Gå til innhold

[Advarsel] "Vanntett" Sony Xperia Z er ikke vanntett!

delfin

"Vanntett" Xperia Z  

15 stemmer

1. 1. Har du dette problemet på din Sony Xperia Z?

• Ja
      10
    • Nei
      5
  2. 2. Hvis du har fått vannskade (og det ikke er din feil), har Sony reparert/swappet enheten?

• Ja
      1
    • Nei
      6

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget til min store overraskelse kondens på innsiden av glasset (over kameraet) på min Xperia Z etter å ha hatt den i en regnvåt sekk. Etter at jeg så dette sjekket jeg umiddelbart alle "fuktlapper" og ingen av dem hadde antydning til fargeskifting. Siden jeg er utenlands har jeg ikke hatt tilgang til goder som ris/stekeovn etc. for å tørke telefonen, så etter 3-4 dager sluttet telefonen å virke til tross for at jeg hadde prøvd så godt jeg kunne å tørke den. I løpet av denne perioden hadde fuktsensorlappen i hodetelefonutgangen blitt helt rosa/rød.

Jeg ble svært overrasket over dette (alle luker var igjen og dette er tross alt "vanntett" telefon), så jeg googlet litt rundt og fant ut at dette er et SVÆRT vanlig problem for eierere av Xperia Z.

XperiaZbackpanel_7.jpg

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2304680

http://www.xperiablog.net/2013/08/05/some-xperia-z-owners-complain-of-loose-back-panels-water-resistance-compromised/

Det er tilsynelatende limen som Sony bruker for å lime fast glasset bak som ikke holder mål. Etter at jeg hadde sett på bildene på nett var det lett å konstantere at min telefon lider av samme feil; glasset på baksiden buler ut. Jeg har også en tidlig telefon, produsert i uke 10, 2013. Ut fra undersøkelser virker det som om de tidlige batchene er mer utsatt enn de nye.

Det som skremmer meg er svarene jeg får fra Sony support når jeg prøver å få noen klare svar, som om de er klar over problemet etc. De sier at de ikke har hørt noe om det og at telefonen kommer til å trykktestes. Dessverre beroliger ikke dette meg, da jeg har jobbet i mobilbransjen selv og vet hvor fort "vannskadekortet" spilles; min er definitivt vannskadet så jeg er rimelig sikker på at jeg får et brev der jeg får "tilbud" om å betale 500,- for å få tilbake en ødelagt telefon. Dette problemet har vært diskutert på forumene deres lenge, og likevel er det ingen som har hørt om det eller vil vedkjenne seg problemet.

Jeg er 100% sikker på at alle lukene var lukket og at alle indikatorene var "intakte" da telefonen tok inn vann, og den har ikke vært i direkte kontakt med vann, bare høy luftfuktighet.

Er det noen andre som har Xperia Z som kan sjekke om glasset er trykket opp på venstre side slik som bildene viser? Produksjonsuke står på kortsiden under; som f.eks "13W10". Hvis dere har glass som tydelig ikke sitter som det skal, så er telefonen sannsynligvis ikke vanntett lenger, og dere burde reklamere på produktet.

Jeg kommer ikke til å gi meg i denne saken av rent prinsipp. Det er utrolig at Sony ikke vedkjenner seg en så alvorlig konstruksjonsfeil på en "vanntett" telefon. Jeg husker at de hadde noen andre notoriske feil i "gamle dager" da jeg jobbet med med service, men dette er virkelig alvorlig og burde vært grunn til tilbakekalling!

Vi får se hvordan det utvikler seg videre, men det er svært synd for Sony om de skal miste den tillitten de sakte men sikkert har bygget seg opp på grunn av noe slikt. Jeg må si at jeg IKKE er særlig betrygget av svarene jeg har fått fra support hittil.

Endret av pifler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den informasjonen kundeservice sitter på ikke er den samme som den teknikere sitter på. Jeg har selv jobbet som tekniker. Reparerte Ericsson og Sony Ericsson-telefoner. Husker for noen år siden at det var en IP54-telefon som hadde noe problemer med støv og væske, og da fikk vi en instruks om hva vi skulle sjekke. Om sjekk-listen feilet så dekket produsenten skaden.

Lenke til kommentar

Den informasjonen kundeservice sitter på ikke er den samme som den teknikere sitter på. Jeg har selv jobbet som tekniker. Reparerte Ericsson og Sony Ericsson-telefoner. Husker for noen år siden at det var en IP54-telefon som hadde noe problemer med støv og væske, og da fikk vi en instruks om hva vi skulle sjekke. Om sjekk-listen feilet så dekket produsenten skaden.

Takk for svar; jeg jobbet med å forholde meg til kunder så vi fikk gjerne bare tilbake f.eks "vannskade", men jeg husker en serie fra Sony som hadde tastatur der knappene pleide å knekke, og der var det tydelig at reparatørene hadde fått instrukser om å reparere dette.

Det er likevel stor forskjell på et tastatur der 5-tallet brekker og en telefon som går fra å være vanntett til å ikke være vanntett uten store synlige forskjeller. Sistnevnte feil er så alvorlig at det burde være en kjent sak innad i Sony. Ikke en eneste jeg har snakket med hittil har vedkjent seg at dette kan være en svakhet i konstruksjonen.

Det at nyere produksjoner ikke er like utsatt tyder også på at de har blitt gjort kjent med problemet og tatt noen viktige grep for å sikre telefonen, men uten å opplyse forbrukere og uten å komme med noe offisielt.

Kan den som svarte "nei" over også skrive inn hvilken uke den er produsert i?

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Hei

Det samme skjedde med min i dag, har det løst seg for deg? Jeg fikk min nettopp tilbake fra verksted hvor de byttett hovedkort grunnet ødelagt ladekontakt, det måtte jeg betale 1870kr for. Nå er jeg lite keen på å sende den inn igjen.

Hei!

Jeg sendte inn min til service i dag. Hvis de prøver seg på noe tøys blir det fyrverkeri med alle mulige instanser, for det er ikke min feil. Det er rett og slett en produksjonsfeil som definitivt bør dekkes av reklamasjon. Vi har forbrukerrådet i Norge. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med dem, og jeg blir gjerne med på en "felles" klage. Dette er godt dokumentert på nettet...

Du kan også skrive på siden deres på facebook, Sony Mobile NO. Jeg synes det er utrolig dårlig at de ikke tar ansvar når det er et så alvorlig problem, som kun skyldes dårlig design/kvalitet....

Lenke til kommentar

NWdMQ1Ix.jpeg

Her er det siste bildet som ble sikkerhetskopiert... det viser tydelig uskarphet (kondens) på innsiden av glasset. Jeg har flere på telefonen som er enda verre, tatt senere. Jeg merket det ikke før et par dager senere.

29.08.2013 er dato bildet er tatt...

11.09.2013 er siste fil som er modifisert på minnekortet, så den overlevde i 13 dager med kondens (vann) i selve telefonen.

Jeg trodde først at problemene kom senere, men når jeg ser på de bildene jeg har enda er det tydelig at fukten kom før jeg opprinnelig trodde..

Lenke til kommentar

Enkelt å løse: Har telefonen en vannskade så har den en mangel ifølge forbrukerkjøpsloven. Den er markedsført som vanntett og enhver vannskade, som ikke kommer av skader du har påført mobilen, (Den er ikke vanntett etter å ha blitt slått med hammer/Du har åpnet en forsegling.) er en mangel som du skal få rettet kostnadsfritt.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har nettopp vært i gjennom forbrukerrådet med denne mobilen. Ladestifta er utrolig dårlig bygd, og det er mange som sliter med at den går i stykker. Deriblandt meg, men det ble så utrolig mye styr, og jeg ble en kasteball mellom djuice, telekisoken og sony. Alle bare vidresendte meg til hverandre, i tillegg nekta mCare å svare på forbrukerhenvendelser..så jeg trakk tilbake klagen, og betalte de 1870kr for å fikse det, nå har jeg hatt mobilen under 1 uke (leverte den inn i starten av juli), jiippii. Derimot er jeg ikke redd for å gå til forbrukerrådet en gang til..jeg er også med på fellesklage dersom det blir nødvendig.

Jeg kommer ihvertfall aldri til å verken kjøpe, eller anbefale Sony produkter igjen.Jeg har allerede tatt fra Sony minst 3 kjøp av denne mobilen, og flere skal det bli.

Forresten, jeg tror muligens jeg kommenterte på ditt innlegg på facebook igår. Når jeg leser posten engang til, så stemmer de veldig godt overens.

Lenke til kommentar

Det er tydelig at det har kommet inn vann, selv når flappene har vært nede.

Dette skjedde når jeg i går tokk den med en tur i dusjen i går, ca 2 timer senere satt jeg å brukte mobilen i sofaen, jeg hadde ca 40% batteri igjen. Det begynner med at ringevolum(animasjonen) hele tiden går opp til maks, så jeg prøver å låse den og låse den opp igjen. Knappen reagerer ikke. Så plutselig slår mobilen seg av, og den slår seg ikke på igjen. Jeg prøvde å koble til lader, men den bare vibrerer, og blinker rødt. Jeg passa veldig godt på at alle flaps var ordentlig på plass før jeg tokk den med, det var tross alt en slags test av vanntettheten at jeg tokk den med inn. Jeg mistenker at den ikke lenger er vanntett etter at mobilen var på verksted, hvor mCare bytta hovedkort.

Den har også vært litt rar etter at jeg fikk den igjen, noen ganger slutter plutselig skjermen å fungere, den blir bare svart. Det nytter ikke å slå av mobilen eller noen ting, akuratt som om skjermen er frakopla. Det tar gjerne ca et halvt minutt-minutt før den plutselig kommer tilbake igjen.
Forresten, hvor sendte du din? Sa de i butikken noe spesielt?

post-154306-0-30068700-1380177586_thumb.jpg

post-154306-0-36145100-1380177630_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg sendte min inn hos Telekiosken, samme som deg, som har service for Telenor (bestilte den fra dem da den var helt ny, så jeg har vært "heldig" og fått 13W10 (uke 10) batch. Kan du se hvilken batch du har under?

Det er fullstendig krise at de ikke tar ansvar for en soleklar produktfeil og bare later som om problemet ikke eksisterer. Jeg har snakket med kundeservice flere ganger, og til tross for at jeg har linket til endeløse tråder med folk som har samme type problemer nekter de å vedkjenne seg at det er noe galt med design/kvalitet. Det blir nok aldri mer Sony på meg heller etter den forferdelige kundeservicen deres...

Din vannskade ser veldig ut som min, og jeg har IKKE tenkt å gi meg... det ser ut som om vi må begynne å koke sammen en klage til forbrukerombudet ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelt å løse: Har telefonen en vannskade så har den en mangel ifølge forbrukerkjøpsloven. Den er markedsført som vanntett og enhver vannskade, som ikke kommer av skader du har påført mobilen, (Den er ikke vanntett etter å ha blitt slått med hammer/Du har åpnet en forsegling.) er en mangel som du skal få rettet kostnadsfritt.

Det BURDE være meget enkelt å løse, men Sony er UTROLIG dårlige på kundeservice. Dette er katastrofe for en "vanntett" telefon, så jeg har en viss forståelse for at de prøver å dytte dette under teppet, men resultatet er at Sony som merkevare bli "verdiløst" om de fortsetter slik....

Lenke til kommentar

Forresten, hvor sendte du din? Sa de i butikken noe spesielt?

Er alle dine fuktindikatorer fremdeles hvite? Min ble dessverre rød før jeg fikk sendt den til service siden jeg var i utlandet såpass lenge, og jeg hadde ikke noe annet kamera å dokumentere det med. Jeg tror min "største" tabbe var å ha lukene lukket i etterkant slik at kondensen etter hvert tok knekken på den ene indikatoren. Det beste du kan gjøre er nok følgende:

• Ta så mange bilder du kan som dokumenterer
  • Skru av telefonen
  • Åpne alle flapper slik at fuktighet kan slippe ut
  • Legg den i en bolle med ris og putt den i stekeovnen på ~40 grader eller en annen varm plass (varmekabler f.eks). Fuktigheten vil gå ut av telefonen og inn i ris uten å ødelegge indikatorene.

Hvis du har "silica gel" i store mengder kan du med fordel bytte ut ris ;)

Jeg fikk de i butikken til å bekrefte visuelt at glasset over kamera (venstre topp) er markant høyere enn resten av glasset og sa at den skulle trykktestes...

Sony graver sin egen grav....

Lenke til kommentar

Jeg leverte min i telekiosken oslo city i dag tidlig, han i kassa virka ikke sånn veldig overasket når jeg viste han den. Han skrev bare at det har kommet vann inn i kameralinsen, og at dette skal være en vanntett mobil. Vi får se hva som skjer videre. Satser på at den går igjennom uten for mye krøll.

Hvordan sjekker jeg hvilken batch det er? Kan jeg gjøre det med kun serienummer?

Sonys kundeservice er ikke helt bra nei, problemet til kundeservice er at serviceverksted og kundeservice er to forskjellige enheter som ikke har kontakt med hverandre. Derfor er de ikke til stor nytte når det gjelder slike saker. Spesielt med tanke på at Sony ber meg om å kontakte service, som igjen ikke svarer på forbrukerhenvendelser. I humac så kan kunden kontakte serviceavdelingen, og vi som jobber i butikkene har et nært forhold til serviceavdelingen, slik blir det ikke så mye krøll ut av.

Mine flaps er fortsatt hvite, bortsett fra den du ser på bildet av headphone-flapen, hvor den har blitt litt rød.

Lenke til kommentar

Jeg leverte min i telekiosken oslo city i dag tidlig, han i kassa virka ikke sånn veldig overasket når jeg viste han den. Han skrev bare at det har kommet vann inn i kameralinsen, og at dette skal være en vanntett mobil. Vi får se hva som skjer videre. Satser på at den går igjennom uten for mye krøll.

Hvordan sjekker jeg hvilken batch det er? Kan jeg gjøre det med kun serienummer?

Sonys kundeservice er ikke helt bra nei, problemet til kundeservice er at serviceverksted og kundeservice er to forskjellige enheter som ikke har kontakt med hverandre. Derfor er de ikke til stor nytte når det gjelder slike saker. Spesielt med tanke på at Sony ber meg om å kontakte service, som igjen ikke svarer på forbrukerhenvendelser. I humac så kan kunden kontakte serviceavdelingen, og vi som jobber i butikkene har et nært forhold til serviceavdelingen, slik blir det ikke så mye krøll ut av.

Mine flaps er fortsatt hvite, bortsett fra den du ser på bildet av headphone-flapen, hvor den har blitt litt rød.

Et stort problem med kundeservicen til Sony er at de rett og slett overser dokumentasjon på at dette er et stort problem og fortsetter å late som at dette er et problemfritt produkt. Min indikator i headphone-flappen ble også rød etter noen dager, noe som er veldig lite overraskende om man ser på et bilde av hvordan telefonen er bygget opp. Det er klar bane fra hjørne-topp til kamerajack :)

Produksjonsdato står ved siden av IMEI-nummer i bunnen av telefonen. Det står på formen XXWXX, eller 13WXX som er aktuelt siden alle er produsert i 2013 hittil :)

Vi får se hva Sony sier videre, men jeg er veldig lite imponert over måten dette har blitt behandlet på....

Jeg oppdaterer tråden når jeg får noen oppdateringer på service :)

Lenke til kommentar

Et stort problem med kundeservicen til Sony er at de rett og slett overser dokumentasjon på at dette er et stort problem og fortsetter å late som at dette er et problemfritt produkt. Min indikator i headphone-flappen ble også rød etter noen dager, noe som er veldig lite overraskende om man ser på et bilde av hvordan telefonen er bygget opp. Det er klar bane fra hjørne-topp til kamerajack :)

Produksjonsdato står ved siden av IMEI-nummer i bunnen av telefonen. Det står på formen XXWXX, eller 13WXX som er aktuelt siden alle er produsert i 2013 hittil :)

Vi får se hva Sony sier videre, men jeg er veldig lite imponert over måten dette har blitt behandlet på....

Jeg oppdaterer tråden når jeg får noen oppdateringer på service :)

Det stemmer, jeg hadde mye dokumentasjon på det at ladestifta ble bøyd, selv bevis på at mennesker i andre land fikk det fiksa på garanti..

aha ok, nå har jeg sendt den inn, så får ikke sjekket det. Jeg oppdaterer også så fort jeg hører noe. :)

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har en XperiaZ og har muligens et lignende problem. Tlf er brukt under vann, men med alle "flaps" lukket.

1. start juli - Brukte den under vann i et basseng helt uten problemer. Alt fungerte som det skulle

2. start august - Jeg brukte den kjapt i et fjellvann hvor vanntemperaturen var mye lavere enn lufttemperaturen, og ila kort tid oppstod det kondens på innsiden av linsen, jeg åpnet alle flaps for å tørke det. Kondensen forsvant og tlf fungerte godt.

3. slutt august - jeg skulle skylle av tlf i vasken, etter det sluttet power-knappen å virke. Tørket på samme måte, og dagen etter fungerte det som det skulle igjen.

4. medio september - Powerknappen sluttet helt å virke.

Jeg har nå levert den inn, og skal hente den i dag. Blir spennende å se om de skal ha betalt for å reparere eller ikke. Kommer tilbake med "rapport" senere i dag.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har en XperiaZ og har muligens et lignende problem. Tlf er brukt under vann, men med alle "flaps" lukket.

1. start juli - Brukte den under vann i et basseng helt uten problemer. Alt fungerte som det skulle

2. start august - Jeg brukte den kjapt i et fjellvann hvor vanntemperaturen var mye lavere enn lufttemperaturen, og ila kort tid oppstod det kondens på innsiden av linsen, jeg åpnet alle flaps for å tørke det. Kondensen forsvant og tlf fungerte godt.

3. slutt august - jeg skulle skylle av tlf i vasken, etter det sluttet power-knappen å virke. Tørket på samme måte, og dagen etter fungerte det som det skulle igjen.

4. medio september - Powerknappen sluttet helt å virke.

Jeg har nå levert den inn, og skal hente den i dag. Blir spennende å se om de skal ha betalt for å reparere eller ikke. Kommer tilbake med "rapport" senere i dag.

Hei!

Du er IKKE den eneste som har opplevd denne "vanntette" telefonen på den vonde måten. For min del ødela det ekstremt mye av ferien min, som jeg aldri får tilbake. Hadde jeg visst at den var like vanntett som en sil hadde jeg behandlet den som den delikate elektronikkdingsen den er, og ikke som en vanntett telefon.

http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=44369631&postcount=268

I følge denne spørreundersøkelsen har 64% av 662 sjekkede telefoner problem med at bakglasset ikke tåler varme (denne telefonen blir VARM under bruk). Dette er en fadese fra Sony, og det er utrolig dårlig at de ikke tar dette problemet seriøst.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2304680

Her er en tråd hvor det diskuteres mer rundt denne problematikken.

Si fra når du får hentet den! Dessverre er det nok for sent å sjekke om bakglasset ditt er løst siden det fjernes under services og monteres på igjen, så jeg regner med at ditt nå sitter som det skal (om du får telefonen tilbake)

Flott om du oppdaterer med informasjon så snart du kan! :)

Jeg har tenkt å prøve å få hevet kjøpet på grunn av misvisende informasjon, mest på grunn av hvor UTROLIG lite fornøyd jeg er med Sonys kundeservice. Etter dette solgte jeg min nye 55" TV fra Sony siden jeg nødig vil ha noe å gjøre med kundeservice igjen...

PS: Dere kan godt poste skrekkhistorier på Sony Mobile NO på facebook slik at vi muligens kan få lagt litt press på dem. Måten de har skjøvet alle problemer under teppet på er uakseptabel, og de bør få vite det slik at de kanskje skjerper seg i fremtiden. Veldig synd at det skulle gå slik, for frem til dette var jeg veldig fornøyd med telefonen og anbefalte den på det varmeste. Fra nå av kommer jeg til å advare mot å kjøpe telefoner fra Sony....

:)

Lenke til kommentar

"Jeg har tenkt å prøve å få hevet kjøpet på grunn av misvisende informasjon"

Hvordan har du tenkt å gjøre det? Dersom det er mulig så gjør gjerne jeg også det..er ikke så veldig fornøyd med Sony. :)

Vel, en "vanntett" telefon der det er unntak fra regelen at den tåler kontakt med vann er ikke mye vanntett, og skulle vel strengt tatt gått under "villedende markedsføring". Jeg var veldig fornøyd med dem helt til problemene oppstår, men nå skal jeg aldri ha Sony igjen. Sitter nå og snakker med en fyr fra kundeservice og han gjentar bare det samme svadaet om at "hvis dette er et problem går det på garanti" selv om jeg viser til utallige eksempler på folk med samme problem.

Sony burde svelgt en kamel og heller advart kundene sine og tilbydt gratis reparasjon i forkant, men de har gjort alt feil. Du er velkommen til å bli med på en fellessak med forbrukerombudet ;) Jeg har ikke tenkt å gi meg her, og jeg er VIRKELIG provosert av måten jeg behandles på av kundeservice...

Du har ikke hentet telefonen enda?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...