Gå til innhold

Hva er foskjellen på NPN og PNP transistorer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NPN: kobling mellom tre 'stykker'

negativt dopa - positivt dopa - negativt dopa

Base-emitter-spenningen skal være positiv

PNP:

positivt dopa - negativt dopa - positivt dopa

Base-emitter-spenningen skal være negativ

De to transistorene brukes derfor i forskjellige situasjoner. NPN flytter elektroner og PNP flytter hull. PNP har derfor dårligere lederevne enn NPN, dvs. større indre motstand mellom kollektor-emitter.

Kan være at jeg er på jordet nå, men har ingen litteraturer å støtte meg til :D kom bare på det i løpende fart...

Lenke til kommentar
"Flytte hull" har jeg ikke hørt om før :D

Er hundretusenvis av saker om npn og pnp på nettet, så et raskt søk på google vil gi svar.

Hull er en tenkt størrelse - som er det motsatte av elektroner.

Så dersom elektroner flytter seg fra venstre mot høyre, blir dens tidligere plass til et hull. hullet flytter seg derfor i motsatt retning av elektroner, dvs samme vei som strømmen går.

Hull-begrepet brukes i forbindelser med pnp transistorer.

Søk på hull så tror jeg at du finner info om det. Har selv ikke gjort det, men dette burde vel være kjent for alle eletro-folk? :D

Lenke til kommentar
"Flytte hull" har jeg ikke hørt om før :D

Er hundretusenvis av saker om npn og pnp på nettet, så et raskt søk på google vil gi svar.

Hull er en tenkt størrelse - som er det motsatte av elektroner.

Så dersom elektroner flytter seg fra venstre mot høyre, blir dens tidligere plass til et hull. hullet flytter seg derfor i motsatt retning av elektroner, dvs samme vei som strømmen går.

Hull-begrepet brukes i forbindelser med pnp transistorer.

Søk på hull så tror jeg at du finner info om det. Har selv ikke gjort det, men dette burde vel være kjent for alle eletro-folk? :D

Hull er godt kjent, ja... :D

Lenke til kommentar

Det var formuleringen "flytte hull" jeg spøkte litt med.. ;) se for deg et atom med elektroner rundt. Så fjerner man et elektron og et hull oppstår.

Kunne gi assosiasjoner om at man måtte flytte _hele_ atomet for å flytte selve hullet...get it ?

Vet at det ikke foregår slik i praksis, men det var en tanke som slo ned med den formuleringen din ;)

Lenke til kommentar
Det var formuleringen "flytte hull" jeg spøkte litt med.. ;) se for deg et atom med elektroner rundt. Så fjerner man et elektron og et hull oppstår.

Kunne gi assosiasjoner om at man måtte flytte _hele_ atomet for å flytte selve hullet...get it ?

Leste ikke så nøye i sted.

Forresten Dette er rent bullshit!!!

Hvis du har et atom, f.eks. Na, og fjerner et elektron da oppstår det ikke et hull!

Atomet ditt blir til et ion, ofte kalt Na+ :-)

hull-begrepet bruker man når man snakker om transistorer.

Silisium som er grunnmaterialet i transistorer. Dette stoffet blir enten p-dopet med stoffer slik at det er underskudd av elektroner, overskudd av hull. n-dopet er dopet med stoffer som gir overskudd av elektroner. Det er først i denne prosessen man snakker om elektron-hull-begrepet.

Vil du lese mer om hull så kan du jo ta en kikk på peltier guiden jeg skrev for vel et år siden...

Jeg baserer meg på klassiske bøker, så vidt jeg har vært innom peltierguiden din leser jeg masse som ikke burde vært der...

Slikt slipper jeg hvis jeg leser fagbøker skrevet av professorer :D

Lenke til kommentar
Vil du lese mer om hull så kan du jo ta en kikk på peltier guiden jeg skrev for vel et år siden...

Jeg baserer meg på klassiske bøker, så vidt jeg har vært innom peltierguiden din leser jeg masse som ikke burde vært der...

Slikt slipper jeg hvis jeg leser fagbøker skrevet av professorer :D

Provosering :p

Men det er jo sant, mye feil i tekster skrevet av amatører...

Lenke til kommentar

Ok så konklusjonen er:

Hvis jeg trenger en transistor med stor indre motstand så bruker jeg en PNP-transistor, og hvis jeg vil ha en med liten indre motstand så bruker jeg en NPN-transistor?

NPN-transistoren vil jo være best til alle formål ettersom man kan regulere lederevnen mellom kollektor og emittor ved å regulere strømmen på base. På den måten så kan man jo få en stor indre resistans akkurat som PNP-transistorer, med andre ord man trenger bare NPN-transistorer?

Er jeg helt på jordet nå eller? Har nemmlig på følsen av at jeg er det :smile:

Lenke til kommentar

ddd-king: Eneste feil du har påpekt i peltier guiden er en formel som ble hentet fra en TEC produsent sin hjemmeside.

Greit nok, feil forekommer. Siden jeg skriver hos overklokking.no uten noen form for lønn, slik at DERE skal forhåpentligvis bli litt klokere på enkelte ting, så gidder jeg rett og slett ikke drive dobbetsjekke hver eneste formel. Formler er det bare en svært liten del av leserene som bruker virker det som. En grunn til at jeg har tatt dem med for egen interesse, da ting går i glemmeboken etter noen år.. da er det greit å kikke raskt over for å få tilbake overblikket.

Hva stoffet angår i den guiden så er det et sammendrag fra stoff fra flere TEC produsenter. Jeg kan ikke stå for noe annet enn hva disse produsentene forteller meg. Stoler dere ikke på hva produsenten av ditt TEC sier, så er det ikke mitt problem. Gjør jobben selv, undersøk.

Og hva "hull-orgasmen" din gjelder:

Prøv å les mellom linjene før du tar ting så fordømt alvorlig.. :roll:

Lenke til kommentar

Potetsekken:

Hva er forskjellen på PNP og NPN transistorer..

...ser jo at forvirringen er total så jeg skal komme med noe konstruktivt:

PNP og NPN er kjent som bipolare transistorer. Bipolar betyr her at elektroner og hull blir brukt som ladningsbærere. Disse er konstruert fra to typer halvleder materiale, N og P.

Dagens transistorer er som regel dannet med silisum som basis. Eldre transistorer brukte germanium.

Med silisium som basis, blir silisiumet enten manipulert kjemisk til å bli en N type eller P type halveder materiale:

N type halveder materiale er silisum som har blitt dopet ( tilsatt et annet stoff ) slik at elektroner har blitt tilsatt materialet. Tilsats stoffene er ofte fosfor, vismuth og antimon.

P type halveder materiale er silisium har blitt dopet slik at det får færre elektroner i atom strukturen. Tilsats stoffene er ofte bor, aluminium, gallium og indium.

En NPN transistor blir satt sammen av et N lag, et P lag og et N lag.. en PNP et p lag...osv.

Det var den fysiske forskjellen. Hvis du vil vite hvordan en transistor fungerer så kan jeg forklare det også.

Det er ingen annen elektrisk forskjell på PNP og NPN transistorer annet at PNP transitoren er motsatt forspent iforhold til NPN transistoren. I f.eks større audio forsterkere blir det brukt en NPN transistor til å forsterke positiv halvbølge, PNP til å forsterke negativ halvbølge. Dermed deler to transistorer på jobben, noe som betyr man kan kjøre på større effekt med større båndbredde.

Hvis du kikker inne hos ELFA så vil du se at NPN og PNP av samme type har samme indre motstand (likt effekttap) ved full ledeevne. Det som skiller transistorer av _samme type_ er at de kan ha ulik forsterkning! Dvs kjøper du f.eks to BN 147 transistorer så kan den ene ha en forsterkning på 140 mens den andre kan ha en forsterkning på 190. Dette skjer fordi kontroll av en transistors forsterkning ikke er helt enkelt å styre i produksjons prosessen. Dette innebærer, at audio forsterkeren jeg nevnte ovenfor trenger å få transistorene matchet. Dvs man må teste et utvalg transistorer av PNP og NPN type. Når man finner en NPN og en PNP transistor med samme forsterkning, så kan de to med fordel brukes i audio forsterkeren, fordi de vil forsterke f.eks en sinus kurve likt ( øvre og nedre del ).

Lenke til kommentar
Hvis du kikker inne hos ELFA så vil du se at NPN og PNP av samme type har samme indre motstand (likt effekttap) ved full ledeevne.

Jeg liker ikke å konsentrere meg om en bestem type transistor, men det fundamentale som gjelder for alle transistorer.

konduktivitetskonstanten er proposjonal med mobiliteten til elektroner eller hull.

elektron-mobiliteten er 1360

hull-mobiliteten er 480

Dette forteller oss at pnp leder omtrent 3 ganger dårligere enn npn. For å kompensere for dette gjøs pnp transistoren 3 ganger så bred.

Dette skjer fordi kontroll av en transistors forsterkning ikke er helt enkelt å styre i produksjons prosessen.

Hvis jeg ikke er på jordet igjen bestemmes Beta (forsterkningsfaktoren) av hvor kraftig man doper silisium under prosessen...

Jeg tar ting egentlig ikke så fordømt alvorlig.

Men når jeg føler at noen snakker til meg som en dum elev, selv om personens kunnskap innen det feltet ikke er bedre enn mitt, blir jeg provosert.

Du har dine sterke områder, jeg har mine sterke områder. En høflig tone hadde unngått alt dette. INGEN ER ALLVITENDE!!! :)

Lenke til kommentar

ddd-king: Det har du rett i ;) I arbeidslivet er det jo nettopp det som er tingen, ved å kombinere sterke sider til enkeltpersoner dannes et slagkraftig team som er istand til å gjøre jobben. Da tar en over for en annen sin svake side og ditto.

Det med elektron og hull mobilitet sine verdier har jeg ikke hørt om før. Stemmer nok det, men siden pnp da er 3 ganger så bred som du sier er vel det for å gjøre indre motstand tilnærmet lik hos npn og pnp.

Potetsekken ble jo litt forvirret der og trodde det var en fordel? med en transistor som hadde høy indre motstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...