Gå til innhold

Test: Sony Xperia Z1

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet så har du rett i at det hadde vært ein fordel dersom alle fotograferte og filmet i høgste oppløysning slik at man senere har ett godt utgangspunkt for redigering og visning.

Men på ein mobiltelefon så blir lagringskapasiteten fort eit problem. Ein 4k-film tar vell fire ganger så mykje plass som vanlig "full HD" opptak?

Du skal ikkje filme så veldig mykje før du fyller opp minnekortet med videofiler. No veit eg ikkje korleis Sony har laga til tilgangen til minnekortet, men med tanke på at det er en vanntett telefon så mistenker eg at minnekortet ikkje nødvendigvis er lett tilgjengelig for utskiftning.

Minnekapasiteten vil fort bli ett problem med 4K video ja. Jeg pleier å regne ca 1GB på 10min opptak i vanlig 1080p oppløsning på mobilen min, da er man altså på ca 4GB pr 10 min, noe som er hinsides plasskrevende...

Det holder iallfall ikke att mobiler utstyres med 64GB minnekort da lenger, snakker nok heller 4x der også da :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var telefonen her. Førsteinntrykk er kvalitet. Masse kvalitet. Skjermen er meget god, nesten på høyde med HTC One spør du meg.

Tok ett par bilder når jeg kjørte hjem fra å ha henta telefonen, er ikke imponert over kameraet sålangt, massevis av støy på innendørsbilder.

Batteriet mistet også over 10% på en liten time der telefonen lå i lomma, vet ikke hva grunnen til det er.

Bildene er tatt i auto modus.

post-3895-0-64802300-1379954191_thumb.jpg

post-3895-0-73004900-1379954202_thumb.jpg

post-3895-0-88269200-1379954210_thumb.jpg

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Kjedelig. Regner med at du har skrudd på power management? Det har ganske mye å si.

Sony-hat

Sliter litt med å ta deg seriøst når du skriver såpass aggressivt mot Sony. Skjønner at du er sur på de om de har sagt noe slik, men blir ikke så veldig troverdig og har hatt andre saker hvor folk regelrett har funnet på slike saker for å sverte andre merker (gudene vet hvorfor). Kan godt være mulig, men småskeptisk gitt. Jeg har hatt min Xperia V i vann flere ganger uten problemer i alle fall, mulig at andre modeller sliter mer men lukene er vel like, no?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Batterikapasiteten på Xperia V er ikke spesielt imponerende og tømmes raskt under bruk, men den har latterlig lav bruk i idle pga. Xperias ganske gode strømsparingsmodus når den sover. Det har noen ulemper, som f. eks at klokka oppdateres noe treigt på skjermen om du er på låseskjermen etter sleep. Utenom det syns jeg det er verdt det og får lett 2+ dager batteritid selv om jeg kanskje surfer en times tid eller noe hver dag.

Lenke til kommentar

Vel jeg skal lade den først så får vi se. Batteriet er alltid litt snålt rett ut av eska.

Jeg setter stor pris på erfaringene, og tilbakemeldingene du har rundt denne telefonen :) Ser forøvrig den forsvant kjapt fra lageret hos netonnet :p

Når er egentlig slippdato for denne her til lands, en ukes tid + ser jeg de fleste opererer med på forventet å få på lager.

Lenke til kommentar

Etter å ha ladet telefonen til fullt så har jeg fikla litt med den. Har nå 80% batteri igjen etter 1t og 10min med skjermen på. Det tilsvarer godt over 5 timer med skjermen på totalt, uten noe form for strømsparing, det er mer enn godkjent i mine øyne.

Så får vi håpe kameraet får seg en softwareoppgradering, da det er ingen grunn til at denne telefonen skal ta dårligere bilder enn S4, den har jo bedre optikk og større sensor. Det er jo Sony som leverer kameraet i S4 også.... Skjønn det det som kan.

Min kom med firmware 14.1.G.1.518 og det er ingen oppdateringer tilgjengelig så langt. Vet at operatørlåste versjoner som på O2 i england har kommet med .534, så de jobber iallefall med å oppdatere, og det er jo bra.

Lenke til kommentar

Har i grunnen veldig lyst på denne, men kameraet ser skuffande ut enn så lenge, håpar du har rett med oppdateringane! Spesielt på biletet du har tatt av gongen der oppe ser det veldig rart ut når det er så blurry i midten, men likevel relativt skarpt over og under.

Lenke til kommentar

Da var telefonen her. Førsteinntrykk er kvalitet. Masse kvalitet. Skjermen er meget god, nesten på høyde med HTC One spør du meg.

Tok ett par bilder når jeg kjørte hjem fra å ha henta telefonen, er ikke imponert over kameraet sålangt, massevis av støy på innendørsbilder.

Batteriet mistet også over 10% på en liten time der telefonen lå i lomma, vet ikke hva grunnen til det er.

Steike for noen dårlige bilder, noe av det verre jeg har sett på lenge.....

Trodde ikke Z1 var så ille da. Sikker på det ikke er noe feil med ditt eksemplar ??

Lenke til kommentar

Har sett flere eksempler på dårlige bilder på Z1, så nei jeg tror ikke det er bare min.

Jeg skal gi Sony litt tid på å komme med firmware til telefonen, men blir det ikke bedre enn dette så beholder ikke jeg min iallefall. Kamera er noe av det jeg vektlegger mest ved kjøp av ny mobil.

Som sagt er jeg på firmware .518, mens jeg har sett folk med .534, da med operatørlåste mobiler. Sålangt er det ingen oppdatering for den ulåste, og latterlig nok så virker det som det blir mer vanlig at ulåste telefoner får oppdatering sist.

I mine øyne så er ikke denne telefonen klar for butikk, men de ville vel få den ut fortest mulig.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Tok runden i butikkene i dag. Leverandør får inn telefonen 1.oktober, så noen dager etter det burde det være på plass i butikkene fikk jeg beskjed om. Spaceworld mente muligens at de hadde den inne allerede på mandag, men det spørst.

En ting er sikkert, Sony mannen som hadde vært innom _samtlige_ butikker med en demo telefon hadde gjort en god figur :p

Er det noen gode abonnement løsninger rundt denne mobilen om dagen?

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Min Z1 var også litt dårlig på batteri i starten, men den er mye bedre nå etter å ha ladet den noen ganger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Z1 er ikke alene om denne skjermoppløsningen.

HTC Butterfly S sin super LCD3-skjærm ligger på 1080 ganger 1920 bildpunkter, som innebærer en pixeldensitet på 441 pixler per tomme.

Butterfly S koster drøye 4.000 kroner - levert på døra en uke etter at den er bestilt og sendt fra lager i Hong Kong. Jeg gravde ned min røde, min hvite og min svarte HTC One da pakken kom...

hvor bestilte du fra?butterfly s har vært øverst på ønskelista en stund :p

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...