xibriz Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Som alltid, og av årsaker beskrevet her, bruker jeg god tid til å gjøre research før jeg gjør en jobb på bilen min. Jeg skal skifte lenkearmer på min Audi A6 (C5, 4B) 2003 1,8T Quattro. Med orginalt sportsunderstell fra Audi hvis det har noe å si i denne sammenheng? I en DIY-tråd leste jeg at det er ekstremt viktig å få vinkelen til de øvre lenkearmene riktig slik at de ikke blir strammet i feil vinkel å får mye kortere levetid. Ideelt skal de strammes i en vinkel som gjør at de "hviler" når bilen står normalt på bakken, men det var visst vanskelig å få til å stramme med dekkene på. Er det noen som vet denne vinkelen på min bil? Her er ett bilde av hva jeg mener fra en B6 S4: Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Ta det på øyemål å stram til sånn ca der dem står på dette bildet. Det holder i massevis. Sett en jekk på nedre bærekule og jekk opp hvis du har satt i fjærbeinet allerede. Har egentlig ikke så mye å si på det multiknirk opphenget her fordi disse armene/foringene/kulene ryker fort uansett. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Har du prøvd å måle vinkelen? Du kan måle avstand fra armen til et punkt i karosseriet el. eller direkte måle vinkelen. Om dette ikke lar seg gjøre funker det tålig greit å sette alt sammen men ikke dra til armene helt. Deretter jekker du opp under nedre framre bærekule til bilen løfter seg til normal høyde, så låser du av foringa i armen. 1 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 19. september 2013 Forfatter Del Skrevet 19. september 2013 ... Har egentlig ikke så mye å si på det multiknirk opphenget her fordi disse armene/foringene/kulene ryker fort uansett. Kanskje dette er årsaken til det? ... Om dette ikke lar seg gjøre funker det tålig greit å sette alt sammen men ikke dra til armene helt. Deretter jekker du opp under nedre framre bærekule til bilen løfter seg til normal høyde, så låser du av foringa i armen. Dette tror jeg er en grei plan. Eventuelt så skal jeg prøve å lage ett merke på platen og lenkearmen, også overføre dette merket til ny lenkearm. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Det enkleste er å skru av en og en side og justere den nye siden etter den andre. Det er korrekt fremgangsmåte for hobbymeknikere etter den researchen jeg gjorde når jeg byttet de Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Kanskje dette er årsaken til det? Dette tror jeg er en grei plan. Eventuelt så skal jeg prøve å lage ett merke på platen og lenkearmen, også overføre dette merket til ny lenkearm. Det var slik jeg gjore det, på alle 3 VAG merkeverkstedene jeg har jobba på Edit: Hadde et rør som jeg satte på høykant under bærekula og så kjørte jeg bukken ned til bilen lå på røret og bukken begynte å slippe bilen. Endret 19. september 2013 av Leo_ Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Hvis noen lurer på dette i fremtiden, så har den første videoen her ett bra triks: http://www.youtube.com/watch?v=jrYAAtlsjnY Den andre videoen er for armene nede: http://www.youtube.com/watch?v=L-0cvMxherU Endret 3. oktober 2013 av xibriz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå