Abcmannen Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Hei, Vår router streiker, og reduserer farten fra 90-100 mbit til 20mbit så vi må få ordnet oss en ny. Vi bor i et bygg med betongvegger som gjør ting litt bedre, og trenger en router som kan håndtere høye hastigheter og sende sterke signaler - og den økonomiske faktoren er prioritert. Vil dere sende oss en gratis, eller har dere en anbefaling kanskje? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Asus RT-AC66U/N66U... AC'en har raskere 5GHz bånd, men da må man også ha utstyr/nettverkskort som støtter ac standarden. Fins noe allerede og det kommer bare mer og mer også, så ville ha gått for AC'en Lenke til kommentar
Abcmannen Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 Må jeg oppi tusenlappen for en router som støtter en 100mbit-linje? Vi har en 50-60kvm leilighet Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Nei, du må ikke opp i en tusenlapp for det, men du må huske på det at routeren din er hovedpunktet i nettverket ditt og skal du da ha et fungerende nettverk som er stabilt, takler en 100Mbit linje, samt interntrafikk, så nytter det ikke å kjøpe noe halvdårlig crap som tryner og ikke gir full hastighet etc... Så anbefaller deg ikke å gå for noe dårligere egentlig... Er bedre å gi 1000,- for en skikkelig router, enn 6-800,- for en som mest sannsynlig ikke vil håndtere påkjenningene i lengden... 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Hvis pris er viktig så kan man jo kanskje gå for en Asus RT-N56. Den er nesten like bra som RT-N66... 1 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Har erfaring med at N56 har litt for svake signaler... Derfor nevnte jeg ikke den, men N66/AC66, som har bra signaler og god dekning Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Jeg har Asus RT-N66U og er kjempefornøyd med den. Men jeg måtte gå til innkjøp av en Asus EA-N66. Bor i ett 2 etasjes betonghus, så signalet ble for dårlig i den etasjen ruteren ikke var (både 5 som jeg kjører N på og 2.5 GHz som jeg kjører b/g på). I dagens samfunn med Smart TV, PlayStation, Tableter, Mobiltelefoner, IP kamera ++++ som går over WiFi er det kjempeviktig å investere i bra utstyr. 1 Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Hvis pris er viktig så kan man jo kanskje gå for en Asus RT-N56. Den er nesten like bra som RT-N66... Hiver meg på den. Kjemperouter. Rundt 600 kroner for den. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Har RT-N56U selv, og er ikke særlig imponert: - Rekkevidden på 2.4 GHz er omtrent som min gamle Telenor-router P2812, som egentlig er ganske bra, men jeg hadde ventet bedre av ASUSen. - Min BluRay-spiller koblet seg alltid opp med 300 Mbps mot Telenor, men får "bare" 270 mot Asus. Uvesentlig, men sier litt om kompatibilitet. - Nye versjoner av firmware for denne routeren kommer veldig ofte, oppdatering må gjøres manuelt. - Den siste versjonen har en bug som gjør at routeren går i heng og må restartes ved å ta strøm av/på. - Ikke mulig å sette navn eller endre ikon i klientlisten, vanskelig å holde oversikt over påloggede dingser med mindre man er god på å huske MAC-adresser. Bruker nå en app på mobil/nettbrett for å holde oversikt. - Grensesnittet for foreldrekontroll er noe av det dårligste jeg har vært borti (jeg har testet mange routere) - Foreldrekontrollfunksjonen virker ikke som den skal: Enkelte enheter får ikke tilgang i de perioder de er satt opp med tilgang, mens det virker på andre. Har slettet alt og satt opp på nytt, men samme feil. Neste gang jeg kjøper ny router, kommer jeg til å se på andre enn Asus. Det har kommet mange nye AC-modeller i det siste, så det kan være at jeg bytter snart... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Asus er ikke så suverene på firmware og software generelt zanta. Det er nok heller på hardware de har sin force. Jeg bruker Asus med tredjeparts firmware og det er godt som gull. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Chipsettet i N56U støtter vel ikke noe annet enn det fra Asus. Ser det ligger en 1.x-versjon til den også på Asus' sider, men den har ikke foreldrekontroll i det hele tatt (hvordan er det mulig, dette har alle andre hatt i årevis...). Det er derfor kun 3.x som er aktuell for meg. Når det gjelder HW, er vel dekningen en del av løsningen, og her er altså ikke Asus'en bedre enn min gamle Telenor (som nå nyter tilværelsen som bridget modem). Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Rt_N56 er jo ikke en modell som utmerker seg på dekning i reviews heller, så den havner i kategori med mange andre middels gode. Når det gjelder fw så er det vel en russisk variant som er basert på Asus sin fw. Denne har ekstra features, men jeg vet ikke hvor stabil den er. Det lønner seg uansett å skaffe seg en router som støttes av flere utviklere. Som f.eks. Openwrt, dd_wrt og Tomato. Da slipper man å være avhengig av Asus sine betautviklere... Endret 3. oktober 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Hei, Vår router streiker, og reduserer farten fra 90-100 mbit til 20mbit så vi må få ordnet oss en ny. Vi bor i et bygg med betongvegger som gjør ting litt bedre, og trenger en router som kan håndtere høye hastigheter og sende sterke signaler - og den økonomiske faktoren er prioritert. Vil dere sende oss en gratis, eller har dere en anbefaling kanskje? Kan anbefale ASUS RT-N65U. En vanvittig pålitelig ruter, som funker veldig bra. Selv har jeg 100/10 fra CD, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd med min ruter. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Vil dere sende oss en gratis? Tror du har misforstått noe her :-))) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå