Pantone Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Hei, Jeg har kjøpt meg to nye laptoper den siste måneden og leverte den første tilbake (ASUS Zenbook UX32A-R3040H) da viften på den bråkte noe usannsynlig mye og den gav meg iling i hele kroppen og vondt i hodet nr jeg hadde den på fanget. Jeg kjøpte derfor mitt nr2 valg, en Lenovo Ideapad U330. Problemet er at jeg fortsatt føler at jeg sitter med støt og iling i hele kroppen. Det kjennes som stråling eller et kontinuerlig svakt støt og jeg føler at jeg får vondt i hodet. Dette er uavhengig av om den er tilkoblet nett og strøm. Eneste umiddelbare likhet jeg ser mellom disse to PCene er at de er i børstet stål. De har ikke samme prosessor. Jeg føler kanskje at jeg er oversensitiv eller at jeg innbiller meg plagene for mine venner som har hatt den på fanget sier de ikke føler noe umiddelbart, mens jeg får vondt i hodet bare jeg går med den i sekken. Det er første gang det har skjedd meg, og jeg har eid/brukt flere laptoper de siste 5-8 årene. Jeg er veldig fornøyd med den nye laptopen bortsett fra dette problemet og ønsker egentlig ikke å levere den inn igjen, men om plagene fortsetter ser jeg ikke helt noen annen utvei. Er dette et problem som er kjent for flere eller er det noe jeg må innbille meg? Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Eneste umiddelbare likhet jeg ser mellom disse to PCene er at de er i børstet stål. De har ikke samme prosessor. Jeg føler kanskje at jeg er oversensitiv eller at jeg innbiller meg plagene for mine venner som har hatt den på fanget sier de ikke føler noe umiddelbart, mens jeg får vondt i hodet bare jeg går med den i sekken. Jeg kan ikke stort om dette temaet, men stusset over det du skriver om at du får vondt i hodet bare du går med den i sekken? Da er den vel ikke skrudd på engang, og du er i hvertfall ikke nær den. Det indikerer at du inbiller deg noe i hvertfall. Tenk deg om det er noe som har forandret seg i livet ditt omtrent rundt når du kjøpte deg laptopen som kan ha skylden i stedet for? Forøvrig, ikke ha laptopen rett på fanget. Den blir varm fordi den får dårlig lufting og du kan i verste fall få lettere skader på huden: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10041351 For gutter er det heller ikke ideelt om det blir ekstra varmt mellom beina... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 (endret) Er det uavhengig om det er koblet til strømnettet eller ei, så kan jeg i det minste si at det ikke har noe med elektrisitet å gjøre. Ettersom strømmen da aldri vil kunne gå gjennom kroppen din. Jeg tror det kan være verdt å ta en prat med en lege, men jeg vil nok egentlig tro det hele er "innbilning". Altså, ikke at du bare innbiller deg at du får vondt, men at du rett og slett ikke klarer å sitte lenge ved en datamaskin lenge om gangen uten å få hodepine. Kanskje den forrige maskinen, hvor lyden ga deg hodepine, kunne vært en trigger/årsak? Det ville i hvert fall forklart at du fortsatt tror du føler en "iling" i kroppen. Har du noen andre maskiner som du kan sitte en stund med, slik at du kan sjekke om dette nå gjelder generelt ?Får du vondt i hodet av mobiler for eksempel? Edit: Og så vil jeg bare si at man psyken er veldig viktig og styrer alt i kroppen, så om det er innbilning eller noe galt med psyken (trenger jo ikke være på generell basis, men f.eks mot den PCen), så kan det skape et fysisk ubehag. Edit2: Stråling som på dette viset påvirker kroppen har i de fleste tilfeller vist seg å være tilsynelatende psykisk, da forskere, selv i løpet av flere tiår med forskning ikke har kunnet finne noen harde fakta/funn som tyder på at "overfølsomhet mot stråling" er en fysisk plage. Dette til tross for at det finnes en (veldig) liten andel mennesker som mener de har det. Derimot så virker det som at gang på gang, så klarer de det svært dårlig i blindtester/tester, som igjen kan indikere at psyken spiller en stor rolle. Endret 18. september 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Pantone Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 Ja jeg har lyst til å tro at det er innbilning, men dette skjer med altså umiddelbar virkning når PCen slås på og innen et minutt. Med den gamle PCen min som jeg brukte senest i går kan jeg sitte i timer med den av gangen uten problemer. Lyd -> hodepine er ikke et svar da den første PCen jeg prøvde kun var på max 20 minutter før jeg slo den av og bestemte meg for å sende den tilbake. Når den lå i sekken var den i dvale/hvilemodus. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Jeg tviler på at det er noe med en avslått laptop i sekken som kan gi deg hodepine, annet enn at du ubevisst assosierer PCen med hodepine og derfor blir stresset og får hodepine. Men at du kan få hodepine av å sitte med en pc i fanget i stedet for å ha skjermen i en litt mer fornuftig øyehøyde er ikke ukjent. At nakkemusklene spennes er en vanlig årsak til hodepine. En annen ting jeg ville fått sjekket var synet. Hvis du begynner å bli litt nærsynt (eller bare har litt svakere briller/linser enn du burde ha gjort), og kanskje begynner å bruke en skjerm med høyere oppløsning (mindre tekststørrelse) enn du er vant med, så må øynene slite mer for å fokusere, og du får hodepine. Kanskje du rett og slett må se i øynene at du eldes, og må legge arbeidsstillingen mer til rette for hva kroppen din har godt av. 1 Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Du kan ikke tilfeldigvis ha kontaktallergi mot metall eller noe? Aner ikke hvordan dette oppleves, man burde vel få utslett ved kontaktpunktet tenker jeg og det har du vel ikke fått... Hvis andre kan bruke den uten problemer, mens du får umiddelbare problemer ligger i hvertfall problemet hos deg... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 (endret) Ja, det kan høres ut som innbilning. Det finnes ikke noen annen grunn som jeg kan se, som kan forklare det. For når en PC er i dvalemodus så er den 100 % av, og det går null strøm og null stråling og null elektromagnetiske felter. I hvilemodus så er PCen litt på, hvor CPUen jobber på svært lavt nivå, og minnebrikkene/minnekontrolleren i praksis er det som holdes i live. Det vil da være svært lite stråling, enten i form av elektromagentiske felter eller mikrobølger, og sammenlignet mot en tilsvarende stasjonær PC så ville jeg tippet at den sendte ut mye mer om du sammenligner med en laptop i hvilemodus. Du kan ikke tilfeldigvis ha kontaktallergi mot metall eller noe? Aner ikke hvordan dette oppleves, man burde vel få utslett ved kontaktpunktet tenker jeg og det har du vel ikke fått... Hvis andre kan bruke den uten problemer, mens du får umiddelbare problemer ligger i hvertfall problemet hos deg... Dette er jo et godt poeng, og de legeringen i aluminiumsdekslene deres kan inneholde mye som det ikke er alt for uvanlig å være allergisk mot. (sist jeg sjekket så snakket de om et par prosent)Men det forklarer selvsagt ikke når du har den i sekken. Men om du kjøper en helt annen laptop, som du ikke assosierer med den du har nå, så kanskje plagene går bort? Endret 18. september 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Pantone Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 Jeg tviler på at det er noe med en avslått laptop i sekken som kan gi deg hodepine, annet enn at du ubevisst assosierer PCen med hodepine og derfor blir stresset og får hodepine. Men at du kan få hodepine av å sitte med en pc i fanget i stedet for å ha skjermen i en litt mer fornuftig øyehøyde er ikke ukjent. At nakkemusklene spennes er en vanlig årsak til hodepine. En annen ting jeg ville fått sjekket var synet. Hvis du begynner å bli litt nærsynt (eller bare har litt svakere briller/linser enn du burde ha gjort), og kanskje begynner å bruke en skjerm med høyere oppløsning (mindre tekststørrelse) enn du er vant med, så må øynene slite mer for å fokusere, og du får hodepine. Kanskje du rett og slett må se i øynene at du eldes, og må legge arbeidsstillingen mer til rette for hva kroppen din har godt av. Hehe mine 24 år føles kanskje lange, men at jeg plutselig ble gammel av å bytte data tror jeg ikke. Jeg har som sagt ikke noen problemer med min gamle PC når jeg bruker den parallelt. Jeg skal se inn i dette med allergi mot metall, men har aldri hatt problemer med dette i andre sammenhenger.. Lenke til kommentar
Pantone Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 Dette er jo et godt poeng, og de legeringen i aluminiumsdekslene deres kan inneholde mye som det ikke er alt for uvanlig å være allergisk mot. (sist jeg sjekket så snakket de om et par prosent) Men det forklarer selvsagt ikke når du har den i sekken. Men om du kjøper en helt annen laptop, som du ikke assosierer med den du har nå, så kanskje plagene går bort? Ja jeg prøvde jo det i første omgang da, siden jeg leverte tilbake ASUSen og kjøpte en Lenovo... Funket ikke. jeg lurer egentlig bare på om jeg er gal Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Hehe mine 24 år føles kanskje lange, men at jeg plutselig ble gammel av å bytte data tror jeg ikke. Jeg har som sagt ikke noen problemer med min gamle PC når jeg bruker den parallelt.Tja, hvordan er skjermoppløsningen på den nye kontra den gamle? Jeg ville fremdeles vurdert å få sjekket synet. Og det var vel rundt 25-års-alderen at ting begynte å gå nedenom og hjem for min del, så ikke vær for trygg på deg selv Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Ja jeg prøvde jo det i første omgang da, siden jeg leverte tilbake ASUSen og kjøpte en Lenovo... Funket ikke. jeg lurer egentlig bare på om jeg er gal Men mer seriøst, sjekk synet hvis du ikke har gjort det. Samtidig kan det ikke være stort annet enn psykisk når du får det med PCen avslått i sekken. Eneste andre muligheten jeg ser er dermed at det kan være noe urelatert som slår inn Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 (endret) Er 24 år selv og er bare et år siden hodepine ble langt vanligere for meg om jeg ikke passer på å spise eller drikke nok vann. For ikke så snakke om jævlige hangovers. Så at du begynner å føle at kroppen går nedenom og hjem når du "bare" er 24 år, så er det vel heller mer naturlig enn ikke. Fra 22 til 24 år er årene hvor kroppen går fra å aldri ha problemer til shit gets real. Endret 18. september 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 For gutter er det heller ikke ideelt om det blir ekstra varmt mellom beina... HVA Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 HVA http://www.reuters.com/article/2010/11/05/us-laptop-testicles-idUSTRE6A457320101105 Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 (endret) http://www.reuters.com/article/2010/11/05/us-laptop-testicles-idUSTRE6A457320101105 Tenkte på noe annet som var godt og varmt:) men, det er vel kanskje mange på dette forumet som ikke vet hva det er:) Edit : beklager for litt offtopic... Endret 18. september 2013 av cmf_Tiger Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Tenkte på noe annet som var godt og varmt:) men, det er vel kanskje mange på dette forumet som ikke vet hva det er:) Edit : beklager for litt offtopic... Hehe får la den være tror jeg Lenke til kommentar
Snikkabo Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Ser at OP ikke får mye støtte i sine opplevelser så tenkte jeg måtte fortelle at jeg også mener å ha opplevd en "prikkende" følelse fra en laptop jeg har. Den er der ikke alltid, men det er 100% sikkert at den kommer i fingertuppene ved berøring, vanligvis på undersden, av laptopen. Kjennes i grunn ut som svak strøm som pirrer litt i huden. Har ikke sett på det som et spesielt stort problem, men må si jeg har jo stussa litt på fenomenet. Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Ser at OP ikke får mye støtte i sine opplevelser så tenkte jeg måtte fortelle at jeg også mener å ha opplevd en "prikkende" følelse fra en laptop jeg har. Den er der ikke alltid, men det er 100% sikkert at den kommer i fingertuppene ved berøring, vanligvis på undersden, av laptopen. Kjennes i grunn ut som svak strøm som pirrer litt i huden. Har ikke sett på det som et spesielt stort problem, men må si jeg har jo stussa litt på fenomenet. Er ikke snakk om å ikke støtte det, vi gjorde da et forsøk på å finne en forklaring på hva det kan være? Men når fenomenet oppstår når maskinen ligger avslått i sekken er det jo ganske naturlig å anta at problemet ikke ligger hos maskinen... Lenke til kommentar
Snikkabo Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Er ikke snakk om å ikke støtte det, vi gjorde da et forsøk på å finne en forklaring på hva det kan være? Men når fenomenet oppstår når maskinen ligger avslått i sekken er det jo ganske naturlig å anta at problemet ikke ligger hos maskinen... Høres merkelig ut at det merkes med maskina i sekken ja, er enig i det. Når jeg skrev støtte tenkte jeg mer på at det var andre som hadde lignende erfaringer. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Det er de ganger det er snakk om jordfeil. Som liten så tullet vi med at vi fikk superkrefter av å ta på en TV/tele-sentral med det for meg i dag kan forklares av åpenbare var jordingsproblemer. Vi fikk da en prikkende følelse i kroppen. Ellers har jeg vært på TG hvor en del fikk problemer med støt og prikkende følelse ved å ta på laptop/PC. Inkludert meg selv, som fikk meg et skikkelig støt flere ganger. Kan selvsagt ha vært statisk elektrisitet, men med tanke på hvor kraftig det var, så tviler jeg, samt det faktum at mange fikk det på omtrent samme tiden. Men dette kan kun skje om laptopen er koblet til med størmadapter. På batteri så er det egentlig more or less umulig at du får noe strøm gjennom deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå