Gå til innhold

Bør "dumme" personer få barn?


Anbefalte innlegg

Hørte på nyhetene idag at en dansk professor som er spesialist på barns inteligens mente at man burde se på muligheten for å begrense hvor mange barn "dumme" personer kan få. Dette er et svært kontroversielt tema, og jeg lurer da på hva forumbrukerne her mener.

For en tid tilbake var det en sak med hu i troms som ble fratatt foreldreretten pga. lav IQ. Hun ble karakterisert som mildt psykisk utviklingshemmed. Det jeg stusset litt på da jeg så reportasjen hjemme fra henne var at hun ikke bli intervjuet eller sa et ord. Begynte å lure litt på om det var fordi hun ikke kunne prate...?

Anyways, er forslagt til dansken lurt? Tenk på psykisk utvilingshemmede (folk med "Downs"). Hvis en med Downs får barn er nok sjansen ganske stor for at barnet også får Downs. Bør disse få barn. Det finnes også mange ting man ikke vet om er arvelig osv. Spøsmålet er egentlig om samfunnet idag er kommet så langt at vi kan tillate oss å gå imot en darwinistisk prossess og ta oss "råd" til å ha alle elementer i samfunnet.

Hvilke av disse bør kunne få barn:

*Psykisk utviklingshemmede.

*Narkomane (med stor sjanse for hiv/aids)

*Pedofile (man vet ikke om det er arvelig)

*Voldelige og kriminelle

-->Bør man (staten) kunne tvangssterilisere personer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mener at hvem som helst som er i stand til det, bør kunne få barn. Deretter kan man se på hvem som er istand til å oppdra dem.

Så du mener at selv om legene f.eks kan si at "Det er 62 % sjanse for at du føder et vanskapt barn som vil ha store helsemessige problemer resten av livet", så bør svangerskapet gå sin gang? Synes du at voksne med "Downs" skal få barn med "Downs" og at de skal belaste helsevesentet og sosialvesenet de neste 80 årene.

Ikke misforstå, har man fått et barn så skal selvfølgelig det få leve. Men synes du at hvis man på forhånd vet at et barn vil bli vanskapt, skal staten da kunne gå inn og bruke sin myndighet til si "nei"?

Lenke til kommentar
Mener at hvem som helst som er i stand til det, bør kunne få barn. Deretter kan man se på hvem som er istand til å oppdra dem.

Så du mener at selv om legene f.eks kan si at "Det er 62 % sjanse for at du føder et vanskapt barn som vil ha store helsemessige problemer resten av livet", så bør svangerskapet gå sin gang? Synes du at voksne med "Downs" skal få barn med "Downs" og at de skal belaste helsevesentet og sosialvesenet de neste 80 årene.

Ikke misforstå, har man fått et barn så skal selvfølgelig det få leve. Men synes du at hvis man på forhånd vet at et barn vil bli vanskapt, skal staten da kunne gå inn og bruke sin myndighet til si "nei"?

 

Den samme myndigheten kunne brukes for å sikre at mennesker med upopulære meninger (se over...) ikke tillates å få barn.

 

Saken har mer enn bare et økonomiskl aspekt i forhold til samfunnet og helsevesnet, det er også et etisk spørsmål her, som du unnlater å gå inn på.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det er umulig å innføre et slikt system.

 

Man kan ikke begynne med IQ-tester o.l. for å avgjøre hvem som skal få lov til å produsere barn og hvem som skal bli nektet.

 

Da ville de som var redd for å ta denne "IQ-testen" blitt redd for å bli nektet, laget barn i det skjulte og holdt det skjult fra staten og helsevesenet i frykt for å bli fratatt sitt mest elskede...

 

 

At jeg påpekte at du siktet til økonomiske årsaker er at jeg mener at det er noe av det som bør telle minst når det gjelder dette temaet!

Lenke til kommentar
Saken har mer enn bare et økonomiskl aspekt i forhold til samfunnet og helsevesnet, det er også et etisk spørsmål her, som du unnlater å gå inn på.
ja, jeg burde ha vektlagt det etiske mer. Men det kommer forsåvidt inn under økonomi. Før hadde ikke samfunent til å se det etiske i dette, det var knapt med ressurser og man kunne bare la normale barn vokse opp. Praksisen med å sette ut barn i skogen ble ikke avskaffet for å mnage hundre år siden. Idag har vi et samfunn med ressurser til å ta seg av alle, og vi har overskudd (mat og penger) til å ha alle slags mennsker i samfunnet. Det er et sunnhetstegn for samfunnet. Men, bør man allikevel la voksne med hiv føre sykdomen sin videre til neste ledd etc..?
Lenke til kommentar

"dumme" personer bor ikke fa barn! Synes jeg. Dette fordi de ofte blir en belastning for helsesystemet, og en utgiftspost, og ogsa fordi barnet/personene ikke har det godt. Et barn vil rett og slett lide! Det vil vel ingen? Derfor boer ikke dumme eller arvelige syke(med f.eks. Downs Syndrom) fa barn.

 

Imidlertid tror jeg ikke man skal nekte noen a fa barn. Men man bor rade folk til a la vaer a fa barn.

 

 

Hvit valggallianse trodde jeg var opplost. Er det ikke det?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Hvis man har sett på Simpsons, så ser man fenomenet med at dumme folk har mange barn. Da snakker jeg selvfølgelig om han fattige luten som har 10 barn eller noe, og de heter alle nesten det samme. Det er et eksempel på dette.

Lenke til kommentar
....og at de skal belaste helsevesentet og sosialvesenet de neste 80 årene...
Ja, der hadde vi det.

En kapitalists grunn for å lage en sak om dette?

Da får jeg bare minne deg på at de vellykkede delene av verden styres av kapitalistiske krefter.

 

*Så skal vi holde hverandre i hendene, synge barnesanger og ha det gøy. Økonomi er det ikke så fali' med*

 

Men siden jeg er så omtenksom, så skal jeg med glede ta imot koden til bankkontoen din, og dermed lette en tung byrde fra dine skuldre ;-)

Lenke til kommentar
Men siden jeg er så omtenksom, så skal jeg med glede ta imot koden til bankkontoen din, og dermed lette en tung byrde fra dine skuldre ;-)
Det høres jo gjennomtenkt ut. I denne verden overlever man ikke et sekund uten penger. Og det vet du.
Da ville de som var redd for å ta denne "IQ-testen" blitt redd for å bli nektet, laget barn i det skjulte og holdt det skjult fra staten og helsevesenet i frykt for å bli fratatt sitt mest elskede...

 

 

At jeg påpekte at du siktet til økonomiske årsaker er at jeg mener at det er noe av det som bør telle minst når det gjelder dette temaet!

Word! :woot:
Lenke til kommentar

Vi kan jo kjøre på med fascist forslag:

 

Ingen barn til de med under 90 IQ

Skyt de gamle

Sett psykisk og fysisk utviklingshemmede barn ut i skogen

Skyt arbeidsuføre

Skyt narkomane

skyt pleietrengende

16 timers dag er en fin ting

ingen begravelse, døde mennesker er bra gjødsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...