Gå til innhold

hvorfor må vi betale for noe vi trenger?

9 stemmer

1. 1. burde jeg ta den?

• ja
      6
    • nei
      3

Anbefalte innlegg

gå inn her isteden = https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1538535

hei, dette er noe jeg har lurt på veldig lenge.

hvorfor må vi betale sprøyter som er livsviktige for oss?

jeg er 16 år å blir anbefalt av helsesøster å ta hjernehinnebetennelse-sprøyte. greit nok at jeg burde ta sprøyta. dette er jo frivillig tvang. men så kommer det ut att det koster 540,- kr for å ta denne sprøyten som virkelig er så viktig som folk sier.

(meningitt er ett annet ord for hjernehinnebetennelse)

Meningitt er en betennelse i hinnene som omslutter hjernen og ryggmargen. Betennelsen kan skyldes bakterier eller virus (kalles henholdsvis bakterie- og virusmeningitt). Både barn og voksne kan få hjernehinnebetennelse. Den kan utvikle seg i løpet av bare noen timer. De viktigste symptomene er feber og nakkestivhet.

Meningitt som skyldes bakterier - spesielt de bakteriene som kalles meningokokker - er en farlig sykdom som krever øyeblikkelig behandling med antibiotika. Denne behandlingen gis direkte i en blodåre. På tross av behandling er det allikevel mellom 5-15 prosent som får varige mén eller dør av sykdommen.

Meningitt som skyldes virus er som oftest ikke farlig og går over av seg selv.

- http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/meningitt.php

siden dette er så farlig som det sies her. hvorfor må vi da betale 540,- kr for den?

det er akkurat det samme som å si "om du blir her så kan du dø. men du må betale en "liten" sum på 540,- kr for å få deg videre"

jada. jeg skjønner att leger må få betalt. men om en betennelse er så farlig at du kan dø å du må betale 540,- kr så vet ikke jeg altså.

post-314350-0-24923500-1379510518.jpg

ett annet spørsmål: burde jeg ta den?

Endret av jeno97
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Livsviktig er den nå ikke akkurat, er nå noe som blir opp til deg akkurat det samme som svineinfluensa sprøyta og mange andre.

Men ja det koster penger å produsere vaksinen så at de tar betalt er da ikke direkte rart, generelt sett så så kan du jo være glad at du ikke bor i usa for da hadde mye rart medisinsk sett kostet ekstremt mye.

• Liker 3
Lenke til kommentar

La meg gjette: du er russ snart?

Dette er ikke en livsviktig sprøyte. Jeg kjenner ingen som har tatt den, og guess what - alle er fortsatt i live! Det er veldig få tilfeller av hjernehinnebetennelse hvert år, men forekomsten blant russ er urovekkende høy. Det er nok årsaken til at du har blitt anbefalt å ta vaksinen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

for å si det slik... Jeg kjenner ingen som har tatt den og de jeg kjenner som har fått en slik betennelse har hatt en sykdom som ligner på å være forkjølet med hodepine og har gått over etter 7 dager så om du ikke vil betale så ikke ta sprøyten. Om du en eller annen gang i livet blir syk i 7 dager så har du i hvert fall tjent 540 kroner samt styrket immunforsvaret ditt :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

La meg gjette: du er russ snart?

Dette er ikke en livsviktig sprøyte. Jeg kjenner ingen som har tatt den, og guess what - alle er fortsatt i live! Det er veldig få tilfeller av hjernehinnebetennelse hvert år, men forekomsten blant russ er urovekkende høy. Det er nok årsaken til at du har blitt anbefalt å ta vaksinen.

Guess what, jeg kjenner noen som er døde, er det da 50/50?

Lenke til kommentar

Det er vel sånn at når en er i ferd med å bli voksen, så oppdager man at ikke alt er gratis lengre.

Vi får sette pris på at vi har et godt velferdssamfunn som gir oss skole og sykehus ved behov.

Men vi skal passe på at ikke kvaliteten på de offentlige skolene, eller medisinsk behandling blir nedprioritert. Plutselig kan man stå i en situasjon hvor de beste lærerne og legene blir kjøpt ut av private interesser.

Det er ikke noe sak å få god kvalitet og rask behandling, dersom man bare skviser ut alle med svak økonomi.

Lenke til kommentar

Guess what, jeg kjenner noen som er døde, er det da 50/50?

Hvis du kjenner en som er død, og det er 50/50, så kjente du mao. bare to personer?

Andelen smittede og døde etter meningitt er ekstremt lav. Det er mange andre vaksiner og forebyggende tiltak som bør vurderes før en vaksine for meningitt. HPV, for eksempel - eller forebyggende tiltak mot hjernehinnebetennelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du kjenner en som er død, og det er 50/50, så kjente du mao. bare to personer?

Andelen smittede og døde etter meningitt er ekstremt lav. Det er mange andre vaksiner og forebyggende tiltak som bør vurderes før en vaksine for meningitt. HPV, for eksempel - eller forebyggende tiltak mot hjernehinnebetennelse.

Les det idiotiske vrøvlet du skrev, også leser du svaret, engang til.

Lenke til kommentar

Les det idiotiske vrøvlet du skrev, også leser du svaret, engang til.

Skjerp deg. Det er ikke en livsviktig sprøyte, man dør ikke av å ikke ta den - men FHI anbefaler allikevel ungdom mellom 17 og 19 år å ta sprøyten av sikkerhetsmessige årsaker. Av de rapporterte tilfellene meningitt hvert år, er aldersgruppen mellom 17 og 19 høyest representert. Allikevel er tallet smittede sett opp mot det totale tallet ungdom mellom 17 og 19 ekstremt lavt.

Så kan du lese videre her:

"I 2010 og 2011 fikk Folkehelseinstituttet meldt henholdsvis ni og fire tilfeller av smittsom hjernehinnebetennelse (meningokokksykdom) som kunne relateres til russefeiringen. Begge årene var det omtrent like mange tilfeller blant russ som hos ungdom som hadde festet med russen eller gikk på en skole der russ var blitt syke."

Det finnes folk som dør av sesonginfluensa også. Vil du si at det er en livsviktig sprøyte? Eller at det er 50/50 om man dør av influensa eller ikke?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Skjerp deg. Det er ikke en livsviktig sprøyte, man dør ikke av å ikke ta den - men FHI anbefaler allikevel ungdom mellom 17 og 19 år å ta sprøyten av sikkerhetsmessige årsaker. Av de rapporterte tilfellene meningitt hvert år, er aldersgruppen mellom 17 og 19 høyest representert. Allikevel er tallet smittede sett opp mot det totale tallet ungdom mellom 17 og 19 ekstremt lavt.

Så kan du lese videre her:

"I 2010 og 2011 fikk Folkehelseinstituttet meldt henholdsvis ni og fire tilfeller av smittsom hjernehinnebetennelse (meningokokksykdom) som kunne relateres til russefeiringen. Begge årene var det omtrent like mange tilfeller blant russ som hos ungdom som hadde festet med russen eller gikk på en skole der russ var blitt syke."

Det finnes folk som dør av sesonginfluensa også. Vil du si at det er en livsviktig sprøyte? Eller at det er 50/50 om man dør av influensa eller ikke?

Du kom med noe svada 'jeg kjenner ikke noen som har dødd av det blablablabla derfor gjør ingen det'

Jeg svarte at jeg kjenner noen som har dødd av det.

Ergo er det da med såpass simpel logikk en 50/50 sjangse.

Det er anbefalt å ta sprøyten, det er det en grunn for. Det kan diskuterest rundt tallene, men å komme med noe så patetisk er bare.. dødfødt, viss du ikke skjønner det selv er du faktisk unnskyldt.

Lenke til kommentar

Du kom med noe svada 'jeg kjenner ikke noen som har dødd av det blablablabla derfor gjør ingen det'

Jeg svarte at jeg kjenner noen som har dødd av det.

Ergo er det da med såpass simpel logikk en 50/50 sjangse.

Det er anbefalt å ta sprøyten, det er det en grunn for. Det kan diskuterest rundt tallene, men å komme med noe så patetisk er bare.. dødfødt, viss du ikke skjønner det selv er du faktisk unnskyldt.

...leser du i det hele tatt hva jeg skriver? (Og vet du hva logikk er?) Get back on track. Jeg sa aldri at ingen dør av meningitt, jeg illustrerer dog den lave forekomsten av meningitt ved å påpeke at ingen jeg kjenner har tatt vaksinen og ingen er døde. Noe du vil se at jeg er langt fra den eneste i tråden her som gjør.

TS skriver at man kan dø av å ikke ha vaksinen. Ja, det kan man - men gjett hva? Det er et ekstret lite antall dødsfall på grunn av denne sykdommen hvert år. Det å argumentere med "hvis man ikke tar sprøyten, kan man dø" blir da på nivå med å si at "hvis man ikke vaksinerer seg mot influensa, kan man dø". Det stemmer, men sannsynligheten er såpass liten at den anses som en ikke-sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...