif: psychocybe

Hun, etter minst 20 års erfaring, sier det ikke finnes noen sammenheng mellom det å være en god forelder og det å være intelligent.  

Jeg er med 18 år på baken ganske sikker på følgende:

*Narkomane har mer enn nok å passe på om de ikke skal få ansvar for å oppdra et barn.

*Et barn som er smartere enn sin forelder ved fylte 5 år kan ikke ha det så veldig godt.

*Det bør være i statens interesse å fraråde folk med alvorlige arvelige sykdommer å få barn.

Lenke til kommentar
Jeg skylder på norsk skole og hastverk mht stavefeil

 

Hastverk kan du nok skylde litt på, men å legge resten av skylden over på den norske skolen, den må du lenger ut på landet med! Kanskje var skolen dårlig, men viss den var det, hvorfor jobbet du ikke mere selvstendig selv? Hvorfor gjorde du ikke mere selv for å forbedre norsken din? Nei, legg ikke skylden på den norske skolen, det blir å gå for langt når man kan gjøre en innsats selv! Men selvsagt så er det en dårlig skole viss den ikke gir deg den opplæringa du har krav på (Les: behøver)

Lenke til kommentar
Jeg skylder på norsk skole og hastverk mht stavefeil

 

Hastverk kan du nok skylde litt på, men å legge resten av skylden over på den norske skolen, den må du lenger ut på landet med! Kanskje var skolen dårlig, men viss den var det, hvorfor jobbet du ikke mere selvstendig selv? Hvorfor gjorde du ikke mere selv for å forbedre norsken din? Nei, legg ikke skylden på den norske skolen, det blir å gå for langt når man kan gjøre en innsats selv! Men selvsagt så er det en dårlig skole viss den ikke gir deg den opplæringa du har krav på (Les: behøver)

Jeg trodde det var fyfy å pirke på andres skrivefeil? Dessuten så er FiskePinna blant de bedre på forumet hva det angår rettskriving, og når vi likevel er inne på det å være "dum", så vil dette treffe mer enn halvparten av forumbrukerne ^^.

 

Jeg deler samme syn som FiskePinna: Man burde fraråde "uskikkede" foreldre - enten det er narkiser, rike kakser eller fysikkgenier fra å få barn. De som har Downs syndrom burde også overveie å adoptere et barn fremfor å "skaffe" det selv, pga. stor sjanse for at barnet vil dø ungt elller få en svært redusert livsstil. At tilsynelatende "friske" personer kan bære på den samme genetiske feilen(e) differansierer seg ved at "feilen" ikke er like åpenbar, og dermed er det ikke verdt å teste blodet til foreldrene med hensyn til ressursbruk.

 

-Når en kvinne som jevnlig ruser seg på narkotiske stoffer går med et barn i magen, så er det liten grunn til å tro at dette vil opphøre frem til fødselen. Og hvilket barn ønsker en mor som reker rundt i byen om natten, og som muligens kommer til å dø av overdose? Barnets oppvekst vil bli preget av "godiset" foreldrene går på, og det vil med stor sannsynligvis falle i den samme grøften. Og hvem vet om man en dag finner far og sønn sittende i sofaen hjemme og røyker shit sammen.... Da har familien skaffet nok en pine for myndighetene (sett fra en kapitalist(=meg) sitt synspunkt) ;-)

Lenke til kommentar
Jeg gir meg ende over når jeg leser dette. psilocybe blir nok en bedre far enn deg Fiskepinna. Han har en jobb hvor han tjener godt, han virker som en sympatisk og hyggelig kar og han er fornuftig. Ingen av de tingene kan bli sagt om deg.
For det først så kjenner de færreste av dere meg. Hvilket grunnlag kan du si at jeg har dårlig inntekt? Jeg er 18 år og går på skole og har iår en samlet inntekt på ca 65000 og betaler ca 4000 i skatt. Familien min har samlet brutto inntekt på 1,4 mill. Nevnte person er 6 år eldre enn meg hadde i 2001 en inntekt på 6500. Dessutten er jeg en trivelig og hyggelig. Jeg stiller spørsmål ved hvor fornuftig det er å gå med store mengde tungmetaller på kroppen.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9410103

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=2249385

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=333145

Når det er sagt så har jeg ingenting personlig imot nevnte person. Men nå vedkommende kommer med slike innlegg i en tråd så svarer jeg med samme mynt:

Vel, hadde dette forslaget gått gjennom, og jeg hadde hatt ansvar for utplukkingen, hadde du, Seixon og fiskepinna gått rett i kjøttkvernen. Jeg syns direkte synd på eventuelle avkom dere skal oppfostre.
Lenke til kommentar
For det først så kjenner de færreste av dere meg.
Man får et visst inntrykk av dine "de fleste er mindre verdt enn meg og fortjener å dø"-utsagnene dine.
Hvilket grunnlag kan du si at jeg har dårlig inntekt? Jeg er 18 år og går på skole og har iår en samlet inntekt på ca 65000 og betaler ca 4000 i skatt. Familien min har samlet brutto inntekt på 1,4 mill.
Hør hør... Han er visst en ok fyr likevel!

 

Jeg tar tilbake alt negativt jeg noensinne har tenkt om deg, FiskePinna. Det er jo elementærkunnskap at jo mer penger man har, jo bedre menneske er man. Ikke minst mer sympatisk...

Lenke til kommentar

Det er ikke jeg som trekker inn pengesnakket. Jeg klarer opp i løgner.

*Det er ikke jeg som trekker inn god inntekt = god far.

*Når DomoArigato mener nevnte person har god inntekt så kan han ihvertfall sjekke skattelistene eller vedkommendes hjemmeside. Jeg er ikke av den oppfatning at "over 200000" er god lønn i 2003.

Lenke til kommentar
Man burde fraråde "uskikkede" foreldre - enten det er narkiser, rike kakser eller fysikkgenier fra å få barn. De som har Downs syndrom burde også overveie å adoptere et barn fremfor å "skaffe" det selv, pga. stor sjanse for at barnet vil dø ungt elller få en svært redusert livsstil. At tilsynelatende "friske" personer kan bære på den samme genetiske feilen(e) differansierer seg ved at "feilen" ikke er like åpenbar, og dermed er det ikke verdt å teste blodet til foreldrene med hensyn til ressursbruk.
"Uskikkede" foreldre ja.. men hva er det da? Er det de "dumme" personene med lavere IQ som faktisk ER der når barnet trenger hjelp, eller er det de "normale" som aldri er tilstedet når barnet trenger støtte og hjelp? Svar meg er du snill, er intressant at du sier "uskikkede", for slik jeg ser det er det alle "normale" du vil ikke skal ha barn.

 

Det med genetiske feil osv, selv om de ikke er åpenbare er de allikevel mer farlige enn man tror. Det finnes mange krefttyper i mage og tarm system som er arvelige, har man ikke kjenskap til at man har genet, ja da blir det først tykktarmskreft, så tynnstarmskreft, deretter magekreft, leverkreft og så sannsynligvis hjernekreft. Dette er rå dyrt for staten, tro meg, for staten, leger og sykepleiere har null peiling på hvordan fjerne slik kreft når det først får uvikle seg. Da kommer de hysterisk med cellgift og håper naivt at det hjelper. Funker ikke det så vil de har deg til å bli bestrålet av radon, som faktisk i seg selv kan gi deg mer kreft. :roll:

 

og dermed er det ikke verdt å teste blodet til foreldrene med hensyn til ressursbruk.
Nå hva er billigst: at 10-15 leger og sykepleiere svirrer rundt og aner ikke hva de skal gjøre med kreften? eller at man tar en blodprøve når barnet bli født og sjekker det for dermed å kunne forebygge, ja kanskje hindre kreft å komme...

Her har du bare et eksempel bare så det er sagt.

 

Edit: I Norge finnes det, etter hva jeg vet, bare et sted hvor de sjekker slik kreft. Det er i Tromsø og der tar det århundrer før de gir noen resultater, litt effektivisering hadde ikke vært dumt... f.eks litt flere apparater

Lenke til kommentar
Det er ikke jeg som trekker inn pengesnakket. Jeg klarer opp i løgner.  

*Det er ikke jeg som trekker inn god inntekt = god far.

*Når DomoArigato mener nevnte person har god inntekt så kan han ihvertfall sjekke skattelistene eller vedkommendes hjemmeside. Jeg er ikke av den oppfatning at "over 200000" er god lønn i 2003.

 

Jeg har aldri sagt at god inntekt = god far. 200.000 kroner er ikke akkurat dårlig lønn det. Hadde ikke sagt nei takk til en årslønn på 200.000. :yes:

Lenke til kommentar
"Uskikkede" foreldre ja.. men hva er det da? Er det de "dumme" personene med lavere IQ som faktisk ER der når barnet trenger hjelp, eller er det de "normale" som aldri er tilstedet når barnet trenger støtte og hjelp? Svar meg er du snill, er intressant at du sier "uskikkede", for slik jeg ser det er det alle "normale" du vil ikke skal ha barn.

Uskikkede foreldre er narkomane (i 99,999% av tilfellene), svært fattige, de som er for dumme til å snakke for seg (tror nok dette er ekstreeeemt sjeldent, og er ikke tilfellet i den "omdiskuterte" saken i nyhetene), de som lar barnet være alene i lengre perioder uten tilsyn (må sees i forhold til "voksent" barnet er, noe man ikke kan definere ut ifra alder), sterkt utviklingshemmede (som pga. hemningene ikke er i stand til å delta i de aktivitene som anses som nødvendig under barnets oppvekst), de som er dømt for overgrep mot barn, personer som (til en viss grad) er mentalt utviklingshemmede og homofile/lesbiske.

 

For å få den mest "riktige" vurderingen av foreldrenes evne til å oppdra et barn, så er det nødvendig å vurdere hver sak individuelt. Likevel: De med en gjennomsnittlig evne til å tenke logisk kan lett avgjøre om et par vil være "dårlige" foreldre (narkomane, alkoholikere etc.). Det er uansett opp til barnevernet å regulere dette, og jeg tror at det virker ganske godt slik det er nå :yes:

 

 

Det med genetiske feil osv, selv om de ikke er åpenbare er de allikevel mer farlige enn man tror. Det finnes mange krefttyper i mage og tarm system som er arvelige, har man ikke kjenskap til at man har genet, ja da blir det først tykktarmskreft, så tynnstarmskreft, deretter magekreft, leverkreft og så sannsynligvis hjernekreft. Dette er rå dyrt for staten, tro meg, for staten, leger og sykepleiere har null peiling på hvordan fjerne slik kreft når det først får uvikle seg. Da kommer de hysterisk med cellgift og håper naivt at det hjelper. Funker ikke det så vil de har deg til å bli bestrålet av radon, som faktisk i seg selv kan gi deg mer kreft. :roll:

Ved nærmere ettertanke så er det feil å forby par som er genetisk disponert for alvorlige sykdommer å få barn. Hvis en eller begge foreldrene er så invalide at de ikke kan ta hånd om barnet, så bør barnevernet gripe inn. Hvis det bare dreier seg om lett CP, så burde foreldrene selv vurdere om de virkelig ønsker å føde et barn som kanskje vil lide av de samme lidelsene (kreft, hjerte, benskjørhet).

 

Alle mennesker har masse, masse feil i genene så det er umulig å skille klinten fra hveten :p

 

og dermed er det ikke verdt å teste blodet til foreldrene med hensyn til ressursbruk.
Nå hva er billigst: at 10-15 leger og sykepleiere svirrer rundt og aner ikke hva de skal gjøre med kreften? eller at man tar en blodprøve når barnet bli født og sjekker det for dermed å kunne forebygge, ja kanskje hindre kreft å komme...

Her har du bare et eksempel bare så det er sagt.

 

Edit: I Norge finnes det, etter hva jeg vet, bare et sted hvor de sjekker slik kreft. Det er i Tromsø og der tar det århundrer før de gir noen resultater, litt effektivisering hadde ikke vært dumt... f.eks litt flere apparater

 

I fremtiden så vil det sannsynligvis bli teknologisk og økonomisk overkommelig å teste arvestoffet til alle nyfødte barn, og ut ifra blodprøven forutsi hvilke sykdommer barnet kan komme til å pådra seg, slik at man kan forebygge eller kurère sykdommen på et tidlig stadium. På den måten sparer man penger og liv :yes:

 

rike kakser[/b] eller fysikkgenier fra å få barn.[/quote']

 

Hvor rik er man naar man er "kakse" da??

 

200 000 er ikke mye penger. beklager.

Jeg vet ikke hvor du har fått 200k fra :shrug: "Rik kakse" var ikke rettet mot deg, ei heller mener jeg at man er rik hvis man står igjen med 200 000 etter skatt.

Lenke til kommentar

Litt off topic, men...

 

Varpå butikken istad, og der var det en (tydlighvis) alkoholiker. Han var litte grann full, og de stinka 20 år gammel fyll av han i tillegg... Han kjøpte da (bare) en sixpack, mens han holdt ungen sin...og når han kom til kassa, kom han på at lommeboka hans lå ved pilsen...så han sprang rundt med ungen sin i armne...

 

Stakkars unge sier jeg...slike ugner skulle ikke hatt lov til å ha unge mener jeg!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...