DementedAlbino Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Trenger å fornye oppvarmingen her i hus før vinteren kommer, og lurer da på hva som gir den beste oppvarmingen med henhold til strømforbruk. Alternativene er panelovn, oljeradiator eller konvektorovn. Så hva gir mest igjen for pengene under bruk med hensyn til oppvarming og strømforbruk? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Teoretisk er det vel ingen forskjell. 1kWh er 1kWh uansett hvordan du tilfører varmen i rommet. Mange synes at oljeradiatorer gir en lunere varme ala gammeldags sentralfyr. Moderne panelovner er også konvektorovner... Skal man regne på pris og strømforbuk så er varmepumper billigst i drift, men koster mye i innkjøp. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 Ja det skjønner jeg, men ofte gir ulike varmekilder ulik varme, og det derfor kan oppleves som mer behagelig og varmt. Nå leser jeg flere steder at Oljeovner ikke er anbefalt og kan være farlig, så da utgår det. Varmepumpe skulle jeg gjerne hatt, men side vi leier så utgår det. Lenke til kommentar
rabbitmonster Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Hva er egentlig konvektorovn? Det samme som vifteovn kanskje? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Noen kaller konvektorovn for gjennomstrømmingsovn. Luften varmes opp inne i ovnen, stiger opp og ny kaldere luft trekkes inn underifra og varmes opp. Konveksjon på Wikipedia. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Om man bryr seg om inneklima, så kan det være en ide å se på hvor "snill" ovnen er med tanke på støvforbrenning. Nøyaktig termostat + nattsenking er det du vil få mest igjen for når det gjelder forbruk. Ikke at forskjellene er så enormt store, men et par grader fra eller til er nok til at det merkes. Du kan stille temperaturen lavere og få samme komfort med en ovn som er nøyaktig, i forhold til en gammel ovn med en termostat som er upålitelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå