Morgens Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 En litt pussig sak hvor jeg ønsker tips om hva jeg bør gjøre. Tilbake i "dot-com" tiden kjøpte jeg en håndfull domener under .no. Navnet kan minne om et amerikansk selskap med 180-tusen ansatte. Domenet er ikke i bruk, men i dag fikk jeg en mail fra en representant (norsk profilert finansiell tilrettelegger) fra selskapet i USA som ba om en redegjørelse for eierforholdet til domenet. Han skrev på en klønete måte at navnet var et internasjonalt beskyttet navn og at selskapet hadde et "kobbel av advokater som beskyttet varemerket". Navnet på domenet er ikke identisk med firmanavnet, men nesten. Men er det virkelig slik at det er forbud mot gjenbruk av firmanavn? Skjønner at jeg ikke kan åpne butikk og kalle den Kiwi men kan en pub i Ålesund hete New York Times? Jeg har eid domenet siden før 2005, det er ikke "misbrukt" slik at noen kan ha trodd at jeg var et stor amerikansk selskap. Rett og slett ubrukt. Hva kan jeg regne med? Må jeg gi fra meg domenet eller er dette en god anledning og få betalt noen kroner for det? Venter uansett til det kommer en mer saklig og formell henvendelse enn dagens - som egentlig virket mot sin hensikt. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 (endret) Ble domenet du eier, eller den som klager på deg opprettet først? Hvis jeg hadde eid domenet www.rema.no fra 1500 tallet kan ikke rema komme i dag å kreve det. Hvis du skjønner hva jeg mener. Det kan jo være at klageren har patent på navnet. Det tror jeg vil bety at du ikke kan ha noe navn som er likt. Dette har jeg fra en konflikt under spillutvikling litt tilbake i tiden, og jeg vet ikke helt om det virker sånn. Uansett har de vell ingenting på deg hvis navnet ikke er identisk. Jeg kan vell starte en butikk som heter "Rama" selvom "Rema" Eksisterer i dag, med mindre Rema har patent på Rama. Tror jeg. Endret 17. september 2013 av Hobbynerden Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Det kan jo være at klageren har patent på navnet. Det tror jeg vil bety at du ikke kan ha noe navn som er likt. Man kan ikke ta patent på et navn. Et navn må i tilfelle varemerkebeskyttes. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 En lignenge sak(?): http://e24.no/digital/17-aaring-grunnla-goggle-no/1955190 Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 Takk for innspill. Skulle gjerne vist hva loven sa om dette? Selskapet det gjelder er vel 50+ år og er ikke etablert i norge, jeg ble som sagt kontaktet i forbindelse med at de vurderer en etablering her på berget. Får vel bare avvente en mer formell henvendelse og da vurdere en advokat. Liker ikke at jeg blir truet med "kobbel av advokater". Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Du kan også sjekke "biltilsynet.no" saken. https://www.google.no/#psj=1&q=%22biltilsynet.no%22 Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Loven sier vel ikke så mye spesifikt om domenenavn, men Norid som administrerer .no har et regelverk for disse. Norid legger også ut tidligere klager. Du kan se der om du finner lignende saker. Jeg ser at en som registrerte xboxone.no nylig ble nødt til å levere det til Microsoft. Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 19. september 2013 Forfatter Del Skrevet 19. september 2013 Takk, det hjalp godt. Får bare avvente, siden jeg ikke har misbrukt domenet, handlet i ond tro er forsøkt å selge det kommer det an på rettighetene vedkommende har. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 "Klagefristen er 3 år fra domenenavnet ble registrert, jf. regelverket punkt 17.1. Klagen erinnenfor fristen og dermed rettidig." Informasjon om rettsaker: http://www.norid.no/domenekonflikter/rettssaker/ Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Hvis du bevisst registrerte domenet med den hensikt at det skulle være likt et amerikansk, stort selskap - vil ikke dette kunne tolkes i retning av "ond tro"? Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Om du kjøpte domene samtidig som dette amerikanske selskapet eide samme domene med eks. .com-ending eller at motivasjonen din for å kjøpe domene var å tjene penger på andres varemerke (såkalt cybersquatting), så tas dette lett fra deg uten at du sitter igjen med noe. Det har til og med vært eksempler i USA der cybersquatters har måttet betale erstatning på opp til flere hundre tusen for å ha utnyttet andres varemerke og påført dette skade, dette i tillegg til saksomkostningene. I tilfeller det har vært vanskelig å få tak i "cybersquatteren" har domenet kun blitt overdratt til rettmessige, uten at noe mer skjer. Om saken ikke er slik, så kan du enten inngå et forlik med selskapet eller kjempe i mot. Selskapet som eide nav.no før fusjonen mellom aetat, sosialtjenesten og trygdeetaten, tjente millioner, så vidt jeg husker, på å selge domenet til det da nye NAV. Også har du nissan.com hvor det har vært en årelang kamp for innehaver å beholde domene. I denne historien brukte derimot eier av domene familienavnet sitt Nissan FØR bilmerket Nissan brukte det, og har fått beholde det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå