Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Studier uten fremføringer?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Har veldig angst for muntlige fremføringer. Er det noen som vet om bachelorstudier eller kortere studier der det er minimalt med muntlige fremføringer? Har generell studiekompentanse med ganske høyt snitt, men ikke fordypning i realfag.

Gjerne også et studie som gir en jobb etterpå uten muntlige fremføringer.

Anonymous poster hash: e11c9...4dd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet at det ikke er farlig å ha muntlige fremføringer, og angster lar seg mestre. Er det ikke da mye mer hensiktsmessig å jobbe med det? Du vil sannsynligvis før eller senere komme opp i slike situasjoner. De aller fleste synes det er mer eller mindre ubehagelig å snakke i store forsamlinger, hvorfor skal du slippe?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Tror det er bedre du tar tak i det.

Uansett har jeg inntrykk av at mye på universitetsnivå er blottet for både obligatorisk oppmøte og muntlige fremføringer.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så mange studier som har fremføringer på universitetsnivå, enkelt fordi det er 300stk i klassen og det er ineffektivt at alle skal fremføre slik. Har iallefall ikke hatt noen enda, går informatikk på NTNU.

Føler fremføringer er noe du gjør deg ferdig med på vgs ;) Ellers hvis du har store problem med det, går det jo alltids ann å søke fritak også hvis det skulle oppstå.

Lenke til kommentar

På ingeniørutdanninga så var det etter det som eg husker kun ei 15 min muntlig presentasjon av bacheloroppgåva. Ikkje var det store forsamlinga som fulgte med heller, var vell berre sensor, nokre faglærarar og ein håndfull med andre studenter. Dei fleste andre studentane var stort sett opptatt med å forberede seg til sin eigen presentasjon, og dei som var ferdige med sin presentasjon sprang nesten direkte bort på studenpubben etterpå.

Så vidt eg kan kome på i farta så er det ikkje så mange utdanninger der du må ha framføring foran store forsamlinger. Dei største forsamlingane du kanskje må snakke foran er vell ca på størrelse med ei skuleklasse på kanskje så mange som 30 personer.

Så personleg så vil eg på det sterkaste anbefale at du ikkje lar deg hindre i å utdanne deg til det du vil fordi du ikkje liker å snakke foran forsamlinger.

Dei aller fleste kvier seg for å snakke foran mange mennesker, dei som ikkje har noke imot å presantere ting har stort sett lært seg å takkle dette. Enten ved å øve på å holde presentasjoner, eller rett og slett ved å ha ei personlegheit som gjer at dei frå barndommen alt har snakka foran mange mennesker.

Og skulle det være heilt umogleg for deg å holde presentasjoner så er det sikkert mulig å få ei eller anna slags form for diagnose på det som gjer at du får fritak.

Lenke til kommentar

Jeg skal love dere at jeg har prøvd å mestre dette, men så langt så har det ikke lykkes. Så jeg tenker det er greiest å velge noe der mest mulig slipper dette. Livet er kort, hvorfor skal jeg måtte lide unødig mye?

Jeg sliter selv om det er kun 5-10 som hører på meg.

Det greiste hadde kanskje vært å få en en slags diagnose fra legen slik at jeg slipper dette. Men da blir det ukomfortabelt når de i klassen spør meg om hvorfor jeg ikke holder foredrag.

Anonymous poster hash: e11c9...4dd
Lenke til kommentar

Som sagt så er det desverre slik at du nesten alltid ender opp i ein situasjon der du må presantere noke uansett. Det vil derfor være ein fordel å øve på dette.

Men når det gjeld valg av utdanning så er det svært få utdanninger som krever noke spesielt med framføringer. Ofte må du jobbe i grupper og kunne diskutere i grupper, men framføringer er relativt skjeldan kost.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...