Joaxter Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Hei! Jeg er en student på 20 som tenker å flytte hjemmefra innen rundt et års tid. Problemet er hvordan jeg skal håndtere økonomien framover. Uansett om jeg leier en leilighet, flytter inn i kollektiv eller kjøper min egen leilighet vil det være nødvendig å ta opp studielån selv om jeg jobber ved siden av for å dekke alle utgiftene. Jeg klarer så vidt å spare, samtidig som jeg dekker de få utgiftene jeg har nå med kun lønn (jobber deltid). Det jeg helst vil er naturligvis å kjøpe min egen leilighet, men da må jeg også ta opp boliglån, og står da igjen med to lån som må nedbetales. Men det må jeg vel kanskje en eller annen gang uansett? Med mindre jeg ikke bor hjemme til jeg er 40. Nå har jeg et egenkapital på 250 000, så det kommer seg. Men det hjelper lite dersom jeg ikke klarer å dekke utgiftene som følger med kjøp og drift av en egen leilighet. Dersom jeg leier eller bor i kollektiv har jeg det vanskelig for å tro at jeg, som de fleste andre, klarer å spare samtidig, slik at egenkapitalet fortsetter å vokse. Så hva tjener jeg på dette da når jeg vil kjøpe min egen leilighet før eller siden? Hvordan flyttet dere ut, og hvordan håndterte dere det? Hva vil være lurest med tanke på boligprisene? Burde jeg leie først eller komme meg rett inn på boligmarkedet? Dere skal ikke ta beslutningen for meg, men komme med egne synspunkter og erfaringer Fyr løs, trenger å komme meg ut av redet. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Skal du bo i samme byen som før, slik at du kan fortsette i deltidsjobben? Da bør det vel være mulig å spare litt? Vet ikke hvilken by det er snakk om, men det er mulig det blir litt lite med 250k i EK med mindre du får noen til å stille opp som kausjonister. Lenke til kommentar
Joaxter Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 Skal du bo i samme byen som før, slik at du kan fortsette i deltidsjobben? Da bør det vel være mulig å spare litt? Vet ikke hvilken by det er snakk om, men det er mulig det blir litt lite med 250k i EK med mindre du får noen til å stille opp som kausjonister. Ja, holder til i Oslo, så kan fortsette i deltidsjobben. Fant ut at jeg bare har 200k i EK, så det er litt lite ja, og jeg tviler på at jeg får noen til å stille opp som kausjonister. Men du mener det hadde vært mulig å spare litt samtidig som man leier? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Ja, det er mulig. Lånekassens inntektsgrense er på over 150'000k. Om du ligger i det området ved å jobbe en del deltid + sommerjobb har du i snitt utbetalt ca 10000 i lønn hver måned, pluss 7800 i måneden fra lånekassen (i snitt over 12 måneder). Å sette av et par tusenlapper i måneden lar seg i aller høyeste grad gjennomføre, og lever du nøkternt men greit kan du fint spare 50 000 i året med slik inntekt. Netto vil du selvfølgelig gå ca i null pga at noe av støtten er lån, men det påvirker bare betjeningsevne, ikke egenkapitalgrad på boligen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 På litt generelt grunnlag så vil det være fornuftig å leige fram til du har ein jobb med god nok inntekt til å betjene boliglånet. Men her er det mange faktorer som speler inn, ikkje minst om du klarer å gjere deg eit godt kjøp, eller om du finner ein plass med billig husleige. Har du sett noke meir på kva du ser for deg å bruke på husleige, eller kor mykje du vil bruke på å kjøpe bolig? Ein ting som kan være verdt å tenke på er at sjølv om det nok lønner seg mest å kjøpe dersom du tenker langsiktig, så vil du ha vesentlig mykje mindre penger mellom hendene som student dersom du kjøper. Å kjøpe blir eigentleg ein form for tvungen sparing. Som student så kan det være svært greit å berre betale f.eks 5000 kr i måneden i leige, istaden for å betale 10 000 kr i måneden i boliglån per måned. Personleg så vil eg anbefale at du prøver å ordne deg slik at du ikkje blir 100% avhengig av å jobbe kvar einaste helg for å få ting til å gå rundt. Du skal jo leve og være med på det sosiale som student også. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Noen mennesker bor i campingvogn mens de studerer, og har vognen plassert på campingplasser der fast plass koster noen tusen for året. Om det ville være praktisk for deg, aner jeg ikke - jeg har f.eks ikke oversikt over hva som finnes av sånne plasser i Oslogryta... Lenke til kommentar
Joaxter Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 På litt generelt grunnlag så vil det være fornuftig å leige fram til du har ein jobb med god nok inntekt til å betjene boliglånet. Men her er det mange faktorer som speler inn, ikkje minst om du klarer å gjere deg eit godt kjøp, eller om du finner ein plass med billig husleige. Har du sett noke meir på kva du ser for deg å bruke på husleige, eller kor mykje du vil bruke på å kjøpe bolig? Ein ting som kan være verdt å tenke på er at sjølv om det nok lønner seg mest å kjøpe dersom du tenker langsiktig, så vil du ha vesentlig mykje mindre penger mellom hendene som student dersom du kjøper. Å kjøpe blir eigentleg ein form for tvungen sparing. Som student så kan det være svært greit å berre betale f.eks 5000 kr i måneden i leige, istaden for å betale 10 000 kr i måneden i boliglån per måned. Personleg så vil eg anbefale at du prøver å ordne deg slik at du ikkje blir 100% avhengig av å jobbe kvar einaste helg for å få ting til å gå rundt. Du skal jo leve og være med på det sosiale som student også. Dersom jeg skal leie tenker jeg å bruke mellom 5000 og 8000 i mnd, og dersom jeg skal kjøpe vil jeg helst ha et stort nok egenkapital til å kjøpe en leilighet til mellom 1 500 000 og 2 500 000. Så det du sier om å leie fram til jeg har en god nok jobb til å kunne tilbakebetale boliglånet høres fornuftig ut. Har allerede gjort en halvveis avtale om å starte et kollektiv til neste år, så vi får se hva det blir til. Boliglånet er ett problem dersom jeg kjøper, men etter jeg er ferdig utdannet vil jeg også ha et studielån jeg må tilbakebetale i tillegg. Dermed er jeg avhengig av en godt betalt jobb, og etter ferdig utdanning er jeg absolutt ikke garantert en jobb, siden jeg studerer innenfor kultur og det er mange om benet på slike jobber. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Stipenddelen av studielånet er 40 %, altså i overkant av 37 000 kr. Inntektsgrensen i 2014 er ca 157 000 kr. Gitt full BSU-sparing vil du betale 16-17 % i skatt, si 22 000 kr. Du vil altså kunne oppnå en inntekt på litt over 170 000 kr, pluss litt over 56 000 kr i lån. Leiepriser i Oslo vet jeg lite om. I Bergen leier jeg for 4000 kr/mnd, noe som er billigere enn de fleste jeg kjenner. Oslo er nok dyrere, si at du kan ordne noe for 5000 kr/mnd. Matbudsjettet bør kunne holdes under 2000 kr. Billigprodukter og styr unna ferdigmat så er det enkelt. Personlig har jeg ikke TV-abonnement, men hvis det er nødvendig koster det vel i overkant av 200 kr/mnd for de billigste pakkene. Internett 3-400 kr. Jo flere du bor med, jo billigere for deg så klart. Mobilregningen kommer på under 100 kr/mnd hvis du klarer deg uten enorme datamengder. Alt dette pluss strøm bør kunne holdes under 1000 kr/mnd. Vi er nå på 8 000 kr/mnd i utgifter, men den viktigste posten er utelatt; alkohol. Dette er selvfølgelig veldig individuelt. Alt fra 1-10 byturer i måneden er helt normalt, og vil selvfølgelig ha enormt å si for budsjettet. Lange vors kan redde inn en del, spesielt hvis du begynner å brygge selv (anbefales)! La oss si 2000 kr i måneden for festing. Dette blir 120 000 kr i løpet av et år. og vil gi et årlig overskudd på 50 000 kr. Etter en mastergrad på fem år vil du være 250 000 kr i pluss, i tillegg til at du har studielånet ditt på 250 000 - 300 000 på en hørentekonto eller i et fond klart til tilbakebetaling når du måtte ønske. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Husk på at studielånet på ingen måte går krone for krone til fradrag i lånerammen for boliglån. Det har null og niks å si for egenkapitalandel, men har en viss innvirkning på betjeningsevnen. Siden vi her snakker om å tjene opp nok egenkapital, så må med andre ord også låneandelen tas med når man ser på hvor mye egenkapital man kan spare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå