Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jobb for en med sosial angst?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Har dere tips om noen jobber som kan passe for en med sosial angst?

Går greit når det kun er få personer jeg må forholde meg til, men hvis det er mange nye mennesker hele tiden sliter jeg litt.

Så det vil vel være selvstendige jobber som passer meg best, eller jobber der jeg ikke må forholde meg til mange personer.

Takk

Anonymous poster hash: 4df08...85f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke hør på brilleslangen. han bare tuller :p jeg sliter veldig mye med sosial angst og har kjørt taxi en del år. det fungerer veldig greit. nå er jeg riktig nok arbeidssøkende, men jeg trivdes veldig godt som taxisjåfør :)

Du har ikke peiling på hva angst er hvis du er i stand til å kjøre rundt på fremmede mennesker.

Jeg lurer også på hvilken grunn du har til å kalle meg brilleslange ?

-Det er helt normalt å bruke briller

-Det kan oppfattes som veldig sårende hos enkelte

-Jeg bruker ikke briller. Mitt syn er perfekt

Endret av Hobbynerden
Lenke til kommentar

Du har ikke peiling på hva angst er hvis du er i stand til å kjøre rundt på fremmede mennesker.

det var ikke meningen. jeg synes bare profilbildet ditt var litt morsomt :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Endel, meg inkludert, synes det har hjelpt på usikkerheten ved å møte nye mennesker og i sosiale anledninger ved å faktisk prøve å skaffe jobber som faktisk krever mykje sosial omgang. For da vil du forstå liksom i ditt indre at det faktisk ikkje er noko å være redd for. Slik eksponering er ofte det einaste som hjelper fordi det mennesker stoler mest på er slike opplevelser som dette. Det vil mest sannsynlig overbevise deg i slik grad at du ikkje lenger vil tenke på den måten du gjør slik at du får det bedre. Angst er jo i all hovedsak eit resultat av dine tanker og forgående opplevelser som var vonde. Folk er jo generelt sett ikkje onde.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Det kan faktisk oppfattes veldig sårende for personer/Evilseagull

og si at de ikke har peiling, når de selv sier at de har samme problem.

Lenke til kommentar

Hei,

Går greit når det kun er få personer jeg må forholde meg til, men hvis det er mange nye mennesker hele tiden sliter jeg litt.

Så det vil vel være selvstendige jobber som passer meg best, eller jobber der jeg ikke må forholde meg til mange personer.

Takk

Eneste måten å bli kvitt sosial angst er å være sosial. Slet med det samme for noen år siden, men presset meg selv ut blant folk. Har vel enda litt sosial angst, men ikke nært så ille som det var før.

Lenke til kommentar

^ Dette. Prøv å få deg noe å gjøre som kan utfordre deg litt. Skal ikke si jeg sliter med sosial angst, men har aldri hatt lett for å være streng. Halvannet år bak en bardisk har endret på det. Yrket er egentlig en gylden anledning til å jobbe med sånne ting, fordi siden det faktisk er jobben din er du nødt. Det er ikke helt deg selv som gjør det heller, du spiller en profesjonell rolle, noe som kan gjøre ting lettere å stå for og ha den rette distansen til. Likevel smitter det over på privatpersonen din.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hei,

Takk

Personlig så kan jeg anbefale deg å starte jobben med deg selv. Finn ut hva som fremkaller eller forsterker sosial angst hos deg. Det kan være ting som gjør deg flau, dårlig selvbilde, negative sider med deg selv... Usikkerhet er også noe som kan fremkalle angst og det er vel ingenting som skaper mer uskkerhet enn å ikke tenke sine egne tanker om problemet enn høre på alle idiotene som kan ha skapt usikkerhet hos deg. Få bekreftelser ved å se på blikkene til folk. Det er der mye av din angst ligger. Og det er folk som ser rart på deg eller at du har fått en urimelig behandling fra før i livet.

Tenk at ikke alle tenker det samme. Men jeg vet jo at bak hvert eneste blikk så er det alltid noen tanker og de blikkene og utrykkene har som regel de samme tankene.

Noe av det beste med å drepe angstfølelse er å bli mer glad i seg selv for å sette best mulig pris på seg selv. Være bevisst over seg selv og sine ferdigheter og vite hva man er god til. Få det beste ut av alle situasjoner.

Dette kan ta lang tid. Men det er verdifullt for å utvikle seg enda mer :)

Lykke til! : )

Så da er det bare å forandre skallet littegrann... Ikke det innvendige men bare ditt skall.

Lenke til kommentar

Hei,

Takk

Har hatt mye angst selv og løsningen er ganske enkelt, men likevel benhard: Du må bare presse deg selv i sosiale situassjoner, da vil det gå lettere etterhvert. Vet det ikke er noen drømmesituasjonen å f.eks. sitte på en kafè alene når man har angst, men du må bare kjempe hardt mot hardt. Tror det gikk rundt to år før det endelig løsnet hos meg, jeg satt jo i årevis alene foran en PC, men så traff jeg eksen og hun dro meg ut på mange sosiale greier, noe jeg slet veldig med, ikke sant, men det hadde faktisk alt å si, for etter det begynte jeg å gå på butikken igjen alene, kafè - ja, you name it. Var også på en pub noen ganger, måtte tåle kommentarer og slikt, spesielt fra kvinner som visstnok, syns jeg var litt sær, men det er liksom, i dag merker ingen noe, jeg fører normale samtaler osv. Eller, jeg sliter vel litt fortsatt da, mest med å le når andre ler og sånt, men det er en treningssak det også - ikke lett å gå overrens med alle uansett.

Så bit tenna i sammen og kjemp, det er selve kampen som bygger bedre selvbilde, selvtillitt, ferdigheter osv. Bare ha den holdningen at motgang har ingenting å si, det er bare midlertidig. Sier det sånn så du ikke skal falle for fristelsen å bare finne deg en jobb hvor du møter ferrest mulig, for da tar du den lette utveien bare og dermed, oppnår mindre på sikt.

Endret av Intueri
Lenke til kommentar

Jo takk for alle tips, jeg har vært til psykolog etc men uten den store virkningen. Og jeg har hatt jobber som har vært "sosiale", men det har bare gjort meg sliten og uvell. Har også vært i disse jobbene over en lengre periode.

Ser ikke noen grunn til å ikke ta en usosial jobb når jeg sannsynligvis vil trives bedre der. Folk passer vel til forskjellige jobber.

Lenke til kommentar

Personlig så kan jeg anbefale deg å starte jobben med deg selv. Finn ut hva som fremkaller eller forsterker sosial angst hos deg. Det kan være ting som gjør deg flau, dårlig selvbilde, negative sider med deg selv... Usikkerhet er også noe som kan fremkalle angst og det er vel ingenting som skaper mer uskkerhet enn å ikke tenke sine egne tanker om problemet enn høre på alle idiotene som kan ha skapt usikkerhet hos deg. Få bekreftelser ved å se på blikkene til folk. Det er der mye av din angst ligger. Og det er folk som ser rart på deg eller at du har fått en urimelig behandling fra før i livet.

Tenk at ikke alle tenker det samme. Men jeg vet jo at bak hvert eneste blikk så er det alltid noen tanker og de blikkene og utrykkene har som regel de samme tankene.

Noe av det beste med å drepe angstfølelse er å bli mer glad i seg selv for å sette best mulig pris på seg selv. Være bevisst over seg selv og sine ferdigheter og vite hva man er god til. Få det beste ut av alle situasjoner.

Dette kan ta lang tid. Men det er verdifullt for å utvikle seg enda mer :)

Lykke til! : )

Så da er det bare å forandre skallet littegrann... Ikke det innvendige men bare ditt skall.

Dette høres jo flott ut, men hva anbefaler du at jeg spesifikt skal gjøre? Alt dette blir liksom litt diffust,

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...