AnonymDiskusjon Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Har en kamerat som jobber i bensinstasjon. Der har dem et "3 strike-system", altså gjør man 3 feil får du sparken. Hadde disse feilene vært grovt uaktsomt, kunne jeg forstått det, men disse er relativt uskyldige menneskelige feil, som å glemme å ta pølser ut av fryseren, så de er tinet til neste skift. Er det virkelig så lett å få sparken? Er det ingen lover som beskytter ansatte for interne regler som dette? Anonymous poster hash: 086f7...21d Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Hvis der ikke var mulig, å bli sparket for å glemme tine pølsene. Så vil det helt sikkert bli det med ny regjering... 1 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Er vel sjefen der det går mest utover, må vel finne nye folk hver uke hvis han faktisk håndhever de reglene der Er kanskje mest for å skremme ansatte? 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Etter arbeidsmiljøloven § 15-7 kan en bare sies opp dersom det er saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold. I dette tilfellet er det begrunnet i arbeidstakers forhold. Man kan sies opp på grunnlag av at man forsømmer sine plikter, men det kreves en viss alvorlighetsgrad i pliktbruddene. At en feil skjer gjentatte ganger vil være et moment som taler for at oppsigelsen er saklig, men et "three strikes"-system som gjør at man "sjablongmessig" sies opp bare man har brutt reglene tre ganger gir nok ikke i seg selv grunnlag for oppsigelse. Hvorvidt arbeidstaker har fått tilstrekkelig opplæring er også et viktig moment. I tillegg er det en del prosesuelle regler om drøftingsplikt m.m. som må være oppfylt. 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 (endret) Det er like lett å sparke en ansatt som viljestyrken og selvtillitten til den ansatte i forhold til vedkommende sin tro på egne kunnskaper om egne rettigheter: Enhver person som ikke er 100% sikker på sine rettigheter og som ikke har 100% selvtillit, og/eller som ikke er medlem av fagforening, kan føle seg nødt til si opp stillingen selv for å slippe å få sparken etter én dag eller én uke dersom en "dyktig" sjef ønsker at vedkommende sier opp. Jeg har sett misbruk av 3 strikes, misbruk av arbeidstidsbestemmelser og hull i kontrakter, "personlig oppfølging" / hets og mobbing over lengre tid, mislighold av lønnsbetingelsene for enkeltansatte... Jeg har sett flere titalls mennesker få sparken for usakligheter -- men har aldri sett arbeidstilsynet eller at bedriften får tilbakeslag på grunn av misbruk eller at fagforeninger kobles inn: Sjefene pleier å ha så mye makt over den ansatte sin trivsel at ingen ansatte klarer å arbeide et sted hvor de ikke er ønsket under presset som sjefene kan påføre. ... Og så kunne jeg skrevet fem avsnitt om hvordan usakligheter har forårsaket psykiske lidelser hos ekskolleger -- jeg kjenner ungdommer som utdanner seg til psykologer på grunn av deres opplevelser som deltidsansatte i bedrifter og mødre til småbarn som blir innlagt på psykriatrisk klinikk og som må overlate barna til besteforeldrene i ukesvis og utrolig mange mennesker som må til psykolog på grunn av denne trenden i de lavere sjiktene i arbeidsmarkedet i Norge. Det er bare til å si opp stillingen med en gang en får en advarsel: Sjefen gir ikke en advarsel med mindre vedkommende har tenkt å følge opp med mer, og ansatte kan bli alvorlig syke av presset selv om de føler at det går bra.og/eller knytter inn fagforening. Det går sjeldent bra, og i små bedrifter så vil sjefen true med å sparke andre ansatte og/eller legge ned driften slik at den ansatte føler seg ansvarlig og tvunget til å IKKE reise erstatningssak for kollegene sin skyld. Endret 18. september 2013 av Red Frostraven 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Å gi råd om at ein bør la seg mobbes ut av jobben er ikkje spesielt gode råd. For det fyrste så står ein då utan jobb og inntekt, og sidan ein sjølv har sagt opp så må ein også vente minst 8 veker før ein får dagpenger frå nav. Blir du sagt opp så får du dagpenger med ein gong. Det er derfor ein svært dårlig idé å seie opp jobben sin utan at ein har skaffa seg ein ny arbeidsplass fyrst. 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 (endret) Å gi råd om at ein bør la seg mobbes ut av jobben er ikkje spesielt gode råd. For det fyrste så står ein då utan jobb og inntekt, og sidan ein sjølv har sagt opp så må ein også vente minst 8 veker før ein får dagpenger frå nav. Blir du sagt opp så får du dagpenger med ein gong. Det er derfor ein svært dårlig idé å seie opp jobben sin utan at ein har skaffa seg ein ny arbeidsplass fyrst. Du får KUN dagpenger dersom du blir permittert eller sagt opp på grunn av forhold utenfor din kontroll. Å bli oppsagt på grunn av usakligheter / menneskelighet regnes av NAV som selvforskyldt oppsigelse -- akkurat som å si opp selv. For ikke å nevne at du ønsker en god attest og ønsker å kunne si at du sa opp selv når du søker jobber: Å måtte si at du fikk sparken fra din forrige jobb høres IKKE bra ut på jobbintervju, og du får en bedre referanse og attest om du tar hintet og sier opp selv uten å trekke det ut. Referanser og attester er viktige. ======== Men det er vel gjerne forskjell fra marked til marked: Mine dårlige erfaringer er fra privat ufaglært marked -- mens jeg har bedre erfaringer med offentlig ansettelse og IT. Endret 18. september 2013 av Red Frostraven Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 TS:Forstår jeg da folket rett, så vil å glemme mindre viktig arbeidsoppgaver, et få antall ganger ikke være god nok grunn til oppsigelse? I mitt eksempler dreier det seg om et vedkommende som har vært ansatt over en 3-4års periode som deltids ansatt. Hvor mellomrom mellom første og andre advarsel var på minimum 1år. Her har man har relativt mange obligatoriske oppgaver som skal bli gjennomført før neste skift trer på, i tillegg til de vanlige oppgavene som selger/kassamann. Skal vedkommende være en pålitelig kilde, så skal dette være de to eneste gangene hvor en av de obligatoriske oppgavene ikke bli utført. Ved begge disse tilfellene har det vært "arrangert" møte mellom sjef og ansatt, og ved siste besøk fikk streng beskjed at neste gang blir det sparken. Nå er jeg ingen lov-mann, med i mine øyne virker dette urealistisk, og at menneskelig feil er noe man burde ta i betrakting. Anonymous poster hash: 086f7...21d Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Forstår jeg da folket rett, så vil å glemme mindre viktig arbeidsoppgaver, et få antall ganger ikke være god nok grunn til oppsigelse? Ja det stemmer (i utganspunktet). Men det forutsetter at arbeidsoppgåvene faktisk er mindre viktige. Det er sjølvsagt vanskelig å seie noke absolutt då det også kan være andre forhold som speler inn i forhold til oppsigelsese. Slik som saka er skissert her så er det i alle fall ikkje åpenbart at dette er grunnlag for oppsigelse. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 (endret) For noen år tilbake jobba jeg deltid i en dagligvare og hadde låseansvar på kvelden. En gang glemte jeg (fakta!) å låse hoveddøra en lørdagskveld. Den sto ulåst og hvem som helst kunne gå inn i butikken fram til det ble oppdaget av en vekter rundt midnatt. DET ga sjefen grunn til å gi meg en advarsel, og beskjed om at skjer det igjen, mister du jobben. En grov feil, og høyst gyldig advarsel i mine øyne. Å glemme å tine pølser på bensinstasjonen til neste skift to ganger iløpet av et år, klarer jeg ikke i min villeste fantasi å forestille meg at er saklig grunn til oppsigelse eller varsel - med mindre det ligger noe mer bak enn det som fremkommer her. Skal jeg være dønn ærlig, har jeg inntrykk av at en del "usaklige" oppsigelser ofte er et resultat av sjefer som trenger påskudd og lovlig grunn til å si opp ellers udugelige ansatte. Noen ganger er det også litt for vanskelig i Deilige Norge å kvitte seg med udugelige ansatte.. Endret 18. september 2013 av jonlem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå