Gå til innhold

Oppgradering av gamle windows lisenser

warjar

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å bygge meg en ny stasjonær rigg i den nærmere fremtid og tenkte jeg skulle gå for Win 8 denne gang.

Jeg har to lisenser av win 7 som jeg vil fortsette å bruke på mine nåværende maskiner.

I tillegg har jeg følgende lisenser:

- Windows XP Pro (1 lisensnøkkel, god for 10 maskiner)

- Windows Vista Business (2 lisensnøkler, 32 og 64)

1. Er disse sistnevnte lisensene mulig å oppgradere til win 8?

2. I tilfellet med XP, kan jeg fortsette å bruke en eller flere av XP lisensene i tillegg til en ny win 8?

3. Dersom dette lar seg gjøre. Er det mulig å oppgradere uten å måtte gå omveien å først installere vista eller xp?

-warjar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hele koker ned til hvilken lisens du kjøper til Windows 8.

Kjøper du fullversjonen så har det jo ingen betydning om du har andre lisenser eller ikke.

Kjøper du oppgraderingsversjonen så krever den faktisk ikke at du har en aktivert Windows versjon i bunnen. Uansett kan du omgå eventuelle problemer med aktivering med oppgraderingslisensen ved å se på punkt tre i denne tråden...

Så på en ny pc ville jeg bare lagt inn en ren kopi av Windows 8. Pass på å vent til 18.oktober å kjøp deg en versjon av Windows 8.1. Den er en god del bedre enn Windows 8.

På den andre side vil du få oppgradert Windows 8 til 8.1 gratis etter 18 oktober.

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar.

Jeg kunne ha spesifisert det tydligere at det var oppgraderingsversjonen av win 8 jeg siktet til. En fullversjon sier seg vel selv at ikke avhenger av tidligere OS. Når eneste alternativ der er OEM, blir det ikke det mest attraktive..

Hadde jeg visst at lanseringstilbudet gav en nøkkel til senere bruk som beskrevet i linken din, hadde jeg slått til for lengst da jeg var inne å snuste på tilbudet i de tider.

Dette sitatet ditt i denne tråden, ser ut til å avgjøre valget for min del.

Nå har de faktisk gjort det bedre med Windows 8, siden du faktisk ikke får kjøpt noen fullversjon. Du får kjøpt en OEM system builder versjon, men oppgraderingslisensen er bedre siden du kan bytte så mye hardware du vil, og flytte lisensen til nye pcer osv. "

Men.. jeg skulle gjerne fått klarert punkt 3. i tråden din. Det at du benevner den som "windows 7 upgrade" kan virke missvisende. I tillegg til at du i starten sier dette er et trick som virket i win 7, kan det gro frem noe tvil om dette gjelder win 7 el 8.

Uansett, her er hva jeg tror/håper du mener:

-Man kan kjøpe f.eks denne oppgraderingen:

https://prisguiden.no/produkt/microsoft-windows-8-professional-norsk-oppgradering-167770

-Installlere på tom disk.

-Gjøre registerendringen

-Aktivere

Med denne metoden fungerer med andre ord dette som en full retail versjon. Riktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...