Gå til innhold

GTA V framerate og hakking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Generelt har utviklerne hatt liten respekt for god framerate denne generasjonen, men Rockstar har vel vært ekstra ille (bedre grafikk selger bedre). Jeg irriterte meg grønn over dette i RDR, spesielt fordi jeg ellers likte spillet så godt. Jeg kan bare håpe det blir mer fokus på god framerate med neste generasjons konsoller.

Jeg er enig med deg i dette, Rockstar har aldri prioritert framerate. Et annet eksempel er pc-versjonen av GTA San Andreas som hadde frame limiter til 25 fps(!), og om man skrudde denne av fikk det konsekvenser for hvordan bilene / fysikkmotoren oppførte seg.

Som om jeg bryr meg om konsoller. Eller fps.

Forøvrig etterlyser jeg en ABX-test hvor gamingkids får spille med en ukjent fps og så gjette hva de ser på.

Hvilken fps man minimalt må ha før man reagerer på det er en individuell sak ut i fra hva man er vant med, men jeg tror de fleste kunne plukket ut hvem som kom best ut av Forza 4 og GTA 5 i en sammenligningstest. Ikke sikkert alle hadde merket forskjellen dersom GTA 5 hadde kjørt 30 fps konstant, som hadde gitt en flyt, men det gjør det altså ikke.

Lenke til kommentar

Dette var vel som fryktet og grunnen til at jeg venter på PC-versjonen. Alle 3D GTA-spillene har hatt ytelsesproblemer på konsoll. Husker med gru ellers så fantastiske San Andreas som strengt tatt var for ambisiøst for PS2-hardwaren. GTA IV var også skuffende ytelsesmessig, så når man skal ha enda bedre grafikk i en langt større verden med samme engine kunne man vel ikke ventet annet.

Mistenker den stusselige RAM-mengden til PS3 på 256 MB er den største flaskehalsen i multiplattformutvikling. Satser på at 1080p og 60 fps blir standarden på spill i neste generasjon, noe jeg hadde et naivt håp om ville skje denne generasjonen.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Lurer på om det er noe feil med mine 2 PS3'er. (den ene er 1st generasjon 60gb som kan spille PS1 og PS2 spill, hvor jeg har skiftet til 320gb 7200rpm harddisk, den andre er en 2nd generasjon 80gb).

Begge to lagger når jeg kjører i byen, spessielt på dagtid, men også når jeg går rundt omkring.

Jeg sier ikke at spillet er dårlig, eller uspillbart, men jeg merker det definitivt, og det begrenser gleden noe.

Jeg tok med i å ønske at jeg kunne justert på grafikken og heller ofret detaljer/view distanse for å bli kvitt stutteringen.

Jeg merker det veldig godt, for når man er f.eks. inne i ett hus, så går det så glatt som det burde gjøre (så hvis det er FPS cap på 30 fps så er det godt nok for meg), men når jeg er ute å tusler/kjører rundt, så "hakker" det ivei.

En kompis av meg la riktignok ikke merke til det før jeg kommenterte at "nå har de virkelig maxet PS3, se hvordan det hakker når jeg kjører fort", så jeg er nok mer sensitiv enn gjennomsnitt konsoll-gameren.. men synes fortsatt det er litt kjipt at det lagger...

videoene jeg ser på youtube ser ikke ut til å lide av dette problemet, så jeg mistenker sterkt at det er noe med begge mine PS3'er...

Vurderer en full formatering av den ene for å se om det har noe å si at det ligger 6 år med "historikk". Vurderer også å prøve med SSD disk, men *tror* ikke det er problemet, ettersom den ikke hakker slik at bildet stopper, det er mer stuttering.

Endret av Dingy
Lenke til kommentar

Spillet dropper ned til 20fps når det er mye som skjer på skjermen. Det skal ikke oppleves som hakking men som slørete og noe tregere flyt.

Jeg har ikke opplevd noe hakking på PS3 versjonen, men X360 versjonen hakket til tider voldsomt på noen punkter. Det var ikke i action sekvenser men helt random plasser. Mulig noe laste sekvenser som får en liten hikke..

Men GTA5 på konsoll er ikke en smooth opplevelse, det ligger ikke stabilt på 30fps og som nevnt så er spillet hele nede i 20fps til tider. Dette legger en veldig merke til og er ikke spesielt ideelt...men det er utrolig hva dem har fått ut av disse gamle boksene.

Lenke til kommentar

Dette var vel som fryktet og grunnen til at jeg venter på PC-versjonen. Alle 3D GTA-spillene har hatt ytelsesproblemer på konsoll. Husker med gru ellers så fantastiske San Andreas som strengt tatt var for ambisiøst for PS2-hardwaren. GTA IV var også skuffende ytelsesmessig, så når man skal ha enda bedre grafikk i en langt større verden med samme engine kunne man vel ikke ventet annet.

Mistenker den stusselige RAM-mengden til PS3 på 256 MB er den største flaskehalsen i multiplattformutvikling. Satser på at 1080p og 60 fps blir standarden på spill i neste generasjon, noe jeg hadde et naivt håp om ville skje denne generasjonen.

1080p er jo allerede lavere enn de fleste kjører på PC nå, så det bør vel være såpass, ja.

Lenke til kommentar

Elsker GTA serien, men kombinasjonen av utdatert hardware og FPS begrensninger ødlegger opplevelsen min av GTA 5 for meg. Eg blir rett og slett dårlig av å spille med så lav FPS og "jagged edges".

Ser meg nødt til å helder venter til det kommer ut på PC eller neste generasjon konsoller.

Lenke til kommentar

GTA 5 har faktisk fryst til meg to ganger nå. Hender jeg får lav framerate, men det er så absolutt langt fra ofte. Har derimot hendt to ganger nå at textures ikke får lastet seg raskt nok inn, slik at det ser ut som jeg kjører i lufta. Til slutt fryser spillet i 5-6 sekunder før alt blir greit igjen. Jeg sitter faktisk ikke med PSN-versjonen heller, så jeg lurer på om noen har det samme problemet på ps3?

Lenke til kommentar

GTA 5 har faktisk fryst til meg to ganger nå. Hender jeg får lav framerate, men det er så absolutt langt fra ofte. Har derimot hendt to ganger nå at textures ikke får lastet seg raskt nok inn, slik at det ser ut som jeg kjører i lufta. Til slutt fryser spillet i 5-6 sekunder før alt blir greit igjen. Jeg sitter faktisk ikke med PSN-versjonen heller, så jeg lurer på om noen har det samme problemet på ps3?

har også det problemet, men kjøpte det på psn

Lenke til kommentar

XBOXen outputter 1080p. Softwaren jeg brukte for å ta opp ville sagt i fra om den fikk et annet signal. Ser for meg det er krevende for den lille boxen å oppskalere bildet når den driver med så mye annet.

Tok like godt opp video i 720p50 for å se hva dere sier. Flyter det bedre enn i 1080?...

http://www.youtube.com/watch?v=iIXw5QRWtgI

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...