ExtraT Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 (endret) Jeg er ansatt i en byggefirma hvor det kreves en del reising. I mitt nåverende firma kreves det at jeg reiser ca. 60km hver vei for å komme til jobb. De anbefaler da at jeg bruker kollektiv (buss, trikk og tog) Dette medfører en totalkostnad på 2200 kroner i måneden. Ved spørsmål om godtgjørelse på dette får jeg beskjed om at "jeg må selv bekoste reiseregninger til arbeidsplass, fordi norske likningsmyndigheter ikke tillater noe annet" Er det noen som har kunnskaper rundt dette og om dette stemmer. Det vil svi å få en totalutgift på 22 000 kroner ekstra hvert år i bare reise til arbeidsplassen. Endret 18. september 2013 av ExtraT Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Du kan jo få fratrekk i selvangivelsen dersom du har lang reisevei. Sjekk skattereglene. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Bortsett fra fratrekk på skatten er reise til arbeidsplassen noe du dekker selv. Det er tross alt ikke arbeidsgiver sitt problem at du bor langt unna. Antar du har en fast arbeidsplass, altså at den ikke flytter på seg? Om den gjør det, kan det være andre regler. Lenke til kommentar
ExtraT Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 Mange bedrifter i byggebransjen gir såkalt reisegodgjørelse. Arbeidsplassen min flytter seg etterhvert som jeg blir plassert på de ulike prosjektene, så det er igrunn arbeidsgivers sitt problem (synes jeg). De har muligheter på nærmere lokasjoner. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Jeg vet ingenting konkret om reglene for dette dette men synes det virker merkelig om du må betale alt selv når du ikke har fast arbeidsplass. Det mest naturlige er jo å få reisegodtgjørelse når man må reise til forskjellige steder pga. jobben. Om avstandene er store er jo innlosjering på feks. hotell i nærheten også vanlig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 På altinn finner eg dette: Yrkesreiser eller arbeidsreiser: Ved skattemessig behandling av bilgodtgjørelser er det viktig å skille mellom arbeidsreiser og yrkesreiser. Reglene for dette behandles i "Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven". Bilgodtgjørelse utbetalt for kjøring i tjeneste (yrkesreise) er i utgangspunktet skattefri (inntil statens satser). Arbeidsreise defineres som reise mellom hjem og fast arbeidssted eller mellom faste arbeidssteder og er dermed privatkjøring. Bilgodtgjørelse for arbeidsreiser regnes som skattepliktig inntekt fullt ut. Ein skiller altså mellom yrkesreiser og arbeidsreiser. Yrkesreiser er reise mellom heimen og ikkje-fast arbeidsplass, eller frå fast arbeidsplass til ikkje-fast arbeidsplass. Etter statens sattser så får du eit fast tilskudd per km når du kjøyrer eigen bil, men eg finner ikkje noke om korleis dette skal være dersom du reiser kollektivt. Men logisk sett så burde vell dette bety at arbeidsgiver skal dekke dine utgifter til yrkesreiser. Du har som ansatt strengt tatt ikkje muligheit til å busette deg slik at du kan gå til arbeidsplassen dersom arbeidsplassen flytter seg. For dei fleste arbeidsplasser så er det slik at du sjølv er ansvarlig for å komme deg til din faste arbeidsplass for eiga rekning. Men dersom sjefen vil at du skal utføre arbeidet ein anna plass så må arbeidsgivaren ta rekninga som denne forflyttninga innebærer. Den vanligaste ordninga er vell firmabil og kjøyring i arbeidstida. Eit anna spørsmål er også om du har rett på timesbetaling for den godt og vell timen du bruker på reise kvar veg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå