Gå til innhold

Hvordan få PC'n min til å slutte å "puste" ?

Emily1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Det kan være at den kjører mange oppgaver, og dermed må kjøre vifta ekstra hardt for å kjøle den ned.

2. Det kan være støv og annet dritt inne i vifta som gjør at den ikke klarer å kjøle like effektivt som før.

3. Den kan være gammel, og derfor kjøle dårligere.

Lenke til kommentar

Dette høres ut som et varmeproblem. Det er et vanlig problem med bærbare datamaskiner at støv trenger inn i kjølesystemet slik at varmeutvekslingen blir redusert. Når dette skjer vil maskinen automatisk skru opp hastigheten på viften for å holder temperaturen stabil og resultatet er at maskinen lager mer og mer lyd. Det hender også at kjølepastaen/kjøle"padden" som ligger mellom kjøleribben og CPU/GPU blir mindre effektiv over tid, med tilsvarende resultat. Løsningen i slike tilfeller er å skru opp maskinen og rense den for støv, og eventult bytte kjølepasta. Et enkelt triks som man kan prøve før man åpner maskinen er å sette munnstykket til støvsugeren mot luftuttaket og forsøke å suge ut litt støv. Her må man imidlertid vise forsiktighet da viften kan komme til å snurre så fort rundt at kulelagrene ødelegges. Lytt derfor til lyden etterhvert som viften begynner å spinne opp, og ikke la den bli for høy.

Edit: Som Slimda sier kan det også skyldes at CPU/GPU jobber hardere enn ellers. Sjekk at ikke CPU går på 100% og kjør også en scan med et oppdatert antivirusprogram for å utelukke at du ikke er infisert med noe som utnytter kraften i maskinen din.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Takk for svar fra begge.

Prøvde å forstå svaret ditt så godt jeg kunne, fagoth, men jeg vet verken hvordan man åpner maskinen eller hva CPU/GPU er. Og hvordan scanner jeg antivirusprogram? Kan jeg ta PC'n med til Elkjøp og be dem fikse det for meg?

(eventuelt kan jeg kaste hele denne pc'n i søpla og kjøpe en ny)

Det er forresten en LAPTOP, kanskje det ikke er mulig å åpne den? :o

Lenke til kommentar

Flere grunner. Noen personlige (fastlåst til deres systemer, får ikke konfigurert som jeg selv vil, etc), noen moralske (gjentatte ganger tatt i barnearbeid og forferdelige forhold i fabrikkene deres) og noen profesjonelle (dyrere enn tilsvarende utstyr, håpløst å administrere).

Lenke til kommentar

Flere grunner. Noen personlige (fastlåst til deres systemer, får ikke konfigurert som jeg selv vil, etc), noen moralske (gjentatte ganger tatt i barnearbeid og forferdelige forhold i fabrikkene deres) og noen profesjonelle (dyrere enn tilsvarende utstyr, håpløst å administrere).

Vel, du må se hvilken personer du anbefaler prodkuktet til.

Når det gjelder Nudelpus er apple et veldig godt valg, han vil få et system som vil fungere uten en masse konfiguering og oppsett. Trur han er en fyr som vil at ting skal fungere og ikke bryr seg så mye om en mer åpent system. Det er bare å innse at noen er flinkere med data enn andre og da er det viktig og velge rett utstyr etter behov. Apple er da et meget godt system.

Jeg sier ikke dette p.g.a jeg er fanboy av apple, for det er jeg ikke. Her selv ikke noen produkter fra Apple selv, bortsett fra en eldre ipad. Bruker selv bare android nettbrett og selvbygde pc`er. Men, jeg er såpass oppegående så jeg ser fordelen med Apple produkter i noen sammenhenger.

Men, hvis du vuderer å bytte ut laptoppen med en ipad bør du tenkte deg godt om på hva du skal bruke produktet til. Det er jo en selvfølge at man har mer muligheter med en laptop enn med enn ipad...

Når du begynner å dra bareharbeid inn i dette her, så må du ikke tro at det er bedre om du velger noen nettbrett med android.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Både Android og Apple er lette å bruke, og er like brukervennlige for nybegynnere. Android har bare mange flere funksjoner "åpne", som kan være skremmende. Men det betyr ikke at Apple er å foretrekke.

Og for den prisbevisste, så koster en Apple iPad ca 4 000 for den billigste (eplehuset.no), mens en Asus Nexus koster 2500 spenn. Komplett

Lenke til kommentar

Takk for svar, cmf_tiger :)

Det stemmer at jeg er en av de som skjønner fint lite av PC systemer og sånne teknologigreier. Bare jeg har en velfungerende pc(ipad) så er jeg fornøyd. Jeg vil ha en ipad fordi den er ser søt ut og enkel å ta med rundt. Har så og si null peiling på Apple og slike merker, men får inntrykk av at du vil anbefale en Apple-Ipad til meg? Og Slimda, prisen er jo grei. Tror jeg drar på Elkjøp i morgen og skaffer meg det. Hvis ikke det er best å bestille fra nettet?

(og på hvilken måte har man flere muligheter med laptop enn ipad?)

Og forresten, er det slik at man kan ringe fra en Ipad? Tror jeg så en venn som gjorde det for en stund siden. Mulig det bare var innbilning men er ganske sikker på at det var det jeg oppfattet.

PS: Jeg er en jente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...