Gå til innhold

[Advarsel] "Vanntett" Sony Xperia Z er ikke vanntett!


delfin

"Vanntett" Xperia Z  

15 stemmer

  1. 1. Har du dette problemet på din Sony Xperia Z?

    • Ja
      10
    • Nei
      5
  2. 2. Hvis du har fått vannskade (og det ikke er din feil), har Sony reparert/swappet enheten?

    • Ja
      1
    • Nei
      6


Anbefalte innlegg

Den informasjonen kundeservice sitter på ikke er den samme som den teknikere sitter på. Jeg har selv jobbet som tekniker. Reparerte Ericsson og Sony Ericsson-telefoner. Husker for noen år siden at det var en IP54-telefon som hadde noe problemer med støv og væske, og da fikk vi en instruks om hva vi skulle sjekke. Om sjekk-listen feilet så dekket produsenten skaden.

 

Spørsmålet er: ville Sony vedkjenne seg problemet, eller ble det skjøvet under teppet som nå? Jeg har ikke fått en eneste innrømmelse om at det er noen som helst problemer med Xperia Z, til tross for at det er tusener som har de samme problemene.

 

Jeg jobbet selv i bransjen for mange år siden, og jeg husker blant annet den første Xperia'en. Den var en fadese, men Sony skubbet alle problemer over på kundene og oss som solgte telefonene. Til slutt måtte jeg bare anbefale kunder å kjøpe noe annet. Jeg hadde håpet at de hadde forandret seg, men det ser ut som om de kjører samme taktikken med å bare skyve problemene på andre og håpe at ingen merker noe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hei!

 

Du er IKKE den eneste som har opplevd denne "vanntette" telefonen på den vonde måten. For min del ødela det ekstremt mye av ferien min, som jeg aldri får tilbake. Hadde jeg visst at den var like vanntett som en sil hadde jeg behandlet den som den delikate elektronikkdingsen den er, og ikke som en vanntett telefon.

 

http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=44369631&postcount=268

 

I følge denne spørreundersøkelsen har 64% av 662 sjekkede telefoner problem med at bakglasset ikke tåler varme (denne telefonen blir VARM under bruk). Dette er en fadese fra Sony, og det er utrolig dårlig at de ikke tar dette problemet seriøst.

 

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2304680

 

Her er en tråd hvor det diskuteres mer rundt denne problematikken.

 

Si fra når du får hentet den! Dessverre er det nok for sent å sjekke om bakglasset ditt er løst siden det fjernes under services og monteres på igjen, så jeg regner med at ditt nå sitter som det skal (om du får telefonen tilbake)

 

Flott om du oppdaterer med informasjon så snart du kan! :)

 

Jeg har tenkt å prøve å få hevet kjøpet på grunn av misvisende informasjon, mest på grunn av hvor UTROLIG lite fornøyd jeg er med Sonys kundeservice. Etter dette solgte jeg min nye 55" TV fra Sony siden jeg nødig vil ha noe å gjøre med kundeservice igjen...

 

PS: Dere kan godt poste skrekkhistorier på Sony Mobile NO på facebook slik at vi muligens kan få lagt litt press på dem. Måten de har skjøvet alle problemer under teppet på er uakseptabel, og de bør få vite det slik at de kanskje skjerper seg i fremtiden. Veldig synd at det skulle gå slik, for frem til dette var jeg veldig fornøyd med telefonen og anbefalte den på det varmeste. Fra nå av kommer jeg til å advare mot å kjøpe telefoner fra Sony....

 

:)

 

Da var telefonen hentet på service.

Den er kjøpt på elkjøp: levert 1609, ferdig på verksted 2309, fått tilbake 2709.

 

De har reparert alt, ila kort tid og uten kostnad. Jeg er veldig fornøyd med servicen jeg fikk.Har benyttet elkjøp tidligere, og jevnt over meget fornøyd!

 

I følge "servicerapport" har de byttet en hel bråte med deler (totalt 14 punkter): panelet rundt, touch/lcd, batteriet, Ear speaker mm.

 

FIkk med ny "screen protector" også, ferdig lagt på.

 

Nå fungerer alt som det skal, og det kun ila 5-6 virkedager. Kan ikke skryte nok av servicen på Elkjøp.

Endret av oRGAN2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da var telefonen hentet på service.

Den er kjøpt på elkjøp: levert 1609, ferdig på verksted 2309, fått tilbake 2709.

 

De har reparert alt, ila kort tid og uten kostnad. Jeg er veldig fornøyd med servicen jeg fikk.Har benyttet elkjøp tidligere, og jevnt over meget fornøyd!

 

I følge "servicerapport" har de byttet en hel bråte med deler (totalt 14 punkter): panelet rundt, touch/lcd, batteriet, Ear speaker mm.

 

FIkk med ny "screen protector" også, ferdig lagt på.

 

Nå fungerer alt som det skal, og det kun ila 5-6 virkedager. Kan ikke skryte nok av servicen på Elkjøp.

 

Gratulerer!

 

Dette tyder på at de er veldig klar over dette problemet, siden "vannskade" stort sett automatisk kvalifiserer til ingen rettigheter. Det er problematisk at vi som kunder ikke får informasjon om dette, annet enn via andre med samme problemer. Stort pluss til Elkjøp for rask service, og ris til Sony for å ikke ta dette problemet på alvor...

 

Godt å høre at du fikk fikset telefonen din i alle fall! Hvordan ser glasset ut på baksiden nå? Siden det er der de går inn for service Og når er mobilen din produsert? Kan du se i underkant ved IMEI-nummer? Det skal stå 13Wxx, der xx er uketall den er produsert i :)

 

1-copy.jpg

 

Her er et bilde av en "åpen" Xperia Z. Nå som din er reparert har de nok brukt bedre lim denne gangen, så jeg regner med bakglasset sitter som det skal?

Lenke til kommentar

 

Gratulerer!

 

Dette tyder på at de er veldig klar over dette problemet, siden "vannskade" stort sett automatisk kvalifiserer til ingen rettigheter. Det er problematisk at vi som kunder ikke får informasjon om dette, annet enn via andre med samme problemer. Stort pluss til Elkjøp for rask service, og ris til Sony for å ikke ta dette problemet på alvor...

 

Godt å høre at du fikk fikset telefonen din i alle fall! Hvordan ser glasset ut på baksiden nå? Siden det er der de går inn for service Og når er mobilen din produsert? Kan du se i underkant ved IMEI-nummer? Det skal stå 13Wxx, der xx er uketall den er produsert i :)

 

1-copy.jpg

 

Her er et bilde av en "åpen" Xperia Z. Nå som din er reparert har de nok brukt bedre lim denne gangen, så jeg regner med bakglasset sitter som det skal?

 

Hei, Tlf laget 13W09 bakglasset sitter som det skal. :)

Lenke til kommentar

Hadde planer om at min nye telefomn kanskje skulle bli en Sony men må nok tenke på dette igjen.

 

Til dere som har problemer er det ingen vits i å ta dette med Sony men med selger, tro meg når Elkjøp/Lefdal legger dokumentasjon på 100(0)-vis av forhold på grunn av mangel (ikke vanntett) så må blir det tatt seriøst.

Lenke til kommentar

 

Hei, Tlf laget 13W09 bakglasset sitter som det skal. :)

 

Takk for informasjon... Min er 13W10 og det kan se ut som om de tok tak i problemet allerede rundt 13W12 og utover, for feilprosenten er markant mindre derfra. Hele denne saken er utrolig dårlig håndtert av Sony, og virkelig synd. Jeg hadde tenkt å kjøpe Z1, men det blir nok ikke flere produkter fra Sony dessverre. Jeg vil tippe at glasset på din sitter som det skal nå, siden det er helt tydelig at "noen" er klar over at limet som ble brukt i starten var alt for dårlig.

 

Hvis det er greit for deg vil jeg gjerne bruke informasjonen du har gitt her når jeg skriver til forbrukerrådet :)

Lenke til kommentar

aha jeg forstår. :)

 

Dersom Sony ikke fikser mobilen så er jeg med på felles forbrukersak, derimot, dersom de fikser den, så gjør jeg ikke noe mer ut av det. Bortsett fra å fraråde folk å kjøpe mobilen.

Nei, jeg leverte den inn i går, så har ikke hørt noe enda.

 

Har du logga deg inn her og sett på statusen din?

Lenke til kommentar

aha jeg forstår. :)

 

Dersom Sony ikke fikser mobilen så er jeg med på felles forbrukersak, derimot, dersom de fikser den, så gjør jeg ikke noe mer ut av det. Bortsett fra å fraråde folk å kjøpe mobilen.

Nei, jeg leverte den inn i går, så har ikke hørt noe enda.

 

Har du logga deg inn her og sett på statusen din?

 

Ja, det kan se ut som om de har noen "hemmelige" ordre om å reparere denne typen skader. Det er nesten det verste av alt; at de tydeligvis vet veldig godt at dette er et stort problem, men likevel velger å ikke informere om det. Jeg forstår veldig godt hvorfor, for dette var tross alt "flaggskipet" deres, og å innrømme svakheter ville vært dårlig for salget av nye telefoner. På den annen side er det VELDIG dårlig overfor oss som allerede har kjøpt telefonen, og ikke minst vil dette på sikt svekke merkevaren. Jeg skal i alle fall ikke røre Sony med ildtang igjen, selv om de reparerer telefonen (som jeg tror de vil gjøre, jeg tipper verkstedet har fått instruks om hva de skal gjøre og at dette faktisk er et problem).

 

I så fall er det ikke så mye å gå til forbrukerrådet med, men det er fortsatt irriterende at de slipper unna med denne måten å "håndtere" problemer på.

 

Telefonen min ble sendt fra butikken i dag, så det tar nok en ukes tid før jeg har noe informasjon av nytteverdi....

Lenke til kommentar

Får du logga inn på den emrox siden? Jeg får bare at passord/brukernavn er feil. Siste den var inne fikk jeg logga meg inn.

 

Ja, jeg får logget inn der, men status har vært "mottatt" siden 30.09. og det står ikke noen informasjon av interesse der.

 

Du har ikke hørt noe mer du heller?

 

Du kan evt. sende en mail til [email protected] :)

Lenke til kommentar

Rart at det ikke har skjedd noe enda. Sist min var inne begytne de å arbeide på den med engang. Dette var i juli.

Jeg sendte dem en mail nå, satser på å høre fra dem. Hvis de gidder å svare på forbrukerhenvendelser...

Jeg har heller ikke hørt noe mer enda, desverre. :(

Lenke til kommentar

Rart at det ikke har skjedd noe enda. Sist min var inne begytne de å arbeide på den med engang. Dette var i juli.

Jeg sendte dem en mail nå, satser på å høre fra dem. Hvis de gidder å svare på forbrukerhenvendelser...

Jeg har heller ikke hørt noe mer enda, desverre. :(

 

Min har nå byttet status til "venter teknisk". Svarer de på forbrukerhenvendelser?

 

Ellers har jeg tatt kontakt med Sony kundeservice IGJEN og det er ikke oppløftende svar man får derfra. De vil ikke innrømme at dette er et problem med telefonen og sier at de ikke har hørt noe om det... jeg vet ikke om de rett og slett ikke har fått beskjed om dette fra ledelsen, eller om de har fått instrukser om å late som at dette ikke er et problem...

Lenke til kommentar

Da har jeg fått oppdatering i min sak også...

 

 

 

Byttet i ny SWAP-enhet

 

Det er meget merkelig at ALLE plutselig får ny telefon for noe som ifølge Sony er et ikke-eksisterende problem. De innrømmer implisitt at dette er et alvorlig problem med konstruksjonen.

 

Det er helt greit at Sony her har gjort noen blundere i konstruksjonen, men det er IKKE greit at de forsøker å skjule det og benekter ethvert kjennskap til problemet. Min tillit til Sony som merkevare har fått seg en alvorlig knekk. Det riktig i en slik situasjon ville vært å legge ut informasjon om problemet på sidene sine og samtidig tilby alle som mistenker at de har problemet en gratis sjekk og eventuell utbedring.

 

Smekk til Sony...

 

Jeg skal prøve å få lagt til en avstemning der dere som har fått vannskadet telefonen deres uten å ha "gjort noe galt" kan svare på om Sony har ordnet opp i problemene. Slik jeg ser det er det å implisitt innrømme at telefonen har en konstruksjonsfeil...

 

Edit:

 

Så vidt jeg kan se må dere som allerede har stemt slette den gamle stemmen og stemme på nytt for å få svare på det nye spørsmålet :)

Endret av pifler
Lenke til kommentar

En liten oppdatering:

 

Jeg har fått en ny telefon. Denne er produsert i uke 34 (13W34) så jeg regner med at de har klart å fikse limproblemet på denne :)

 

Synes fortsatt det er utrolig dårlig av Sony å ikke gjøre folk oppmerksomme på et så alvorlig problem...

Lenke til kommentar

En liten oppdatering:

 

Jeg har fått en ny telefon. Denne er produsert i uke 34 (13W34) så jeg regner med at de har klart å fikse limproblemet på denne :)

 

Synes fortsatt det er utrolig dårlig av Sony å ikke gjøre folk oppmerksomme på et så alvorlig problem...

 

Er enig med deg men slik er nå verden.

 

Så lenge Sony gir nye telefoner i de tilfellene dette skjer så har det uansett ikke mye å si....

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei!

 

Har en Xperia Z produsert W08 med det samme problem :(

Kontaktet først NetOnNet ang. feilen, de hevdet at dette antakeligvis ikke ville bli dekket og at jeg sendte inn telefonen på egen risiko.. Det gjorde jeg (til mcare), hvor jeg nå har fått følgende svar:

 

"Software på telefon er modifisert og dekkes derfor ikke av garanti. Prisoverslag på hovedkort."

Prisoverslag lyder på 2000,- for bytte av hk, 375,- for å få den tilbake.

 

Jeg har rootet tlf og lagt inn CM. Dum og naiv som jeg var slo det meg aldri at dette var et problem da jeg sendte den inn - problemet med løs bakplate har da ingen verdens ting med software å gjøre?!?

 

Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har en Xperia Z produsert W08 med det samme problem :(

Kontaktet først NetOnNet ang. feilen, de hevdet at dette antakeligvis ikke ville bli dekket og at jeg sendte inn telefonen på egen risiko.. Det gjorde jeg (til mcare), hvor jeg nå har fått følgende svar:

 

"Software på telefon er modifisert og dekkes derfor ikke av garanti. Prisoverslag på hovedkort."

Prisoverslag lyder på 2000,- for bytte av hk, 375,- for å få den tilbake.

 

Jeg har rootet tlf og lagt inn CM. Dum og naiv som jeg var slo det meg aldri at dette var et problem da jeg sendte den inn - problemet med løs bakplate har da ingen verdens ting med software å gjøre?!?

 

Hva bør jeg gjøre?

 

Bruk Triangle Away mens du har rootet telefonen for å fjerne at det står telefonen er eller har vært rotet X antall ganger, for å så installere Android på nytt (med andre ord unroote.) Så kan du jo prøve å kontakte og si du aldri har roota den og krever de sjekker det på nytt eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...