Delvis Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 (endret) Har noen halvråtne plommer her, og lurte på hvordan man gjør hvis man skal så dem ( eller sette dem eller hva man kaller det). Skal bare selve kjernen graves ned i molda da, eller helle plomma? Eller skal plomma helst bare ligge oppå eller halveis oppå overflaten og gjøre resten selv? Endret 18. september 2013 av Delvis Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Det er nok best å kjøpe seg et lite plommetre du kan plante. Det er en del styr med å få et tre ut av en plommestein, og du er heller ikke garantert at treet du får kan få frukt. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Det beste er å kjøpe ett plommetre, men hvis du vil ha ett plommetre fra starten av så må du regne med mye styr. Da anbefaler jeg deg at du legger nedi plommen om våren (en annen plomme så klart ) også er treet passe stort til overvintring om høsten. Deretter er det bare å se på at treet vokser og gror Men det letteste hadde vært å kjøpe ett tre på f eks plantasjen. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 (endret) Kan legge til at du først bør sjekke om plommesteinen flyter, gjør den det er den ubrukelig. Bland godt med kukompost i jorden og plant den rundt 10-15 cm dypt (3 ganger sin egen diameter). Jeg har også hørt om folk som har lagt steinen i en pose med kukompost i kjøleskapet i noen uker til den begynner å sprekke, før de planter den ut. Endret 18. september 2013 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Det er best å kjøpe et plommetre Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Du kan få et plommetre ved å plante en stein. Vanligvis legges denne i vann til den begynner å få hårfine røtter, og skallet på steinen mykner. Men... Av slike tre vil du vanligvis ikke få plommer, eller de er små og vonde, eller kanskje du har utrolig flaks! Dessuten vil det ta mange mange år før det blir et lite tre... For å svare litt mer seriøst, så er de fleste fruktbærende frukttre podet. Dvs at smågreiner fra et annet frukttre er festet på treet ved at greinene blir skråskjært og festet med gummistrikk/podetrå på det nye treet, og vokset rundt "sårfeste" for å få det til å gro fast. Dette sørger for rett bestøvning (fertilitet), og dermed mye frukter. Slikt som epletre er helt avhengig av at to eller flere sorter epletre er podet på stammen (enkelttre) for å få epler. Hvis du ikke gidder å plante og pode selv, så kan du kjøpe tre her: http://www.plantasjen.no/sortiment/dyrke_ute/frukttraer/514ff0b5b61822d1d0000600/plommetre-opal- Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 Såpass. Trodde det var ganske enkelt jeg, siden naturen selv er ment å gjøre det enkelt når plommer faller av treet så skal nye gro utav de. Ja har et plommetre fra før, et Opal likt det på bildet. Kom mange gode plommer på det dette året. Var bare noe jeg tenkte gjøre for moro dette og se hvordan det blir. Men da spørs det om jeg gidder. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Var bare noe jeg tenkte gjøre for moro dette og se hvordan det blir. Men da spørs det om jeg gidder. Go for it! Du taper lite på å prøve...steinen/plomma skulle vel i komposten uansett Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Men en ting som er viktig er å ikke plante ute nå. Da vil treet mest sannsynelig ikke trive seg og daue igjennom vinteren. Gjør det på våren om du vil gjøre det :-) Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 19. september 2013 Forfatter Del Skrevet 19. september 2013 Hva med å plante den i ei blomsterpotte eller noe inne, og så ta det ut til våren? 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Det går det ja! Husk å vanne med jevne mellomrom også (når jorden er tørr) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå